Fra kjemi-OL til folkehøgskole

Fra bronsemedalje i kjemi-OL til friluftsliv og folkehøgskole på Sunnmøre var veien kort for Leo Stoll. Slett ingen motsetning, mener han selv.

– Jeg bestemte meg allerede i 2.klasse for at jeg ville på folkehøgskole, og var en av dem som søkte skoleplass tidlig. Jeg ville være sikker på å komme inn, sier Leo Stoll.

19-åringen fra Mosjøen har nettopp startet på linja friluftsliv Sunnmørsalpene & PeruMøre folkehøgskule i Ørsta. De første dagene har gått med til å bli kjent både med nærmiljøet og elevene på skolen. I år er de 107 ungdommer som har flyttet inn på skolens internat. Det er ny rekord her, akkurat som i resten av landet. Å velge folkehøgskole har aldri vært mer populært!

– Det er litt flere jenter enn gutter på skolen, og lærerne forklarer det med at jentene er raskere ute med å søke. Tilbudet er populært, og når det er første mann til mølla forsvinner plassene fort, smiler Leo.

– Jeg bestemte meg allerede i 2.klasse for at jeg ville på folkehøgskole, og var en av dem som søkte skoleplass tidlig, sier Leo Stoll.

I klassen hans på 16 elever er det en ganske jevn fordeling med gutter og jenter, fra hele landet. Leo gleder seg til å bli kjent både med dem og de andre elevene på skolen.

– Vi er ikke så mange fra Nord-Norge her, men ellers kommer elevene fra hele landet. Det sies at Sunnmøre er den fineste delen av Norge, så jeg gleder meg til å bo her et år!

Les mer om Møre folkehøgskule

Samme muligheter med folkehøgskole

Leo var fast bestemt på å velge folkehøgskole før videre studier, og sendte derfor aldri noen søknad til Samordna Opptak denne våren. Folk rundt han støttet ham i valget.

– Læreren min på videregående var veldig positiv til at jeg valgte folkehøgskole, og det samme har både familie og venner vært, forteller Leo.

Under kjemi-OL derimot møtte han andre deltakere som skvatt litt da han fortalte hvilke planer han hadde for høsten.

– Jeg forstår ikke helt den skepsisen. Folkehøgskole er ikke et friår, men et annerledes år. Et pauseår. Akademisk forandrer det ingenting. Du har akkurat de samme mulighetene for studier etterpå, sier Leo.

Etter bare noen dager på folkehøgskolen er Leo fascinert av naturen på Sunnmøre. Foto: Leo Stoll

Selv har han planer om å starte studier i kjemi på NTNU neste år.

– Søsteren min er lege, og begynte rett på medisinstudiet etter videregående. I ettertid synes hun at hun ble ferdig altfor fort, og angrer på at hun ikke valgte folkehøgskole først, fortsetter han.

Den feilen ønsket han ikke å gjøre selv.

– Jeg tror folkehøgskole er et steg i retning av selvstendighet, som passer godt inn etter videregående. Man er mer fri enn hjemme, men må lære seg å bo sammen, samarbeide, vaske klær og ting vi ellers har fått hjelp til før. Jeg har møtt mange her som har gode karakterer fra videregående, men som har vært veldig bevisste på å velge folkehøgskole før videre studier, sier Leo.

Surfebrettet er allerede testet. Leo Stoll er sikker på at det blir et flott år på folkehøgskole!

Les også: – Folkehøgskolen er også for de ambisiøse

Naturopplevelser frister

Leo brukte litt tid på å velge mellom folkehøgskolene. Det var mange linjer som fristet, selv om han var sikker på at det måtte bli noe med friluftsliv. Kombinasjonen med reise til Sør-Amerika og nærhet til søsteren i Ålesund var Møre folkehøgskule ganske alene om. Og slik havnet han her.

– Jeg har hatt spansk på videregående, og synes en studietur til Peru virket veldig spennende. Der skal vi kite i en ørken, gå på langtur i Andesfjellene og besøke Amazonas. Det blir garantert tre spennende uker, smiler han, men innrømmer at det var naturopplevelsene på Sunnmøre som fristet mest da han søkte.

– Jeg har gått mye på tur tidligere, men topptur med randonee-ski blir helt nytt for meg. Det gleder jeg meg til å få prøve! Ellers høres det ut som flere av elevene her har en del erfaring med klatring, og det ser jeg frem til å lære mer av, sier Leo, og legger til at det å møte andre med samme interesse som han selv har vært en viktig del av det å velge folkehøgskole.

– Kanskje får jeg en ny hobby her som jeg kan holde på med også senere? Jeg håper flere herfra skal studere i samme by som meg neste år, så kan vi fortsette å dra på turer, sier han.

De første toppene er allerede besøkt, og Leo ser frem til mange flere turer. Søndager og andre fridager er planen å få med andre elever på tur i Sunnmørsalpene. Foto: Leo Stoll

Les også: – Frihetsfølelsen og naturen lokket

Aktive dager

Etter bare noen dager på folkehøgskolen, beskriver Leo det som en følelse av å ha vært der i flere uker. Det skjer noe hele tiden! På timeplanen de neste ukene står både kajakk, fjellturer og surfing.

– Folkehøgskolen ligger perfekt til med naturen rett utenfor døra, samtidig som det er kort vei til sentrum og de butikkene vi trenger. Jeg tror det tar tre minutter å gå til butikken, ett minutt ned til fjorden, og ett minutt til du er på stien på vei mot Saudehornet. Bedre blir det vel ikke, smiler Leo.

Han gleder seg til å dyrke interessen for foto på turer, og synes det er spennende å dele rom med en gutt som går på en helt annen linje. Kanskje kan de lære noe av hverandre?

– Å dele rom med noen synes jeg bare er hyggelig! Så lenge man har en positiv innstilling, tror jeg man kommer godt overens med de fleste. Min romkamerat er veldig interessert i film, og det er kult! Det er jo på mange måter i slekt med foto, sier han.

Leo håper året gir mange turer og fotomuligheter. Foto: Leo Stoll

Og får Leo rett i sine antagelser blir det få fritimer de neste månedene. Han ønsker seg både topptur og klatring som valgfag, for å få være mest mulig ute. Søndager og andre fridager er planen å få med andre elever på tur i Sunnmørsalpene.

– Jeg tror motivasjonsbrevet jeg sendte med søknaden min til folkehøgskolen er den beste teksten jeg har skrevet noen gang. Det er ganske tydelig der at jeg gleder meg til dette året, smiler Leo.