- Flott tilbud for deg som aldri valgte folkehøgskole

Angrer du på at du aldri valgte folkehøgskole etter videregående? Nå har du sjansen! I januar starter et nytt tilbud i Alta, med friluftsopplevelser for voksne.

– Dette blir helt rått, og en opplevelse man aldri glemmer, forteller Marte Brekke. Hun er tidligere elev på Alta folkehøgskole, og skal lede det nye tilbudet «Circum Polar Alaska» som starter i januar 2018. Her håper hun å samle 12 friluftsinteresserte voksne til en fem måneders lang opplevelse. Sammen skal de bli bedre kjent med villmarkas gleder – både i Finnmark og i Alaska.

– Vi har allerede åtte søkere, og tror plassene raskt blir fylt opp. Noen tar seg permisjon fra jobb, mens andre pauser i studier. Deltakerne kommer til å ha ulik livserfaring, men kurset er ment å passe for alle. Kanskje passer det aller best for den som angrer på å aldri ha valgt folkehøgskole tidligere, smiler Marte.

nordlys

Kurset har ingen aldersgrense, men stiller som krav at man har noe erfaring med friluftsliv på vinterstid.

– Store deler av perioden er vi langt fra folk, noe som krever at deltakerne har noe erfaring fra tidligere turer. Likevel er alle aldersgrupper hjertelig velkomne, sier Marte.

– Her vil man få villmarksopplevelser du ellers bare leser om. Å sitte på hyttetrappa i Alaska, omgitt av 360 graders uberørt natur, mens du hører ulvehyl – det er noe helt unikt!

Angrer du på at du aldri valgte folkehøgskole etter videregående? Nå har du sjansen, lokker Marte Brekke i Alta.

Les mer om Alta folkehøgskole

Forberedelser i Finnmark

Studieperioden starter med et forkurs i Alta. Deltakerne skal bli kjent med hverandre, og undervises i kuldetrening, førstehjelp og utstyrsprepping. Som forberedelse til tre måneder i Alaska må de også gjennom skredkurs.

– Det er mye å forberede seg på før vi pakker for tre måneder i Alaska. Disse første ukene bor vi også på Alta folkehøgskole, og blir en del av det store friluftslivmiljøet her, sier Marte.

Turen til Alaska går i starten av februar. De første dagene tilbringes hos vertsfamilier, før turen går til den lille landsbyen Takotna.

– Her bor det omtrent 50 innbyggere, så vi vil raskt bli en del av lokalbefolkningen. De tar oss godt imot, og setter stor pris på at vi kommer, fortsetter Marte.

Skolen har leid en fangsthytte like utenfor landsbyen, hvor gruppa skal bo en måned.

– Med suset fra villmarka utenfor hytteveggen, omgitt av uberørt natur, er det ypperlige muligheter for barskt friluftsliv. Her blir det mye tid til jakt og fangst, og det er flotte forhold for gode skiturer, sier hun.

– Som deltaker får du innblikk i Alaskas fantastiske natur. Staten er fem ganger så stor som Norge, men det bor bare 600 000 innbyggere her. Det gjør det til et av få områder i verden hvor det fortsatt er mye villmark, sier Marte.

Les også: Lager og designer egne ski

Verdens lengste hundeløp

I mars starter verdens lengste hundeløp: Iditarod. Takotna er et sentralt sjekkpunkt, omtrent halvveis i det 180 mil lange løpet, og kursdeltakerne vil få jobbe som frivillige her.

– Her er det fullt trøkk! Hundekjøring er nasjonalsport i Alaska, og det er masse oppmerksomhet og folkefest knyttet til gjennomføringen. Mange av hundekjørerne har sin 24 timers obligatoriske hvil nettopp i Takotna, og på jobb ved sjekkpunktet vil vi få prate med mage av dem og se sporten på nært hold, sier Marte.

Selv om landsbyen er liten, tar det tre til fire dager før alle deltakere har passert. Det vil bli nok av jobb og opplevelser for alle i denne perioden.

– Flere av deltakerne i løpet har også kjørt Finnmarksløpet mange ganger, og det er jo litt gøy å kunne overraske de norske deltakerne når de kommer inn til «vårt sjekkpunkt», smiler Marte.

Les også: – Folkehøgskolene er helt avgjørende for Finnmarksløpets suksess

- Man vokser veldig mye på et slikt opphold. Først og fremst lærer man mye om seg selv, om det å samarbeide og om egne grenser, sier Marte.

– Man vokser veldig mye på et slikt opphold. Først og fremst lærer man mye om seg selv, om det å samarbeide og om egne grenser, sier Marte.

Planlegger egen langtur

Etter hundekjørerne har passert venter langtur på kursdeltakerne. Nå skal de pakke og gjøre seg klare for å være på tur i tre uker.

– Innholdet på turen og hvor den skal gå er gruppa med på å bestemme. Det blir lange etapper, men også pausedager med tid til jakt for eksempel, sier Marte.

For Marte var det levesettet i Alaska som overrasket henne aller mest første gang hun var her, og opplevelser fra den turen er noe hun tenker på ganske ofte.

– Vi møter en helt annen hverdag og samfunn enn det vi er vant til hjemme. Her lærer ungdommene tidlig å fikse skuter, bygge hus og jakte. Tempoet generelt er mye roligere, og det er andre verdier som er viktige. På mange måter er det som å reise tilbake i tid, sier hun.

– Mitt første besøk gjorde så inntrykk på meg at jeg reiste tilbake og bodde der et halvt år. Har du først vært i Alaska, blir du fort hekta, smiler hun.

Naturen i både Alaska og Finnmark byr på spesielle villmarksopplevelser.

Les også: – Nesten daglig brukes lærdom fra folkehøgskolen

Folkehøgskoleverdier

Et halvtårskurs på folkehøgskole gjør også at du får med deg de samme verdiene og utbyttet som andre folkehøgskoleelever. Det er i tillegg mulig å søke om lån og stipend fra Lånekassen.

Når langturen er over, venter en friperiode med selvstudium i Alaska. Deretter lokker våren i Finnmark, og muligheter for reise til Svalbard. Den siste perioden skal man planlegge og gjennomføre en egen tur i Norge eller Skandinavia, basert på det man har lært gjennom våren.

– Vi er så heldige i Norge som har slike muligheter, også for den som droppet folkehøgskole etter videregående. Det er bare å hoppe i det og søke, frister Marte.