Du kan søke på folkehøgskole nå

Søknadene har allerede begynt å strømme på hos folkehøgskolene. Selve opptaket begynte 15. november, men det kan lønne seg å søke tidlig.

soknader2

Kontorfullmektig Gunn Andersen på Haugetun folkehøgskole leser søknader som har kommet inn

Folkehøgskolene melder om at søkerne søker tidligere og tidligere. Mange steder har de allerede nå fått inn mange søknader. Dette på tross av at folkehøgskolene ikke begynner opptaket før 15. november.

Slik øker du sjansene dine til å få plass på folkehøgskole

Førstemann til mølla

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Man kan søke på plass helt fram til skolestart i august. Tradisjonelt har det vært vanlig å først søke på folkehøgskole i løpet av sommeren.

De siste ti årene har folkehøgskolene blitt svært populære og det gjør at mange linjer fylles opp tidlig. I enkelte tilfeller er linjene fulle allerede ved starten på opptaket 15. november. De fleste folkehøgskoler tar nemlig opp etter førstemann til mølla-prinsippet – den som søker tidlig får plass før den som søker sent.

soknader

Kontorleder Elise Barsnes og fotolærer Sivelin Kjølstad leser søknader som har kommet inn på Sogndal folkehøgskule

Rekordstor søkning til folkehøgskolene

Hvilke linjer kan man velge mellom?

Folkehøgskolene har over 500 ulike linjer å velge mellom dersom du vil gå på folkehøgskole et helt år. På de fleste skoler velger du en linje, men på enkelte skoler kan man velge to linjer. I tillegg til linjene så har du valgfag, fellesfag, studieturer og en mengde aktiviteter på skolen.

Les mer om livet på folkehøgskole

1269019626384342987_248632254

Det er mange ulike linjer å velge mellom på folkehøgskolene. Her er det bunadsfine elever fra Sogndal folkehøgskule som viser vei

Linjene på folkehøgskolene er delt inn i disse kategoriene:

– Folkehøgskolen er et viktig pusterom

Nye linjer

Hvert år presenterer folkehøgskolene en rekke nye linjer. Til neste år kan du for eksempel velge disse nye linjene:

Og mange, mange flere.

Folkehøgskoleåret er et år det man kan strekke seg fysisk og mentalt

– Folkehøgskolen er også for de ambisiøse

Hvordan søker man?

Først må du finne ut hvilken skole og linje du vil søke på. Du finner oversikt over alle folkehøgskolene og alle linjene herDu kan også sjekke skolenes egne nettsider eller bestille deres brosjyrer og lese informasjonen der.

Når du har funnet ut hvilken linje du vil søke på, så er det lurt å sjekke om skolen eller linjen har spesielle opptakskrav eller om det er spesielle deler av søknadene de legger vekt på. Mange skoler ønsker at du sender med utskrift av vitnemål og da kan det være greit å ha dette klart når du skal sende søknad. Dersom du har hatt høyt fravær så kan det være lurt å fortelle skolen hvorfor du har hatt høyt fravær slik at skolen kan ta hensyn til dette når de vurderer søknaden.

Vi anbefaler at du beskriver godt hvorfor du søker på akkurat den linjen og den skolen da mange skoler legger vekt på søkernes motivasjon når de vurderer søknadene.

Når du er fornøyd med søknaden så sender du den inn. Du vil vanligvis få rask svar fra skolen om at de har mottatt din søknad. Etter 15. november vil du få svar fra skolen om du har fått plass.

willy-mangersnes-danvik-folkehogskole

Rektor Willy Mangersnes ved Danvik folkehøgskole, leser igjennom søknadene som skolen har mottatt. Foto: Tonje Grønning Lund

– De allerfleste har godt av et folkehøgskoleår

Søk på flere linjer!

Siden mange linjer får flere søkere enn det er plasser, så anbefaler vi generelt at man søker på mer enn en linje. Da er det større sjanse for at man får plass på en av linjene.

Man kan enten velge å sende en søknad til flere linjer ved samme skole eller velge flere linjer på ulike folkehøgskoler. Folkehøgskolene har ikke et samordnet opptak og alle skolene vurderer søknadene uavhengig av hverandre. Derfor søker du ikke i prioritert rekkefølge og kan vente med å ta det endelige valget når du ser hvilke linjer du får tilbud om plass på.

Ta gjerne kontakt med den enkelte skolen eller med folkehøgskolekontoret dersom du har flere spørsmål.

Lykke til!