Amnesty og Åsane folkehøgskole oppfordrer: Skriv for Liv!

– Med kaker og kakao kommer du langt når du skal arrangere et solidarisk skriveverksted. Vi oppfordrer alle folkehøgskolene til å gjøre det samme!

Portrett, elev, jente, Åsane folkehøgskole, Amnesty, Skriv for Liv, engasjement, skriveverksted

Eivor Hellesnes Molden tok sammen med sin linje Globalt perspektiv, initiativet til skriveverksted for Amnesty ved Åsane folkehøgskole.

“Dear Vitalina Koval,

I really admire your work for the LGBT-community. I am sorry to hear about what you are going through and all you must endure. I think it is very unfair. I hope this Write for rights-campaign will help your case and make you feel safe. Keep fighting for your case. Good luck and best regards!”

Slik var ordlyden i mange brev som ble forfattet under Skriv for liv-kampanjen i midten av oktober her på Åsane folkehøgskole. Det var vi fra linjen Globalt perspektiv som tok initiativet og arrangerte skriveverkstedet. Elevene skrev over 600 brev i solidaritet med årets kampanjesaker!

Jeg var veldig spent før vi begynte, men det gikk jo så fint! Det var overraskende mange som engasjerte seg!

Skriveverksted, Amnesty, Skriv for liv, Åsane folkehøgskole, engasjement

– Det var overraskende mange som engasjerte seg!

Motivasjon og Engasjement

Hva som overrasket oss var engasjementet blant de andre elevene. Vi var svært spente i forkant på om dette ble en dag som ville engasjere, og de fleste ble positivt overrasket over deltakelsen. På «Skriv for liv» er det rom for alle til å delta – uansett om du vil skrive et langt protestbrev til myndighetene, skrive et brev i solidaritet eller tegne en liten tegning.

Alt blir sendt inn og tatt imot av Amnesty!

Åsane folkehøgskole, Amnesty, skriveverksted, engasjement

Tegninger, korte tekster eller lange protestbrev til myndighetene: Alt kommer fram til Amnesty.

På besøk hos Amnesty

I forkant av skriveverkstedet dro vi fra Globalt på besøk til Amnesty International Region Vest sitt kontor i Bergen hvor vi fikk mye informasjon om årets saker. Og dessuten informasjon og gode tips om hvordan vi skulle klare å engasjere flest mulig. Årets saker er fra India, Sør-Afrika, Venezuela, Vietnam, Ukraina og Iran. Les mer om “Skriv for Liv 2018”, og hvordan DU kan arrangere skriveverksted på din skole !

Elever, Åsane folkehøgskole, Amnsty International, region vest, skriveverksted, skriv for liv, engasjement

Elever fra linja Globalt perspektiv på besøk hos Amnesty, Region vest.

600 brev til Amnesty

-Det er kjempefint å arrangere skriveverksted! Man får hjelpe folk som har det verre. Det er lett å ignorere et brev, men det er vanskelig å ignorere tusenvis. Har du sett Harry Potter? Man kan ikke ignorere ti tusen brev!, sier Ylse fra klassen Global begeistret. Hun var positivt overrasket over hvor mange brev vi fikk inn.

– Man kan ikke ignorere 10 000 brev, forteller Ylse.

Gjør det samme!

Vi håper med dette at andre folkehøgskoler blir inspirert til å delta. Vi hadde det veldig fint med å forberede og arrangere denne kampanjen, og vi vil absolutt anbefale andre folkehøgskoler til å gjøre det samme!

Kampanjen «Skriv for Liv» varer fra 9. november til 16. desember. Ta pennene fatt!