Tildes favorittoppskrift på glutenfrie lussekatter

Lussekatter hører med til luciafeiringen. Tilde Løvold Svardal, elev på kokkelinja ved Bømlo folkehøgskule, har glutenallergi og synes det er leit å måtte stå over den nydelige julebaksten. Derfor har hun lett og forsket seg frem til sin favorittoppskrift på glutenfrie lussekatter, og den vil hun gjerne dele med deg!

tilde-svardal

Tilde Løvold Svardal, elev på linja «Mat med smak av verden» ved Bømlo folkehøgskule.

Dette trenger du til forsatsen

1 1/2 dl rismelk, usøtet

2 eggeplommer

1 ss honning

1/2 pk tørrgjær

1 1/2 ss fiberhusk

Dette trenger du til hovedsatsen

75 g smør

3/4 dl sukker/rårørsukker

2 ts malt kardemomme

1/2 ts Gurkemeie (evt. 1/2 g safran)

200 g Schär Mix C + B (70 g B resten C)

Disse glutenfrie lussekattene vil alle like! Server gjerne sammen med en kopp varm kakao med krem.

Slik gjør du det

1. Varm melken til 40 grader. Hell melken over i forvarmet bolle. Tilsett honning, eggeplommer, tørrgjær og fiberhusk. Visp jevnt. La stå under lokk i minst 10 minutter i romtemperatur.
  2. Smelt smør. Avkjøl til ca. 40 grader. Forsatsen tilsettes mel, sukker og krysser vekselsvis med smeltet smør. Rør sammen og elt til en jevn deig. Trill ut og legg sammen tre ganger for å få en mer elastisk deig. lussekatter
  3. Smør et tynt lag olje på tørr og ren benkeplate som ikke er kald, og på hendene.
  4. Trill ut og del deigen i 12 emner. del-deigen
  5. Form etter ønske. Legg på stekeovnsplate dekket med bakepapir. Trykk rosiner på plass. forme lussekattene etter ønske
  6. Smør inn emnene med olje, dekk til med plast og la heve på lunt sted (ev. i stekeovnen ved 40 grader) i ca. 35 minutter.
  7. Smør inn med sammenpisket egg. Trykk ned rosiner som eventuelt har poppet opp.rosiner-i-lussekatter
  8. Stekes på plate midt i stekeovnen ved 225 grader i ca. 8 minutter.
  9. Avkjøl på rist og NYT  glutenfrie-lussekatter

Lussekattene kan fint fryses ned.

vel-bekomme