- Folkehøgskole er også å bevege seg ut av komfortsonen

Tuva og Kevin fikk prøve noe helt nytt, da de fikk hovedroller i årets musikal på Jeløy folkehøgskole. – Det har vært gøy å kaste seg uti det, gjøre noe nytt og få sceneerfaring, sier de.

– Hadde noen sagt til meg for et år siden at jeg skulle stå alene på scenen og synge for et stort publikum, hadde jeg bare ledd av dem, smiler Tuva Fæste Knudsen (20) fra Lillehammer. Nå har hun gjort nettopp det, flere kvelder på rad. Jenta som egentlig søkte seg til linja «Backpacking Europa», fikk en av hovedrollene da Jeløy folkehøyskole satte opp årets musikal.

– Jeg tror det er det mest grensesprengende jeg har vært med på, fortsetter hun.

– Venner hjemme kommer til å bli overrasket når de hører om dette. Jeg kjenner at jeg har blitt mye tryggere på meg selv dette året. Når jeg får alt litt mer på avstand vil jeg nok også se at jeg har utviklet meg mye, sier Tuva.

Både Tuva og Kevin synes det har vært gøy å bevege seg ut av komfortsonen i løpet av folkehøgskoleåret sitt.

Les mer om Jeløy folkehøyskole

Stor utvikling

Medelev Kevin Iversen Pauli (20) fra Holmestrand er enig. Han startet på folkehøgskole nærmest som en tilfeldighet, og ønsket å komme i gang med bedre trening på linja «Push & Pull USA».

– At jeg skulle delta i en musikal, med en så stor rolle, var absolutt ikke noe jeg hadde sett for meg på forhånd. Det var jo ikke derfor jeg startet på folkehøgskole! Nå derimot er jeg veldig glad for nettopp det, sier han.

Musikalen har vært et stort fellesprosjekt for hele skolen, der alle elevene har deltatt uavhengig av hvilke linjer de går på. Noen på scenen, andre med lyd/lys, kostymer og scenearbeid.

– Vi har egentlig ingen elever på skolen med mye sceneerfaring, så jeg er utrolig imponert over hva vi har fått til og øvd inn på tre uker, sier Kevin.

Kevin spilte rollen som stykkets "badguy", som ordfører og prest i byen.

Kevin spilte rollen som stykkets «badguy», som ordfører og prest i byen.

– Lærerne har gjort en kjempejobb, legger Tuva til.

– Jeg husker første gang vi leste replikker. Det er noe helt annet å se oss på scenen nå, sier Kevin.

– All ære til lærerne for akkurat det!

– Det har vært spesielt å kjenne på samholdet i gruppa gjennom prosjektet, sier Tuva.

– Alle har jobbet for å få et best mulig resultat, sier hun.

– Hele musikalen har vært å bevege seg ut av komfortsonen. Det å tørre å hive seg uti, stå foran mange andre og være en annen enn seg selv har vært spennende. Og det er veldig fint å få gjøre det sammen med medelever man kjenner så godt, sier Kevin.

- Hadde noen sagt til meg for et år siden at jeg skulle stå alene på scenen og synge for et stort publikum, hadde jeg bare ledd av dem, smiler Tuva Fæste Knudsen (20) fra Lillehammer. Nå har hun gjort nettopp det, flere kvelder på rad.

Les også: – Folkehøgskolen har hatt mye å si for min utvikling

Historisk musikal

Jeløy folkehøyskole i Moss eies av Frelsesarmeen. Årets musikal var også basert på historie fra virkeligheten. «Othilie. En musikal om Othilie Tonning, Frelsesarmeens mødrehjem i Drøbak – og om kjærlighet mot alle odds», sto det i programmet.

– Det er et viktig tema som tas opp i musikalen. Både stemmerett for kvinner, og kampen om likestilling, sier Tuva.

– Jeg tror ikke så mange tenker over hva kvinner før oss har gjort for at vi skal kunne ha det slik vi har i dag, fortsetter hun.

Selv spilte Tuva en kvinne med barn født utenfor ekteskap. Å komme på mødrehjem ble redningen i en håpløs situasjon, med en barnefar som ikke ville vite om verken henne eller ungen.

Othilie. En musikal om Othilie Tonning, Frelsesarmeens mødrehjem i Drøbak – og om kjærlighet mot alle odds.

– Gjennom arbeidet med musikalen har vi fått ny innsikt i en del av historien, sier hun.

– Det som var mest uvant med musikalen var nok å skulle spille en rolle, være en annen enn seg selv, sier Kevin, som var stykkets «badguy» – ordføreren og presten i byen.

– Å lære seg replikker, leve seg inn i dem, og pugge rekkefølgen har vært krevende, sier han.

Les også: – Folkehøgskolen hadde alt å si for min videre utdanning

«Uforglemmelig år»

I tillegg til sang og scenetrening, synes Tuva at dansingen har vært krevende å øve inn. Elevene var innstilt på at det ville bli en del jobb, men likevel kanskje ikke hvor mye.

– Resultatet ble uansett over all forventning. Da ser man at innsatsen har lønt seg, sier Tuva.

– Jeg hadde trodd jeg skulle få en del sceneskrekk, men når du først står på scenen er du så inne i rollen din at det går fint, sier Kevin.

– En fordel er det jo også at det er mørkt i salen, at scenelyset blender deg og du ikke ser hvor mange du står foran, smiler han.

– Hele musikalen er noe jeg kommer til å huske lenge, sier Tuva. Foreldrene hennes var til stede under premieren, og var tydelig overrasket over hvordan hun har utviklet seg gjennom folkehøgskoleåret.

– Jeg er egentlig ganske sjenert, så de ble veldig overrasket å se hvordan jeg sang og var på scenen, sier Tuva.

– Det har rett og slett vært et grensesprengende år, legger hun til.

– Vi ser også at du har utviklet deg, smiler Kevin, som fikk mye ros for sin innøvde Hammerfest-dialekt i stykket.

– Det beste med folkehøgskoleåret mitt har uten tvil vært menneskene jeg har møtt. Studieturene var et pluss, men det er hver enkelt elev og lærer her som har gjort året spesielt, sier han.

– På videregående hørte jeg mye snakk om «et uforglemmelig år på folkehøgskole». Det hørtes egentlig bare rart ut. Nå er jeg veldig glad for at jeg tok sjansen, og fant ut hva det betydde for meg, sier Tuva.