I dag er dagen flest søker folkehøgskole

Vil du også oppleve et fantastisk år på en folkehøgskole? Da kan det være lurt å søke i dag. Bilde: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Det er ingen dager der folkehøgskolene får inn flere søknader enn i dag. 31. januar er dagen der aller flest ungdommer setter seg ned og skriver en søknad til en folkehøgskole.

I dag er det mange ungdommer som har folkehøgskole på dagsorden. 15. november startet nemlig opptaket til de norske folkehøgskolene.

Folkehøgskolenes elevopptak

Folkehøgskolene begynte å ta opp elever 15. november. I førsteopptaket fordeles plasser på nesten 1000 ulike linjer på over 80 ulike folkehøgskoler. Alle linjene har oppstart i august eller i starten av september.

– Det er tydelig at mange søkere har fått med seg at det er lurt å søke tidlig, sier Julie Byberg Bø ved Folkehøgskolene. Bilde: Svein Finneide

Les også:

Slik fungerer søknadsprosessen på folkehøgskolene

Folkehøgskolene har allerede fått inn mange søknader, men den største søknadsdagen er i dag. De siste årene har det kommet inn langt flest søknader den 31. januar. Tidligere startet folkehøgskolene opptaket 1. februar.

Det er tydelig at søkerne har fått med seg at folkehøgskolene startet opptaket 15. november. Det er størst sjanse for å få plass på linjen du helst vil gå på om du er med i førsteopptaket, sier informasjonsrådgiver for Folkehøgskolene, Julie Byberg Bø.

Hva er folkehøgskole?

Hektisk på folkehøgskolene

Det er hektiske dager på folkehøgskolene rundt i landet. Alle søknadene skal leses grundig igjennom og etter 15. november blir det sendt ut mange tusen tilbud til forventningsfulle ungdommer.

Vi har allerede fått inn flere hundre søknader, og er utrolig spente på hvor mange vi får inn i dag, forteller Morten Eikenes som er rektor på Ringerike folkehøgskole og styreleder i Informasjonskontoret for folkehøgskolen.

Ringerike folkehøgskole har plass til rundt 130 elever. Skolen har åtte ulike helårslinjer og tilbyr i tillegg halvårslinjer for de som ikke har mulighet til å gå et helt år på folkehøgskole.

Tiden opp til 15. november er hektisk for oss, men også noe vi gleder oss til hvert år. Det er flott å lese alle søknadene til de mange ungdommene som ønsker å gå på folkehøgskole.

Morten Eikenes, rektor på Ringerike folkehøgskole, gleder seg til å lese alle søknadene som kommer i dag.

– Hyggelig å lese søknader

Kristiansand folkehøgskole ser de også fram til søknadene som kommer i løpet av dagen.

Dette er jo elevene som skal være hos oss et helt år fra august. Da er det ekstra hyggelig å lese de mange søknadene som kommer nå, forteller rektor Tor Inge Askeland. Han er også styreleder i Informasjonskontoret for kristen folkehøgskole.

Elevenes motivasjon for å gå på folkehøgskole varierer, men det er spennende å bli bittelitt kjent med dem allerede i søknaden.

Kristiansand folkehøgskole har plass til rundt 120 elever som fordeler seg på 10 ulike linjer. Linjene er for alle, men skolen legger også spesielt til rette for dem som vil ha med barn på folkehøgskole.

Vi har fått søknader fra det meste av landet og også et par stykker fra andre land. Dette er ungdommer vi håper å se hos oss til høsten, sier Tor Inge Askeland med et smil.

– Det er hyggelig å lese søknader fra alle de som vil gå på folkehøgskole hos oss, sier rektor Tor Inge Askeland fra Kristiansand folkehøgskole

Hva skjer etter 15. november?

Skolene bruker ulik tid på opptaksprosessen. De fleste folkehøgskoler sender svar i løpet av de første dagene etter man har søkt, men noen skoler bruker litt ekstra tid.

På flere skoler blir svarene sendt ut i puljer der skolen venter på svar fra den første puljen før de sender ut svar til neste.

Vi oppfordrer alle søkerne til å svare skolen så fort som mulig etter de har fått svar. Skolene trenger å vite hvor mange ledige plasser de har på hver enkelt linje før de sender ut tilbud til nye søkere, sier Julie Byberg Bø.

Les også:

Folkehøgskoleelever mye mer fornøyde enn studenter

Betaling

Når du takker ja til plass så må du betale rundt 2500 kroner til skolen. Resten av beløpet betaler du vanligvis først når du begynner på folkehøgskolen.

Du betaler for folkehøgskolen en gang i måneden, omtrent på samme tid som du får støtte fra Lånekassen, forteller Julie Byberg Bø.

Folkehøgskolene får statsstøtte som skal dekke selve skolegangen. Grunnen til at elevene må betale for skolen er fordi prisen inkluderer hybel, mat, studieturer, materiell og det meste annet du trenger i løpet av et år på folkehøgskole. – Det blir som når du flytter hjemmefra og skal studere. Da må du selv betale husleie og mat. På folkehøgskolene er dette inkludert.

Heldigvis er det ikke så mye å tenke på etter du har betalt for folkehøgskolen.

Når du har betalt for skolen så trenger du stort sett bare litt lommepenger og penger til billetten til og fra skolen, sier Julie Byberg Bø.

Les mer om pris, lån og stipend her.

Søk folkehøgskole nå

Har du ikke søkt folkehøgskole enda? Sjekk ut alle mulighetene og send din søknad i dag

Finn din linje