Et helt år med cosplay

Cosplay har blitt et populært folkehøgskolefag de siste årene, og fem forskjellige skoler tilbyr det som egen linje. Thea og Simone anbefaler flere å velge som dem.

– Jeg har holdt på med cosplay i fem år, og var ikke i tvil om hvilken linje jeg skulle velge da jeg søkte folkehøgskole, sier Thea Asmaro (19) fra Oslo. Hun har nettopp gått et år på Holtekilen folkehøgskole like utenfor Oslo, og skryter av utbyttet.

Undervisningen spenner i alt fra sømteknikk, mønsterproduksjon og worbla, til karakterutvikling, sminke og parykkstyling.

– På linja har vi hatt to forskjellige lærere, en som er dyktig på søm og en som selv har holdt på med cosplay lenge. Det gjør at vi har jobbet med mange ulike teknikker for å kunne lage omtrent alt vi ønsker, sier Thea.

Simone Andersen (19) fra Marnadal er enig. Hun var ferskere i cosplay da hun kom til folkehøgskolen, og ville lære mest mulig for å kunne sy egne kostymer.

– Jeg synes det har vært veldig gøy å lære alt fra å lage knapphull og sy på en glidelås, til å forme egne rekvisitter i worbla. Det var mye enklere enn jeg trodde, smiler hun.

Cosplay Holtekilen folkehøgskoleFoto: Ookami Cosplay Photography

Gjennom et år med cosplay på folkehøgskole lærer du å lage alt du trenger til dine favorittkarakterer. Foto: Ookami Cosplay Photography

Se alle linjene med cosplay på folkehøgskole

Velger egne karakterer

Gjennom skoleåret har de hatt flere mindre oppgaver og prosjekter knyttet til temaer de har jobbet med, men hovedoppgaven har vært å lage sitt eget cosplay. Karakteren valgte de selv. Inspirasjon hentes i bøker, spill, serier og filmer. Hvor høyt man legger lista avhenger av eget nivå, og lærerne har veiledet i aktuelle teknikker underveis.

– Elevene har fått full frihet til å spesialisere oppgaven selv. De har måttet sette opp et eget budsjett for innkjøp av materialer, og de har utformet egne tidsplaner, forklarer lærer Denise Wood Skar.

Simone Andersen syr Holtekilen folkehøgskole

Simone er igang med produksjonen av sitt hovedcosplay. Heldigvis er klasserommet åpent nesten hele døgnet, slik at du kan jobbe når du vil.

Simone hentet sin karakter fra Tornerose, mens Thea fant sin i Den onde greve.

– Jeg har aldri sydd på ermer før, og avslutningen av cosplayet var slitsomt. Det er utrolig mange detaljer og pirk! Nå etterpå er jeg kjempefornøyd. Dette kommer jeg til å bruke mye, sier Simone.

Thea endret valg av karakter i løpet av året, men ble godt fornøyd med sluttproduktet. Kanskje aller mest med det nye hun har lært.

– Før jeg kom hit hadde jeg aldri stylet en parykk før. Det har vært gøy å lære! Jeg er veldig fornøyd med resultatet, sier hun.

Cosplay Holtekilen folkehøgskole Foto: Ookami Cosplay Photography

Thea hadde aldri stylet en parykk før hun startet på Holtekilen folkehøgskole. Selv er hun veldig fornøyd med dette sluttresultatet. Foto: Ookami Cosplay Photography

Les også: Cosplay – mer enn utkledning og parykker

Trenger ikke forkunnskaper

Det har vært stor variasjon i tidligere erfaring og nivå hos elevene i klassen dette året. Selv synes jentene det bare har vært en fordel. De har lært mye av hverandre, og nivåforskjellene har senket terskelen for å spørre om hjelp.

klasserom cosplay Holtekilen folkehøgskole

Alt du trenger av verktøy for å lage kostymer er tilgjengelig i klasserommet hele døgnet.

– Man trenger verken kunne sy eller ha holdt på med cosplay lenge for å starte som elev hos oss. Undervisningen er lagt opp med mange grunnleggende teknikker i starten av året, slik at alle får en basis å jobbe ut fra. Så lenge du er interessert i cosplay, eller har lyst til å lære, passer du inn. I år har vi hatt noen elever som aldri har cosplayet tidligere, og vi har hatt flere som har holdt på i mange år. Den miksen funker helt fint! Alle vil oppleve at de lærer noe, sier Denise.

Klasserommet bærer preg av å tilhøre kreative elever. Her har de tilgang på det de trenger av utstyr, og kan jobbe stort sett når de vil. Først kl 23 låses døra. På kvelden er ikke lærerne til stede, men elevene er flinke til å hjelpe hverandre om de står fast.

– Alt vi trenger av symaskin, sakser, varmepistol, maling og limpistol finnes i klasserommet. Her kan vi være når vi vil, også utenom undervisning, forklarer Thea.

cosplay Holtekilen folkehøgskole

Tilpasninger må til underveis. I innspurten med eget cosplay var Thea mye på klasserommet også på kveldene.

Cons og Japan

De siste ukene har det vært intenst arbeid både sent og tidlig, for å få ferdig egne cosplay før fotoshoot med innleid fotograf. Denise har i forkant undervist i både sminke og posering.

– Vi har et utrolig godt klassemiljø, og alle 14 heier vi på hverandre. I innspurten var klassechatten fylt med mye ros og heiarop, sier Simone.

– Det er noe helt unik å gå i en klasse med 13 andre som har akkurat samme hobby som deg selv, legger Thea til.

Foto: Ookami Cosplay Photography

Simone er sikker på at hun vil bruke sitt egensydde cosplay mye. Ekstra stas var det at skolen leide inn en egen fotograf til fotoshoot. Foto: Ookami Cosplay Photography

Foruten undervisning på skolen har klassen vært 10 dager i Japan, cosplayets hjemland. Her ble de inspirert – og lærte mye nytt. Klassen deltok også på et con, selv om det denne gangen var uten egne kostymer. Hjemme i Norge har de vært både på SpillExpo på Lillestrøm og Sci-fi festivalen i Fredrikstad. Flere elever har også reist på andre cons i frihelger.

– Det som kanskje aller mest skiller cosplay fra andre kunst- eller håndverkslinjer er sluttproduktene. På andre linjer lager du noe som skal gis bort eller glede andre. Her får du muligheten til å skreddersy noe til deg selv, sier Denise.