Til hovedinnhold

Skreddersydde studieturer

Lærerne på linjen Film og reiseliv, Latin-Amerika og Global forståelse Latin-Amerika ved Bakketun folkehøgskole kan tilby elevene sine en unik studietur til to søramerikanske land. Ved selv å ha bodd og studert der i flere år, sitter de to lærerne på mye kunnskap og gode kontakter som gjør opplegget på studieturene helt unikt.

Hvem liker ikke å reise og oppleve nye kulturer? På folkehøgskolene drar man på studieturer som en del av undervisningsopplegget på linjen.  Dyktige lærere gir elevene noe helt annet enn de ville fått ved å reise på egen hånd.

Les mer om folkehøgskolenes studieturer

Elever ved Bakketun på studietur til Machu Picchu

Lærerne har god kjennskap til språk, land og kultur i både Peru og Bolivia, og har slik mulighet til å skreddersy et godt og trygt opplegg gjennom kontaktene sine. Her er elevene ved Machu Picchu.

Bakketun folkehøgskole i Verdal tilbyr de linjen Film og reiseliv, Latin-Amerika og linjen Global forståelse Latin-Amerika. Her finner vi to dyktige lærere som har både kunnskap og kjærlighet til Peru og Bolivia. Daniel Eiken, som er lærer på Film og Reiseliv, har vokst opp og senere jobbet i Peru. Læreren på Global forståelse, Johanne Otilie Espe, har bodd og studert Kultur, religion og utvikling i Bolivia.

Dette gjør at de sitter med en unik kompetanse og gode kontakter på disse to landene og kan gi elevene noe de ikke kunne fått på en vanlig reise.

– Vi har venner og bekjente der som gjør at elevene kan komme naturlig inn i et hjem og se hvordan livet er på innsiden, forteller Daniel Eiken. – Vi er trygge på at vi kan gi mye ekstra til våre elever ved å besøke disse landene vi kjenner så godt.

Johanne Otilie Espe legger til: – Vi har god kjennskap til språk, land og kultur i både Peru og Bolivia, og har slik mulighet til å skreddersy et godt og trygt opplegg gjennom våre kontakter. For oss blir det litt som å komme hjem. Hvert år gleder vi oss til å kunne vise landa vi er så glade i til elevene våre.

Peru og Bolivia er spennende land med store kontraster, både når det gjelder natur og dyreliv, men også mennesker i by og bygd.

Spennende land med store kontraster

Lærerne forteller at grunnen til at de reiser til akkurat Peru og Bolivia er at dette er to veldig spennende land med en utrolig spennende historie. Det er land med store kontraster, både når det gjelder natur og dyreliv, men også mennesker i by og bygd.

– Både motiv og tematikk gjør det veldig egnet inn mot film og foto, som er fokus på linja jeg er lærer på, sier Daniel.

Johanne Otilie Espe liker spesielt godt å ta med elevene til hovedstaden La Paz. Den ligger på den andinske høysletta med utsikt mot de hvitkledde Andesfjella. – Byen er som en kulturell smeltedigel med sine mange ulike folkegrupper og rike tradisjoner, og utsikten tar pusten fra deg, forteller hun begeistret.

Her besøker klassen ulike menneskerettsorganisasjoner, reiser på workshops og har spanskundervisning. På fritida kan elevene blant annet nyte god boliviansk kaffe eller koka-te på kafé, ta seg en fjelltur eller besøke et av de flere markedene i byen.  Det er tydelig at dette er et sted linjelæreren har et varmt forhold til.

Daniel Eiken syns på sin side at maten er noe av det viktigste på reiser. Det peruanske kjøkken har de siste årene blitt mer og mer kjent verden over. – Maten her er fantastisk, forteller han entusiastisk.

– Et av høydepunktene er når vi er i Arequipa, som er Perus mathovedstad, og lærer å lage “Lomo saltado” over åpne flammer.

Les mer om Bakketun folkehøgskole

Hva får man oppleve som man ikke får oppleve ved å reise som turist på egen hånd?

Det er noe helt eget å reise med klassen og med lærere som kjenner godt plassen en reiser til. – Vi er jo i en læringssituasjon, og både interessen og muligheten til refleksjon blir større når vi er midt oppi det vi skal lære om, mener Pia, som var elev på en av linjene i fjor.  – Vi får større innsikt i hvordan leveforholdene faktisk er i Peru og Bolivia.

