Gleder besteforeldre med deres favorittmusikk

«Kontakt dine besteforeldre, finn ut hva som er deres yndlingssang, og overrask dem med en gave», var oppgaven fra musikklærer Janne. Det resulterte i mye glede – både blant elever og besteforeldre.

Sagavoll folkehøgskole har en del av den digitale undervisningen de siste ukene vært linjebytte. Elevene har fått en smak av en annen linje enn den de egentlig gå på. Musikklærer Janne ga sine nye elever en hyggelig utfordring.

– Jeg måtte finne på en oppgave som ikke ble for vanskelig, og som alle forhåpentligvis kunne gjennomføre uansett musikalsk bakgrunn, forteller Janne Margrethe Severinsen.

– Som musikklærer er jeg opptatt av å formidle at vi kan gi noe fint til hverandre gjennom musikk. Jeg er opptatt av at musikk berører og skaper både glede og tilhørighet. Jeg stilte meg spørsmålet: hva kan vi gi av musikalske gaver til de som kanskje trenger størst oppmuntring nå?

>Portrett Musikklærer Janne med kaffekopp

Janne er godt fornøyd med hvordan elevene løste oppgaven, og tror det har skapt minner for livet.

Oppgaven ble derfor at elevene skulle kontakte sine besteforeldre, eller andre eldre familiemedlemmer, og finne ut hva som var deres yndlingssang. De skulle så lage en coverversjon av denne, og sende denne som gave eller spille live.

– Det ble godt tatt imot av både elever og de som var så heldige å få sangen i gave. Elevene fant på morsomme og kreative løsninger, som opptak på telefon eller besøk i hagen. Jeg tror det er skapt minner for livet!

Karina og bestemor sammen

Karina Neema ES Olsen sammen med sin bestemor Bibi (Kari Olsen) som fikk sin favorittsang «No livnar det i lundar» i gave.

Les mer om Sagavoll folkehøgskole

– Strålte av glede

To som fikk oppgaven var Rebekka Torgersen og Knut Inge Gjønnes. Vanligvis er de på reiselinja Safari, men nå skulle de altså være elever på Musikk Band Vokal noen dager.

– Da vi fikk oppgaven fra Janne tenkte jeg at dette kom til å bli en veldig koselig ting å gjennomføre, sier Rebekka Torgersen fra Mandal.

portrett Rebekka Torgersen, smiler

Rebekka synes utfordringen fra musikklærer Janne var helt topp.

Hun valgte å kontakte sin mormor for å finne hennes yndlingssang.

– Etter å ha fortalt meg om sangen, sa hun: «Rebekka, kan ikke du spille den for meg en gang? Det hadde vært så fint, og jeg hadde blitt så glad». Jeg synes det var veldig gøy at hun sa akkurat det, men valgte å la være å fortelle om oppgaven jeg hadde fått for at det skulle bli en overraskelse, smiler Rebekka.

Mormors favorittsang er en salme som Rebekka ikke kjente fra før. «Jeg tror på jordens forvandling», skrevet av Eivind Skeie. Hun gikk derfor inn på «Salmeboka minutt for minutt» for å høre på salmen der. Deretter begynte hun å øve på den og lage sin egen versjon.

– I og med at jeg spiller piano, var det naturlig for meg å ta i bruk det. Etter å ha øvd en stund, filmet jeg den ferdige sangen, og sendte den til henne, forteller Rebekka.

Her kan du høre hele sangen fra Rebekka.

Det tok ikke lang tid før hun fikk respons.

– Det første mormor gjorde etter å ha sett videoen var å ringe meg for å fortelle hvor takknemlig hun var. Jeg kunne høre lang vei at hun strålte av glede, sier Rebekka.

– Hun har også fortalt i ettertid at hun har sett videoen mange ganger. Det er så fint å se at man kan glede andre med å gjøre så lite. Jeg likte denne oppgaven utrolig godt, og synes i tillegg det var fint å få lære seg en ny og fin salme. Det gleder meg å kunne glede andre med musikk!

Les også: Folkehøgskole hjemme: – Det er viktig vi holder sammen, selv om vi er langt borte fra hverandre

– Topp form for hjemmeskole

– Dette var en ekstra flott oppgave, siden det er en fin anledning til å bli enda litt bedre kjent med familien òg gi ut en liten glede i hverdagen, sier Knut Inge Gjønnes.

Han tok kontakt med min farmor for å høre om hva som var hennes favorittsang.

– Jeg hadde mine mistanker om hvilken sang som var hennes favoritt, og jeg fikk disse bekreftet da hun sa at det var «Har Du Fyr» av Ola Bremnes. Det var denne jeg trodde at det var, siden hun ofte snakker om at hun liker den, og alltid ønsker at jeg kan spille denne når hun skal høre på meg, fortsetter han.

Knut Inge og farmor, portrett sammen

Farmor satte stor pris på musikkoverraskelsen fra Knut Inge.

Oppgaven kom dessverre på er litt ugunstig tidspunkt. Knut Inge som er hjemme på familiegården hadde ansvaret i fjøset disse dagene, og dermed litt begrenset med tid til øving. I tillegg lå den beste gitaren igjen på rommet hans på folkehøgskolen.

– Jeg måtte finne en litt alternativ løsning. Jeg har heller ikke den vakreste sangstemmen i verden, så det var uansett greit å slippe å synge, ler han.

Etter hvert kom han på at han hadde spilt akkurat den sangen på UKM for noen år siden.

– Det finnes gode opptak fra fylkesmønstringene som var lette å spore opp. Jeg tok det derfor med til stua deres, noe som ikke var noe problem siden de også bor på gården, fortsetter han.

Se fremføringen Knut Inge viste sine besteforeldre.

Avspillingen gikk fint, helt uten tekniske problemer. Både farmor og farfar satte pris på overraskelsen.

– Ingen av dem hadde sett opptaket før, så det som en helt ny konsert for dem. Både farmor og farfar ble litt rørt. Jeg koste meg med å gjennomføre oppgaven, og det var skikkelig moro at de ble så fornøyde.

– Dette var rett og slett fint å få en oppgave om å spre glede, og det var en topp måte å ha hjemmeskole på!