Fra folkehøgskole til VM

Amalie Anker Johansson kom til Skogn folkehøgskole som nybegynner i kickboksing. Nå, tre år senere, er hun klar for sitt første VM.

– Det er helt uvirkelig at det har gått så fort! Jeg hadde et mål om å komme til EM i 2020. Nå er jeg altså allerede klar for VM, stråler Amalie Anker Johansson (22) fra Arendal.

Sammen med landslaget er hun snart på vei til Tyrkia hvor VM starter 26.november. Amalie konkurrerer i klassen senior fullkontakt 70+, som er den høyeste vektklassen. Her kan hun møte alt fra 18 til 40-åringer, ferskinger som henne selv og de som har konkurrert i mange år.

– Jeg gleder meg, og tror jeg har en reell sjanse om å nå langt!

Vidar Moe og Amalie Anker Johansson kickboksing Skogn folkehøgskole

Amalies satsing på kickboksing startet på Skogn folkehøgskole sammen med lærer Vidar Moe.

Mål om å vinne

For det er ikke uten grunn at Amalie går inn i VM med høy selvtillit. I juli var hun på sin første worldcup i Italia, hvor hun slo den regjerende verdensmesteren fra Polen i finalen i fullkontakt. Deretter vant hun to nye worldcuper – og ble tatt ut til mesterskapet.

– Målet mitt er selvfølgelig å nå toppen og komme hjem som verdensmester. Jeg vet at sjansen er der, sier Amalie.

– Jeg må bare klare å holde hodet kaldt og gjøre det jeg er god til.

Amalie Anker Johansson kickboksing folkehøgskole Skogn folkehøgskole kampsport

På Skogn folkehøgskole møtte Amalie Thea Næss første gang. Nå reiser de sammen til VM i Tyrkia.

Resultatet i sommer gjorde henne direkte kvalifisert for VM. Hun er tatt ut på en kvote utenom landslaget. Til sammen er de 12 fra Norge som reiser til Tyrkia for å konkurrere, både i fullkontakt og lettkontakt. I høst har Amalie vært med på landslagssamlinger, mens hun vanligvis trener i Arendal bokseklubb.

– Jeg har blitt tatt utrolig godt imot også på landslaget. Det er ganske betegnende for miljøet i kickboksing. Kanskje er det også derfor jeg liker idretten så godt, sier hun.

Les også: Thea Næss: – Folkehøgskole må være noe av det beste som finnes

Startet på folkehøgskolen

Da Amalie kom til Skogn folkehøgskole i 2016 var det som nybegynner i kickboksing. Hun hadde spilt håndball i 14 år, og startet med kampsport kun for treningens del. Så ble hun bitt av basillen.

– Jeg syntes treningen var gøy og ville prøve mer, derfor reiste jeg til Skogn og kickboksingslinja. Lærer Vidar mente han så potensiale meg, at jeg lærte nye grep raskt, og ville jeg skulle gå kamper, sier Amalie.

– Det tok litt tid før jeg ville selv, men etter den første gangen i ringen løsnet det. Da ville jeg egentlig bare fortsette å konkurrere, sier hun.

klassebilde kickboksing Skogn folkehøgskole

Satsingen på kickboksing startet på Skogn folkehøgskole for Amalie. Her sammen med resten av kickboksingsklassen.

I løpet av året tok hun også nasjonalt sølv i sin klasse.

– Det er utrolig gøy å trene når det gir resultater. At jeg opplevde fremgang så raskt gjorde også at jeg ville satse. Jeg søkte om å få være 2.årselev og bli på Skogn et år til. De månedene konkurrerte jeg mye, fortsetter hun.

Det andre året sanket hun flere medaljer og tok nasjonalt gull. Lærer Vidar oppfordret henne til å satse videre etter folkehøgskolen.

– Vidar mente jeg burde satse videre. Han så potensiale i meg for å nå langt, og trodde ikke det ville ta lang tid før landslaget ville legge merke til fremgangen min. Jeg hadde fått god oppfølging på Skogn, og da jeg kom hjem til Arendal var jeg klar for å satse videre, sier Amalie.

– Folkehøgskolen åpnet virkelig dørene for meg og fikk meg til å satse!

Les også: Proff eller nybegynner? Fag for begge på folkehøgskole

Til VM med sitt største forbilde

På Skogn møtte også Amalie Thea Næss for første gang. Den mangeårige verdensmesteren i kickboksing besøkte folkehøgskolen for å trene klassen to hele dager. Besøket satte spor.

– Thea Næss har alltid vært et stort forbilde for meg. Da hun kom til Skogn for å trene oss ble jeg utrolig starstucked. Nå er det nesten uvirkelig å tenke på at vi reiser sammen til VM for å konkurrere for Norge, smiler Amalie.

landslagssamling kickboksing

Sammen med landslaget er Amalie klar for VM i Tyrkia.

Kickboksingslinja ved Skogn folkehøgskole fyller ti år i år, og lærer Vidar Moe har sett flere elever vokse i idretten gjennom måneder med trening.

– Hos oss er det rom for både nybegynner og de som har erfaring fra før. Tidligere elever har sanket en rekke medaljer, og nå kan vi kanskje få en verdensmester også, sier han.

– Det er bare helt vilt!

Kickboksingslinja har sin egen konto på instagram, og som aller første linjekonto på en folkehøgskole har de fått over 10 000 følgere. I år er det 16 elever i klassen, og mange har allerede opplevd stor framgang. Noen har hatt sin første kamp i ringen i høst, og på nyåret tar Vidar med seg noen av elevene til Hamar hvor de skal få sin nasjonale debut.

– Men først skal vi altså følge med på Amalie i VM. Det blir utrolig stort, sier Vidar.