Journalistikk, filmproduksjon eller storytelling - du kan lære det på folkehøgskole

Spillutvikling, markedsføring i sosiale medier og 3D animasjon. Det er bare noen av folkehøgskolenes mange linjer innen medier og kommunikasjon.

Tekst: Dorte Birch

_DSC1764

Man kan lære filmredigering på folkehøgskole

Kan du lage spill? Skrive gode tekster? Produsere film? Ta bilder?

Hvor flink kan du bli til dette hvis du får et helt år på deg? Et år der du kan lære fordi du har lyst til å lære – ikke fordi du skal ha gode karakterer? Folkehøgskolene har nemlig ikke eksamen eller karakterer.

Sjekk folkehøgskolenes restplasstorg for å se alle ledige linjer innen medier og kommunikasjon

Journalistikk

De fleste journalistikklinjer har få plasser igjen så man bør være rask om man ønsker å søke. Til gjengjeld er tilbudene spennende. Man kan velge både reisejournalistikk, tradisjonell journalistikk og man kan lære journalistikk i Sverige.

Sjekk ut alle ledige plasser på journalistikklinjene

Hvilken folkehøgskole skal man velge?

Du kan lære journalistikk både i Norge og Sverige og på studieturer til Afrika og Asia

Det er ikke for sent å søke folkehøgskole

TV, film og video

Frister det med filmproduksjon? Eller kanskje TV-produksjon? Du kan også lære å lage nettvideoer. Folkehøgskolene har spennende linjer innen TV, film og video.

Sjekk ut alle ledige plasser på linjene innen TV, film og video

2015-11-12_1447340642

Det er spennende linjer innen tv, film og video

Rekordår for folkehøgskolene – igjen!

Medier og kommunikasjon

Vil du lære mer om markedsføring i sosiale medier eller kanskje om digitalisering og storytelling? Sjekk ut mulighetene innen medier og kommunikasjon på folkehøgskole.

Se alle ledige plasser på medier og kommunikasjonslinjene

2016-01-25_1453747174

Man kan være kreativ på mange måter på en folkehøgskole

– De aller fleste har godt av et folkehøgskoleår

Foto

Folkehøgskolene har mange linjer innen foto. Det er alt fra naturfoto, reisefoto og mer tradisjonelt arbeid med mørkerom og analoge bilder.

Sjekk ut alle ledige plasser på folkehøgskolenes fotolinjer

2015-11-13_1447422593

Fotolinjene gir mange spennende opplevelser og mye nyttig kunnskap

Opptak fram til skolestart

Folkehøgskolene har ikke søknadsfrist. De tar opp elever helt fram til skolestart eller til skolen eller linjen er full. På folkehøgskolenes restplasstorg finner man oversikt over alle linjer på alle folkehøgskoler som har ledig plass. Restplasstorget blir oppdatert hver uke.

Søknader behandles på Rødde folkehøgskole

Folkehøgskolene er klare til å ta imot din søknad

Hva ser folkehøgskolene etter når de skal ta opp elever?

Hvordan er et år på folkehøgskole?

Et folkehøgskoleår består av mange ulike deler. Man har undervisning i linjefaget og i tillegg har man valgfag. Hvor mange valgfag man har i løpet av et år, varierer fra skole til skole. I tillegg deltar alle på morgensamlinger og lørdagsundervisning på de lørdagene der man ikke har hjemreise. Man bor på folkehøgskolen og har derfor mange muligheter til å bruke skolen hele uken og hele dagen.

2016-01-31_1454268231

Man bor på folkehøgskolen. Der vil det være både undervisning og ulike fester og sosiale aktiviteter

Hvilken mat får man på folkehøgskolen?

De fleste folkehøgskoler har også ulike skoleprosjekter som hele skolen deltar på. Det kan være innsamlinger til en skole i en annen verdensdel eller et teaterprosjekt. Disse skoleprosjektene kan vare en dag eller flere uker.

Det er også studieturer på folkehøgskolene. På noen skoler er det linjene som drar på tur, på andre skoler drar hele skolen sammen.

1223724088407833730_248632254

Folkehøgskolene har også studieturer der man kan lære mer i andre områder av Norge eller i andre land

De mest fornøyde elevene

Det er mange grunner til at folk begynner på folkehøgskole. Noen har planlagt det hele livet, mens andre endte opp på folkehøgskole ved et tilfelle. Uansett hvorfor man valgte folkehøgskole, så er det stor sannsynlighet for at man blir fornøyd. Faktisk er det ingen andre skoler som har mer fornøyde elever eller studenter enn folkehøgskoler.

1252243070022532490_248632254

Folkehøgskolene har de mest fornøyde elevene

Feilen som ble et lykketreff – glemte å si ja til NTNU og endte på folkehøgskole