Brenner for nordområdene

Einar Gjerde (19) fra Oslo gleder seg til å ta fatt på sitt andre år ved Pasvik folkehøgskole i Finnmark, på grensen mot Russland. Han skal være assistent på den splitter nye linja Hot ArcticNå gleder han seg til å bli enda bedre kjent med nordområdene og Barentsregionen.

Einar Gjerde gleder seg til å starte opp som assistent på linja Hot Arctic ved Pasvik folkehøgskole.

Røa-gutten er tilbake fra en ukes reise til Narjan Mar i Nordvest-Russland, sammen med rektor Ketil Foss og inspektør Kenneth Thommassen, for å finne gode samarbeidspartnere i nabolandet.

Einar drømmer om å arbeide i utenrikstjenesten – i diplomatiet – og er spesielt interessert i politikk og ressursforvaltning i nordområdene. Nå tar han fatt på sitt andre år på folkehøgskole som et steg på veien mot det framtidige målet.

Kinderegg

Det var på utdanningsmessa på Lillestrøm at Einar kom i kontakt med Pasvik folkehøgskole. Han var interessert i jakt, fiske og politikk – og han så rast at dette kunne han, som et kinderegg, få på den fylkeseide folkehøgskolen i Pasvikdalen i Sør Varanger kommune (Kirkenes).

Første året gikk han på linja Jakt og Fiske, og han forteller om et fantastisk skoleår. Ja så bra at da han ble presentert for planene om den nye linja Hot Arctic – geopolitikk i nord, utsatte han planen om å ta Barents Studier ved universitetet i Tromsø.

Unge Gjerde var elevrådsleder og satt i skolestyret, så han hørte tidlig om planene.

De involverte meg tidlig i tankene, jeg har blitt engasjert – dette har blitt MIN linje. Det er nå mange nok som har sagt ja til skoleplass på den nye linja, så den kommer i gang. Det er jo fantastisk

Inkluderende fellesskap

Nå blir Einar stipendiat eller linjeassistent. Det vil si mer ansvar. Sammen med andre stipendiater (andreårs elever) vil han også få miljøskapende oppgaver.

Jeg blir på en måte også lærerens høyre hånd på linja. Dette året har stipendiatene vært veldig viktige for meg. Folkehøgskoleåret er et inkluderende fellesskap. Det er alltid spennende, ekstremt koselig, og faglig utfordrende – aldri kjedelig.

– Da jeg møtte stipendiater og lærere fra folkehøgskolen på utdanningsmessa skjønte jeg at Pasvik var en sted med godt miljø. For meg er ikke to år på folkehøgskole en omvei.

Nå brenner Oslo-gutten for å rekruttere flere til den nye linja. Turen til Narjan Mar, øverst i Nordvest-Russland, er støttet av Barenstssekretariatet. Her besøkte de aktuelle samarbeidspartnere, skoler, turoperatører og møtte representanter for urbefolkningen – nenetsere. Planen er å reise til området med linja i mars, og få besøk på skolen i Finnmark til høsten. Siden tidlig på 90-tallet da Barents-sekretariatet ble opprettet har folk til folk samarbeid i nordområdene fått statlig støtte. Det det er kontorer i Narjan Mar, Arkhangelsk og Murmansk. Andrey Vukoev ved kontoret i Narjan Mar var til stor hjelp for å gjøre oppholdet i Russland svært vellykket.

Delegasjonen fra Pasvik folkehøgskole søker samarbeidspartnere i Russland og Narjan Mar. F.v. Rektor Ketil Foss, elev Einar Gjerde og inspektør Kenneth Thommassen.

Et levende samfunnsfag

Under Finnmark internasjonale litteraturfestival i Kirkenes i oktober fikk Einar et intervju med Barentssamarbeidets «far» Thorvald Stoltenberg, det var jo stort. Einar synes samarbeidet om ressursforvaltningen i nord er spesielt viktig – olje, gass og fisk. – Vi må passe på at det blir et godt samarbeid, og at ressursene forvaltes riktig – at ting blir bra for miljøet. Det er også viktig å se urfolkenes situasjon, likheter og forskjeller i måten samer og nenetsere blir behandlet på i Norge og Russland. Dette blir en viktig del av innholdet på linja, forteller han.

Rektor Ketil Foss ønsker leder for Nenets agrarian technical school, Oksana Danilova, velkommen til Pasvik folkehøgskole.

Det blir et rikholdig og variert program på den nye linja. Einar tror dette blir et virkelig levende samfunnsfag;

Nå gleder Einar Gjerde seg til å komme i gang. Han forteller om en veldig interessant tur, og synes Narjan Mar er spesielt interessant og helt annerledes enn andre steder han har besøkt i Russland.

– Jeg gleder meg til gode diskusjoner, å være med på å inkludere elevene og å ha det gøy, avslutter den blide og entusiastiske gutten fra Røa i Oslo.