Skal fange storfisken

Folkehøgskolen 69° Nord starter linja Deadliest catch for undervannsjegere og havfiskere neste år. Drømmer du om å fange storfisken på stang eller med harpun? Da er dette linja for deg!

Den nye linja har en unik kombinasjon av havfiske og undervannsjakt med harpun. Linja passer for deg om ikke har vannskrekk og er klar for å oppdage en eventyrlig verden over og under vann. Her får du prøvd deg på storkveita, steinbitt, skrei og et havfiske du bare kan drømme om.

– Vi har en beliggenhet som er helt ideell for en slik linje. Skolen vår ligger et steinkast fra fjorden med fem minutters gange fra båthavna, og rett ved et hav som bugner av stor fisk, sier rektor på Folkehøgskolen 69° Nord, Pål Emil Færøvig.

sportsfiske-1

På Deadliest catch lærer du ulike fisketeknikker for de ulike fiskeartene.

Kan garantere flotte naturopplevelser

Vannet er krystallklart og kysten av Troms er full av flotte dykkelokaliteter i en stor skjærgård med kritthvite strender og grunne sund i uberørt natur.

-Nord-Norge er et eldorado for den som ønsker å fiske eller jakte stor fisk under vann. Her får du prøvd deg på storkveita, torsk, sei og et havfiske du bare kan drømme om, sier rektor Pål.

-Vi kommer til å oppleve storslagen natur over og under vann. Dette er virkelig linja for undervannsjegerne, forklarer Pål.

pal

På Folkehøgskolen 69° Nord kan du jakte med harpun og undervannskamera i krystallklart vann og ved kritthvite sandstrende, sier rektor Pål Emil Færøvig.

Les mer om Deadliest catch her

Lærer fridykking

På den nye linja vil det være fokus på fridykking, svømmeteknikk, dykking, pusteteknikk, psyke, sikkerhet og du vil også lære ulike jaktteknikker i forhold til ulike fiskeslag. Fridykking passer for alle, og du trenger ikke være i spesielt god form for å starte med det.

Det planlegges både turer i inn- og utland. Deadliest catch kommer til å være mye på tur langs kysten av Nord- Norge og linjeturen går til Kanariøyene med fridykking og fiske etter sverdfisk og hai.

-Vi bruker områdene fra Lofteten i sør til Lyngen i nord. Vi skal dra på VM i skreifiske i Lofoten og utenlandsturen går til Grand Canaria. Der skal vi jakte på Bue Marlin! Gran Canaria er kjent for å være blant de stedene i verden hvor du finner de største eksemplarene. De største som er fanget har veid over 500 kilo.

-Fridykking og havfiske passer for alle, og man trenger ingen forhåndskunnskap for å begynne på Deadliest catch, sier rektoren.