- Den største kampen man kan få dømme i Norge

Når lørdagens cupfinale for kvinner sparkes i gang på Telenor Arena, er det med Ingvild Langnes Aarland som hoveddommer. Den tidligere folkehøgskoleeleven er både spent og klar.

– Dette er den største kampen vi har på kvinnesiden i Norge. Det er klart jeg gleder meg, sier Ingvild Langnes Aarland (25) fra Lillehammer.

– For meg har dette vært et mål lenge, og det er helt utrolig å få være med. Nå er jeg klar for innsats!

Tross ung alder har hun vært dommer i toppserien lenge. Det hele startet med en klubbdommerkurs hun tok som 14-åring. Som 17-åring begynte hun å legge egne fotballsko på hylla og gjennomførte rekruttdommerkurs. Siden har det gått slag i slag. De siste fire årene har hun vært dommer på forbundsnivå, det høyeste nivå man kommer på kvinnesiden i Norge.

– De spår publikumsrekord med over 9000 på tribunen på lørdag. Å stå på arenaen og høre nasjonalsangen før kampstart blir helt fantastisk, stråler Ingvild.

– Det blir en stor dag både for oss og lagene!

fotballdommer Ingvild Langnes Aarland

Ingvild teller ned til lørdagens cupfinale. Foto: Trond Gausemel, Hordalandsfotball.

Folkehøgskole i Molde

Etter videregående hjemme på Lillehammer søkte Ingvild litt motvillig folkehøgskole. Fostermor fremsnakket skoleslaget, mens Ingvild var mer skeptisk. Hun så ikke helt hva hun skulle få ut av året. For å fortsette satsingen som dommer, valgte hun til slutt fotballinja ved Molde folkehøgskole.

– De første ukene i Molde ville jeg egentlig bare hjem. Fostermor ba meg stå i det litt lenger, og etter hvert løsnet det for meg også. Folkehøgskoleåret ble bare bedre og bedre utover høsten, sier hun.

Selv om linja egentlig var lagt opp til at man skulle spille fotball, la skolen godt til rette for at Ingvild likevel.

– Folkehøgskolen viste stor forståelse for satsingen min, og jeg fikk reise bort til viktige kamper. Det er ikke så mange steder utenfor idretten man møter denne forståelsen for at det krever satsing for å være dommer på dette nivået, sier Ingvild.

Da Ingvild kom til Molde fikk hun i tillegg til å dømme 1.divisjon for kvinner prøve seg i 4.divisjon for herrer. Det ga mersmak.

– Nå dømmer jeg Toppserien for kvinner og Norsk Tipping-ligaen (3.divisjon) for herrer, og har som mål å ta videre steg på herresiden. Jeg er sikker på at det er mulig så lenge man presterer godt og jevnt over tid, sier hun.

Fotballdommer cupfinalen

– Folkehøgskolen viste stor forståelse for satsingen min, og jeg fikk reise bort til viktige kamper, sier Ingvild, som er glad hun reiste til Molde folkehøgskole. Foto: Trond Gausemel, Hordalandsfotball.

Les mer om Molde folkehøgskole

Mer voksen og trygg

I dag er Ingvild takknemlig for at fostermoren pushet henne til å velge folkehøgskole. Utenom fotballen vokste hun mye som person, og ble glad i området. I tillegg fikk hun gode venner.

– I fotballklassene var vi bare fire jenter. Da er det kanskje ikke så rart at det tok litt tid før jeg følte jeg kom ordentlig inn i miljøet. Etter hvert fikk vi også flere fag på tvers av klassene, som gjorde at jeg fikk flere venner. Da skoleåret sluttet i mai var jeg helt frelst og glad for at jeg turte velge folkehøgskole, sier hun.

En av de andre jentene i klassen var døv. Ingvild hadde aldri møtt en døv person tidligere, og syntes det var utfordrende å forholde seg til de første ukene. Etter hvert ble hun imponert over medelevens utvikling og hva hun fikk til på tross av sine utfordringer.

– Det morsomme er at etter folkehøgskolen har hun også satset som dommer. Hun har nevnt at hun ble litt inspirert av meg, selv om hun hadde dømt en del før vi ble kjent. Jeg er imponert over hva hun får til! Hun gjør det kjempebra, dømmer 1.divisjon for kvinner nå, og er i satsingsgruppa til forbundet. Det er supertøft!

Les også: – Folkehøgskole har mye til felles med toppidrett

Vil lenger

Etter folkehøgskoleåret ble Ingvild værende i Molde. Hun tok en bachelorgrad i Sport management, og fullførte i høst mastergraden ved Norges idrettshøgskole i Oslo. Selv om alle helger og flere ukedager går med til kampdømming, er hun i tillegg jobbsøker. Det går ikke an å leve av dommerjobben – ennå.

– I Norge har vi kun noen damer som dømmer på mitt nivå på herresiden. Det er altfor få! I tillegg er det én kvinnelig dommer i PostNord-ligaen (2.divisjon). Målet mitt er å komme lenger enn der jeg er nå på herresiden, sier hun.

– Heldigvis opplever jeg positive holdninger hos forbundet. Så lenge man klarer de fysiske kravene og presterer godt skal det være mulig å få til!

Fotballdommer cupfinalen kamp

Ingvild vil lenger! Hun drømmer om en dag å få dømme internasjonalt. Foto: Trond Gausemel, Hordalandsfotball.

Men først er det cupfinalen som gjelder.

– Kvinnefotball er i vinden om dagen. Bare det siste året har det vært en stor utvikling. Toppfotballen har fått en del midler inn gjennom blant annet en avtale med OBOS. Det gjør både produktet og hverdagen til spillerne bedre. Det går rett vei, sier Ingvild.

Hun mener det er viktig å henge med på trenden med satsing på kvinnefotball ellers i Europa. En dag drømmer hun selv om å få dømme internasjonalt.

– Vi er et lite land, og har få tilgjengelige plasser som FIFA-dommere. Men det er muligheter så lenge man presterer godt over tid. Forrige gang vi hadde en norsk kvinnelig dommer i OL var Christina Pedersen i 2012. Vi får se når det skjer neste gang, smiler hun.