BI-student: - Folkehøgskoleåret har gjort det enklere å bygge relasjoner

For BI-student Marie Trøstheim ble folkehøgskolen mer enn hun hadde sett for seg. Møte med elever fra hele landet ga henne større innsikt og nye holdninger.

– Allerede tidlig på videregående bestemte jeg meg for å velge folkehøgskole, forteller Marie Trøstheim.

Hun har vokst opp på Rognan, en liten bygd utenfor Bodø. Etter 13 års skolegang med de samme medelevene var Marie klar for å bytte miljø og få nye impulser.

– Jeg kommer fra et lite sted hvor alle kjenner alle. Når du har hatt de samme klassekameratene siden barneskolen tror jeg det er sunt å flytte på seg. Jeg var ferdig med skolen, og trengte en pause, forteller hun.

På leting etter riktig folkehøgskole så Marie etter noe som lå langt hjemmefra. I tillegg ville hun ha flest mulig reisedøgn i løpet av året. Til slutt landet hun på Hardanger folkehøgskule på Lofthus.

Marie Trøstheim portrett BI-student

BI-student Marie Trøstheim har stor nytte av folkehøgskoleåret sitt inn i studiehverdagen.

Les mer om Hardanger folkehøgskule

Samfunnsfag og reising

– Jeg oppdaget linjen internasjonal solidaritet og backpacking og tenkte det var helt perfekt for meg. Et av målene med folkehøgskoleåret var å oppleve steder jeg aldri ville reist på egenhånd. Dessuten har jeg alltid vært interessert i politikk og samfunnsfag. Kombinasjonen på Hardanger var akkurat det jeg var ute etter, sier Marie.

utsikt Hardanger folkehøgskule

Hardanger folkehøgskule ligger idyllisk til.

Togturen gjennom Europa med besøk i sju land på elleve dager ble et høydepunkt. Det samme var muligheten til å bidra i ulike solidaritetsprosjekter i Thailand og Kambodsja. Likevel er det møtet med elever fra hele landet som betydde mest for Marie i løpet av folkehøgskoleåret.

– Både på skolen og i klassen var det elever med ulik bakgrunn – fra hele landet. Jeg lærte så utrolig mye av dialogen vi fikk! Deres synspunkt har gitt meg bedre innblikk i samfunnsspørsmål. Flere ganger fikk det meg også til å endre mening, sier Marie.

Utsikt Zagreb i Kroatia.

Togtur gjennom Europa med besøk i sju land på elleve dager var et høydepunkt. Her fra Zagreb i Kroatia.

At folkehøgskolen hadde et vidt spekter med linjer ble et pluss. Kombinasjonen av interesser for jakt, cosplay, hest og idrett ga et unikt elevmiljø.

– Bare ved å snakke sammen i matsalen eller på internatet om kveldene har jeg lært utrolig mye av andres historier og erfaringer. Disse samtalene er noe av det beste som sitter igjen etter folkehøgskoleåret, sier hun.

Undervisningstimene var også gode forberedelser til reisene. Mange samfunnsrelaterte spørsmål ble diskutert og jobbet med gjennom for eksempel rollespill. De var innom alt fra tekstilindustrien til spanske gloser og gruvedrift i Afghanistan.

– Arbeidsmetodene med mye dialog gjorde at vi lærte på en ny måte og fikk større innsikt, sier Marie.

Klassebilde Budapest Ungarn

– Både på skolen og i klassen var det elever med ulik bakgrunn – fra hele landet. Jeg lærte så utrolig mye av dialogen vi fikk, sier Marie.

Les også: Medisinstudent: – Folkehøgskolen gjorde meg mer motivert for studier

Fordel inn i studiehverdagen

I dag studerer Marie økonomi og forretningsjus på BI i Oslo. Hun drar nytte av flere ting fra folkehøgskolen inn i studiehverdagen.

– I løpet av folkehøgskoleåret lærte jeg mye om meg selv og hvordan jeg er som person. Det gjør noe med deg å bo tett på så forskjellige folk et helt år. Det har helt klart gjort det lettere å bygge nye relasjoner også som student, sier hun.

– Å kunne samarbeide med folk som er nokså ulike meg selv er noe jeg har stor nytte av her. Det er også noe man trenger i arbeidslivet senere.

kart interrail planlegging

Planlegging og godt samarbeid er nødvendig når en interrail-tur skal gjennomføres med en hel klasse.

Vennskapene fra folkehøgskolen gjorde det også lettere å flytte til Oslo. Allerede før hun startet på BI kjente hun mange i byen. Det ga en ekstra trygghet.

– En av mine aller nærmeste venner nå fikk jeg på folkehøgskolen. Det var helt bevisst at jeg reiste til Hardanger alene. Jeg vokste mye på det året, sier Marie.

– Selv om jeg etter videregående tenkte jeg var klar for studier, ser jeg nå at jeg absolutt ikke var det. Jeg trengte et pusteår på folkehøgskolen først. På studiet mitt er det mange som gjorde det samme. Enten de gikk på folkehøgskole eller jobbet og reiste. Mange av de som startet rett på studier angrer på ikke å ha gjort noe annet først.

Tempel Bangkok studietur Hardanger folkehøgskule

Studiereisene på folkehøgskolen ga både innblikk og læring om andre kulturer og levesett. Her er Marie på besøk i et tempel i Bangkok, Thailand

Les også: – Jeg trengte en pause etter videregående

Ikke bortkastet

Marie hadde ikke nære venner som hadde gått på folkehøgskole før hun selv reiste til Hardanger, men flere ganger hadde hun hørt andre omtale det som «det beste året i mitt liv». En klisjefylt setning hun ikke hadde mye tro på. Ikke før hun selv fikk oppleve det.

– Det var litt vanskelig å komme hjem på ferie fra Hardanger og fortelle hva folkehøgskole var. Mye av pakka kan ikke beskrives, den må oppleves, sier hun.

Selv er hun trygg på at det ikke haster å fullføre utdannelsen fortest mulig. Det er ikke farlig å være et år eldre når du begynner på studier. Tvert imot kan det være en fordel.

– Det er ingen som legger merke til om du er et år eller to eldre når du begynner på studiet. Det vil uansett være mange andre som har valgt som deg. Etter et år på folkehøgskole sitter du igjen med mye nyttig erfaring, både personlig og faglig. Det kan være en stor fordel å ha med seg inn i studiet.