Linja for deg som vil satse på isidretten

Klarer du ikke bestemme deg for om du skal ta et år på folkehøgskole, eller bruke et år på å satse innenfor isidretten? På Solborg Folkehøgskole kan du gjøre begge deler!

Curling på ICE-line

Linja ICE-line er først og fremst for de som vil satse og utvikle sitt talent innen ishockey, curling, kunstløp eller hurtigløp skøyter.

Det er konseptet som ligger til grunne for den nye linja deres, ICE-Line. Folkehøgskolen i Stavanger, som for øvrig ligger midt i is-idrettens eldorado, vil legge til rette for at du skal kunne trene optimalt innenfor idretten din, samtidig som du får alle fordelene ved å gå et år på folkehøgskole.

felleskap-pa-folkehogskole

På folkehøgskolene er internatet minst like viktig som skolen. Det å dele rom og kjøkken, møte nye mennesker og finne på ting sammen, og tilpasse seg hverandre gir erfaring og kunnskap som er verdifull både i videre utdanning.

– Dette er ei toppidrettslinje hvor du får mulighet til å utvikle deg sammen med dyktige trenere og andre toppidrettsutøvere, samtidig som du får mulighet til å bo på folkehøgskole og være sammen med andre ungdommer i et trygt og godt fellesskap, forteller Hans Petter Nordal. Han er lærer på den nye linja på Solborg Folkehøgskole.

hans petter

Hans Petter Nordal, sportsentusiast og lærer på Solborg Folkehøgskole.

– Toppidrettssatsing er tungt. Ikke bare fysisk, men også mentalt. Det å ha et meningsfullt liv ved siden av er ikke bare en fordel, men for mange en absolutt nødvendighet

Unike treningsfasiliteter

Det skal ikke stå på treningsfasilitetene rundt folkehøgskolen. I nærområdet ligger både Stavanger Ishall og Sørmarka Arena med innendørs skøytehall og curlingbane. Foruten topp preparerte isforhold for både curling, kunstløp, ishockey og hurtigløp har du tilgang til nye og moderne treningsapparater i hallene.

fitness

Alt ligger til rette for at elevene på ICE-Line skal få et aktivt år på folkehøgskolen

Selv har skolen egen svømmehall, gymsal, treningsstudio, spinningrom og dansesal.

– Her ligger alt til rette for at du skal få et aktivt år, forteller Hans Petter fornøyd.

fitness2

Elevene får mulighet til å trene både på dag- og kveldstid

Tett samarbeid med klubber og forbund

Alle elevene på ICE-Line får en egen trener som følger dem spesielt, og en lokal klubb å trene med. Skolen samarbeider tett med blant annet Norges skøyteforbund, Stavanger og Sandnes skøyteklubb, Norges Curlingforbund, Stavanger Curlingklubb, Norges Ishockeyforbund og Stavanger Oilers.

trener

Elevene får en egen trener som følger dem gjennom året på folkehøgskole.

Boforhold tilpasset elevens behov

For at elevene skal få et så fullkomment år som mulig, tilpasser skolen også boforholdene etter elevenes behov. Da både når det gjelder søvn, hvile og kosthold.

På Solborg folkehøgskole kan man velge mellom enkeltrom eller dobbeltrom.

Skolen jobber for at elevene skal ha et sunt og variert kosthold.

Skolen legger opp til at elevene skal kunne spise så variert og sunt som idretten krever.

– Det er ekstremt viktig med god restitusjon og nok søvn for en toppidrettsutøver. Derfor får elevene på ICE-line enten enkeltrom, eller dobbeltrom på deling med en annen idrettsutøver

Hvem passer linja for?

ICE-line er først og fremst for de som vil utvikle sitt talent innen ishockey, curling, kunstløp eller hurtigløp skøyter. Det er en toppidrettslinje der du får mulighet til å utvikle deg sammen med dyktige trenere og andre toppidrettsutøvere, samtidig som du får oppleve de fordelene et år på folkehøgskole gir.

ICE-line

Folkehøgskolen har god trening på å huse toppidrettsutøvere. Til nå har de hatt fem utenlandske elever som kombinerte et år på folkehøgskole med å spille for ishockeylaget Stavanger Oilers.

Som elev på linja får du:

Om Solborg Folkehøgskole

Solborg Folkehøgskole er en kristen folkehøgskole i Stavanger i Rogaland. Skolen ligger midt i et av Norges beste områder for idretter på is. Solborg Folkehøgskole tar årlig imot rundt 160 elever og eies av Normisjon.

Julestemning på Solborg folkehøgskole.