Kan man søke friluftsliv uten å ha mye erfaring?

Friluftsliv er den linjetypen det finnes aller flest av på de norske folkehøgskolene. Men hvor mye erfaring trenger man for å kunne søke her? Fire tidligere elever deler av sine erfaringer.

– Man kan definitivt starte her uten mye erfaring, forteller Nathalie Bergh (19). Hun er tidligere elev på linja backpacker multisportSeljord folkehøgskule.

– Dette er kanskje ikke en ren friluftslivslinje, men vi har gjort masse av det i år. Mange av oss kom til skolen uten erfaring i det meste vi har gjort til nå. Det gjorde også jeg! Siden vi starter helt fra scratch i alt, går det veldig fint, sier hun.

– Jeg trengte i alle fall ikke bekymre meg for at alle andre var bedre trent og flinkere enn meg! Det viktigste er det vi lærer på skolen.

Nathalie Bergh, klatreutstyr, smiler

– Man kan fint søke friluftsliv på folkehøgskole uten mye erfaring, sier Nathalie Bergh på Seljord folkehøgskule. Foto: Joakim Kirksæther

Tilpasser etter elevenes nivå

Det finnes totalt 187 ulike linjer i kategorien friluftsliv.  Så langt for neste skoleår har de også mottatt aller flest søknader.

– Jeg hadde ikke trent på flere måneder, og husket ikke sist jeg var på en fjelltur. Jeg var derfor veldig usikker og nervøs for hvordan det egentlig skulle gå. Ville jeg ha et dårlig utgangspunkt i forhold til de andre på linja? sier Ingrid Sunniva Fjæran Opheim (19). Hun gikk på linja eksotisk friluftsliv – KaribienValdres folkehøgskole.

gruppebilde, tur, friluftslivselever

Ingrid Sunniva var nervøs for hvordan det skulle gå på friluftslivslinje uten å være godt trent. Det har gått veldig fint!

Nivået i klassen viste seg å være relativt jevnt, selv om noen hadde hakket mer erfaring enn andre. Det har læreren tatt hensyn til.

– Helt fra starten tilpasset læreren turene og aktivitetene etter nivået vårt, og sørget for at alle fikk en god opplevelse samtidig som de fikk utfordret seg selv. Med det utgangspunktet jeg hadde, kan jeg bekrefte at hvem som helst kunne startet på denne linjen, uavhengig av erfaring, sier hun.

– Så lenge man har motivasjon til å gjøre så godt man kan, og ta de utfordringene man møter, har man alt man trenger for å starte på denne linja.

Topptur, snø, folkehøgskoleelever, utsikt

– Så lenge man har motivasjon til å gjøre så godt man kan, har man alt man trenger for å starte her, sier Ingrid Sunniva.

Les også: Sånn velger du folkehøgskole: Elevene gir sine beste tips!

Oppleve nye ting

Frida Takle (19) gikk linja idrett & friluftslivVoss folkehøgskule. Hit reiste hun for å prøve noe nytt.

– Jeg valgte denne linja for å få oppleve nye ting, og komme meg litt ut av komfortsonen, sier hun.

Tidligere har hun drevet mye med dans, og planen var å søke en danselinje på folkehøgskole etter videregående. Til slutt landet hun likevel på å utfordre seg i noe helt annet.

– Folkehøgskoleåret er jo en perfekt mulighet til å prøve noe nytt!

fjelltopp, utsikt, folkehøgskoleelever

Frida valgte friluftsliv for å lære noe nytt, og komme seg ut av komfortsonen.

– På linja vår er det ingen ferdighetskrav, og det er litt forskjellig nivå i klassen. Noen har lite erfaring, og noen har mye. Det som er fint er at linjeopplegget er veldig variert, slik at man får utfordret seg uansett nivå. Jeg hadde ganske lite erfaring fra før, og det har gått helt fint!

Noe av det samme er tilfellet for Tord Reiersen (23). Han var usikker på om han skulle velge fotball eller friluftsliv på folkehøgskole, og landet på linja friluft-basicFolkehøgskolen Sørlandet.

– Dette er linjen for deg som ønsker å starte med friluftsliv. Du får grunnleggende kunnskap om påkledning, pakking og generelle tips du trenger å klare deg i naturen, sier han.

ski, fall, Tord Reiersen

Tord ville lære seg å stå på ski på folkehøgskolen. Nå har han mer enn doblet antall skitimer i livet.

Selv er han glad i å sove i telt og gå fjelltur, og ønsket å lære seg å stå på ski i løpet av året.

– Jeg kjøpte mine første ski for et år siden på Finn. Totalt hadde jeg stått bare fire ganger i hele oppveksten før jeg kom til folkehøgskolen. Nå har jeg fått mye mer trening, og doblet antall skitimer jeg har hatt i livet, smiler han.