Tar pause fra studiet for å gå på folkehøgskole

Elise Nygård (22) flyttet til Oslo for å studere. Etter å ha kommet seg gjennom et tungt og turbulent første år, trengte hun en pause for å finne seg selv igjen.

Elise portrett

Elise skal begynne på folkehøgskole til høsten

Allerede etter videregående var Elise inne på tanken om folkehøgskole. Da var økonomien en hindring, samtidig som hun tenkte mye på hva andre mente om det.

– Jeg var redd for at det skulle bli sett ned på, og at det i deres øyne var et friår hvor man bare lekte.

Derfor valgte Elise å jobbe et år på et bakeri i hjembyen Namsos, mens hun tenkte på hva hun ville gjøre videre.

Et vanskelig første studieår

Elise bestemte seg omsider for å starte på i studier i Biovitenskap på Universitetet i Oslo, og flyttet til hovedstaden sammen med kjæresten sin. Selv om fremtiden så lys ut, gikk ikke alt etter planen. Et sjokkerende samlivsbrudd og problemer på hjemmebane satte henne ut av spill.

Jeg følte at hele grunnmuren raste sammen, og jeg slet med å konsentrere meg på skolen.

Elise på skolen

Elise sammen med labpartner i kjemi første semester på studiet.

Til tross for en tøff start på studiene, klarte Elise å karre seg gjennom det første studieåret. Men hun var sikker på at hun trengte en pause før hun gikk videre.

– Jeg har alltid jobbet veldig hardt og mye med skolen, og har følt at jeg har kontroll på fagene. Nå klarte jeg så vidt å lese en side av pensum uten å falle ut.

Fikk hjelp av skolens rådgiver

Ettersom tanken på folkehøgskole hadde vært til stede siden videregående, skjønte hun at det var nå hun hadde sjansen. Hun snakket med en rådgiver på skolen om når det var lurest å ta en pause. Rådgiveren kunne fortelle at det beste tidspunktet med tanke på studieplanen var til høsten.

Selv om jeg tok et «friår» for å jobbe etter videregående, kunne rådgiver fortelle at det ikke regnes som å ha ordentlig fri. Det er viktig å få en avkobling, og fri fra å måtte prestere.

På universitet og høgskole kan man som student søke om ett år permisjon uten begrunnelse. Det skal ikke gå utover resten av studieløpet. Noen velger å ta permisjon på grunn av sykdom eller svangerskap, mens andre trenger en pause for å komme seg gjennom en utfordrende grad.

Vil bruke året på naturopplevelser og fysisk aktivitet

Elise har alltid vært glad i å være ute og være i aktivitet.

– Jeg møtte flere turglade venner i løpet av videregående, og fikk mer og mer sansen for blant annet toppturer og kajakk.

Elise i kajakk

Elise på grunnkurs i elvepadling gjennom SiO elvepadling.

Elise ønsket å gå på en skole hvor hun fikk mulighet til å dyrke interessene sine, og utvikle nye ferdigheter innen tur og friluftsliv. Valget falt på Ålesund folkehøgskole på linja Canada Adventure Sports.

– Ålesund og Canada-linja virket som en perfekt match. En turlinje rett ved Sunnmørsalpene, bedre blir det vel ikke?

Elise ble kontaktet av en lærer som fortalte henne mer om linjen, og kunne forsikre henne om at alle var like mye velkommen uansett erfaringsnivå. Det var motiverende for Elise at læreren var oppriktig interessert i å ha akkurat henne som elev på skolen.

En pause for å finne tilbake til seg selv

Elise gleder seg til å få nye venner og til å møte andre med samme interesser.

Jeg tror året vil gi meg den pausen jeg trenger fra å måtte prestere. I tillegg håper jeg å finne tilbake til meg selv, og dermed få bedre konsentrasjon på skolen.

Ettersom Elise er glad i å være ute i naturen, er hun spent på om folkehøgskoleåret kan lære henne at naturopplevelser også kan være et lavterskeltilbud. På den måten kan hun bli flinkere til å se mulighetene for å dra på flere turer.

Elise på fjelltur

Elise sammen med en venninne på toppen av Galdhøpiggen.

Lytt til egne behov

Familie og venner har hatt ulike meninger om valget til Elise. Noen har vært utelukkende positive, mens andre har satt spørsmålstegn rundt økonomi og permisjon fra studiet. Hun vil likevel ikke la seg påvirke av de negative kommentarene, og understreker at det er opp til henne selv å velge hva hun vil gjøre.

– Det er selvfølgelig lurt å snakke med venner, familie og rådgivere for å høre deres erfaringer og tips. Likevel er det i bunn og grunn du som kjenner deg selv best, og dermed vet hva som er mest riktig for deg.