Lærerne legger opp til møter med lokalbefolkninga og er opptatt av at elevene skal lære mer om hvordan det er å leve i landa de besøker. Hovedfokuset for turen er å få nærmere kjennskap til land og kultur gjennom møter mellom mennesker.

Hva lærer man på studietur som man ikke like gjerne kan lære hjemme på skolebenken?

Ved å reise får man en helt annen forståelse for det som skjer i verda rundt oss og en mye større nærhet til menneska og fagfeltet, mener Johanne. – Jeg tror dessuten vi har veldig godt av å oppleve at der fins flere virkeligheter enn vår egen, sier hun.

Når man reiser som en klasse i stedet for å reise med noen få venner får man større utbytte. Det er nyttig å være i ei større gruppe med same interessefelt og som en kan dele tanker og erfaringer med undervegs på reisa, har Johanne erfart.

Les også: Hvorfor har folkehøgskolene studiereiser?

Læreren er turleder og kulturtolk

Lærerens rolle på studieturen er sørge for sikkerheten og at ting skal fungere. Læreren skal samtidig stille spørsmål til refleksjon blant elevene og være en samtalepartner.

-Vi fungerer også som en slags kulturtolk undervegs på reisa siden det er vi som har nærmest kjennskap til områdene vi reiser til, sier Johanne.

Dagene på studieturen er alle forskjellige der man reiser til ulike steder og prøver ulike aktiviteter. Elevene får nye opplevelser og inntrykk hver dag.

På de fem ukene opplever elevene på de to linjene alt fra sandboarding i ørkenen til engelskundervisning på en skole i regnskogen. De får fiske piraja i Amazonas-elva, besøke en skoleklasse på El Alto og oppleve at sola stiger opp over Machu Picchu.

Elevene får prøve alt fra sandboarding i ørkenen til engelskundervisning på en skole i regnskogen. Her har elevene tatt en pause fra all kjøringen i sanddynene i Atacama-ørkenen i Peru.

På en slik tur blir det mange nye inntrykk. Det er viktig å kunne sette av tid til refleksjon og samtaler underveis. Hver dag er det en felles samling der klassen og læreren snakker om det de har opplevd i løpet av dagen.

Forberedelser i forkant

Daniel forteller at lærerne bruker mye tid på å tilpasse turen til årets elever.

– Hvert kull har forskjellige interesser og ulik bakgrunn, kanskje noen kroppslige eller psykiske utfordringer vi må ta med i planleggingen. Etter flere år med samme reisemål har vi god kjennskap til muligheter og har flere kontakter å spille på i de ulike landene.

– Å forberede seg gjennom tilegnelse av kunnskap, spesielt med tanke på kultur og språk, burde være en viktig faktor i forkant av alle reiser, mener Johanne.

Sikkerhet er viktig

For Bakketun er det viktig at sikkerheten er ivaretatt når man reiser med unge mennesker. Daniel forteller at elevene utdelt et lite hefte med kontaktinfo til alle som er med på turen og kontakter i hver by. Det er også info om felles møteplass dersom man skulle gå bort fra hverandre. Gruppa har en regel på at elevene skal alltid være minimum tre stykker sammen.

Lærerne har forberedt turen godt og sender reiseruten til den norske konsulen i landet. De har også oversikt over nærmeste sykehus. Før turen dobbeltsjekker lærerne reiseforsikringen til elevene og sørger for kopi av passene.

Det er fokus på landkunnskap, kultur og språk i forkant av turen. Elevene får da et bedre forståelsesgrunnlag for folk og kultur som møter dem på reisen.

Gir noe tilbake

Linjelærer på Global forståelse-linja mener det er helt sentralt at elevene viser interesse og har et oppriktig ønske om å lære av lokalbefolkninga.

– Det gir en gjensidig respekt, og det er så fint at vi kan lære av hverandre, sier hun.

– Det kan også gi lokalbefolkningen en økt stolthet over å være de de er, legger Daniel til.

På forrige studietur hjalp de norske elevene innbyggerne i en liten landsby å plante trær langt inni jungelen. Samme sted hadde folkehøgskoleelevene engelskundervisning for barn og voksne.

På forrige studietur hjalp de norske elevene innbyggerne i en liten landsby å plante trær langt inni jungelen.

206