- Jeg har blitt mye tryggere på meg selv

– Jeg liker hverdagen på folkehøgskole aller best, sier Britt Mortensen. I løpet av året på Borgund folkehøgskole i Ålesund har hun utviklet egen sangteknikk, og sett nye deler av verden.

– Det aller beste med folkehøgskoleåret er hverdagen, smiler Britt Mortensen (20) fra Røros. Hun har akkurat avsluttet året sitt på Borgund folkehøgskole i Ålesund.

– Her holder vi på med så mye forskjellig, og det er alltid noen rundt deg som vil finne på noe, sier hun.

Britt har sunget mye og tatt sangtimer tidligere, og valget falt derfor på faglinja musikk på folkehøgskolen.

– Dette året har vi hatt vokal i fokus. Jeg føler at jeg har utviklet meg mye, både med sangteknikk og pusteøvelser. Jeg har blitt mye tryggere på meg selv, sier hun.

En av de største opplevelsene i år var å få tildelt hovedrollen da skolen satte opp musikalen «Rockeulven».

432e6f4bc6914009a80b522258c6ca59

– Hele skolen er med på oppsetningen av musikalen, helt uavhengig av hvilke linjer man går på. Vi hadde derfor auditions til de ulike rollene, og jeg fikk hovedrollen som geitemor, smiler Britt.

– Det var en stor utfordring! Jeg hadde selvfølgelig veldig lyst, men har aldri hatt en så stor rolle tidligere. Nå etterpå er jeg veldig fornøyd! Man vokser mye på å kjenne at det går bra, sier hun.

– De andre elevene er veldig flinke på å gi tilbakemeldinger underveis. Det var også med på å løfte opplevelsen.

Les også:  – Jeg ble en ny gutt etter folkehøgskolen

New York og New Orleans

Linjeturen til musikkelevene gikk til USA og byene New York og New Orleans. Store forskjeller og kontraster ble sentralt.

– Det var en utrolig spennende tur! De to byene er veldig ulike, og vi fikk se og oppleve så utrolig mye forskjellig, sier Britt.

– Vi fikk mange varierte musikkopplevelser, med alt fra opera på Metropolitan til gospelsang i en kirke i New Orleans. Noe av det jeg kommer til å huske best er likevel da vi selv sang for åpen mic på en klubb i New York, forteller hun.

– Det hadde jeg aldri trodd at jeg skulle gjøre, men det var utrolig gøy!

– Noe av det jeg kommer til å huske best er da vi sang for åpen mic på en klubb i New York, forteller Britt Mortensen.

– For oss handler reising om å få nye impulser til det vi gjør, sier lærer Ragnhild Eide Akslen.

– Det er mye å lære av å se andre former for musikkuttrykk og kulturuttrykk enn det vi er vant til. Mitt ønske er å vise elevene at musikk kan være så mye, og at det kan bety noe for en gjennom hele livet, legger hun til.

På programmet sto derfor alt fra opera og klassisk musikk til jazz, funk og soul.

– I New Orleans har jeg kontakt med en gospelmenighet som vi besøkte. Her var vi med på øving, og deretter sang under en gudstjeneste. Det er en opplevelse som elevene gjerne husker lenge etterpå, sier Ragnhild.

Elevene hadde også konserter i Sjømannskirken i de to byene, før de sang for åpen mikrofon på en scene i New York.

Ragnhild lærer

– Vi hadde mye program, og for flere ble det nok noen ganger utenfor egen komfortsone. Det er viktig å bevege seg ut der, og inn i noe som kan skape noe, sier Ragnhild.

– Når du tør slippe kontrollen, da er du der den beste musikken blir laget, legger hun til.

Gjennom folkehøgskoleåret har musikkelevene hatt flere konserter i Ålesund, for å bygge seg opp med sceneerfaring. Som avslutning på året spilte de inn egen plate.

Les mer om Borgund folkehøgskole

Menneskemøter og inntrykk

– En av grunnene til å velge to så ulike byer som New York og New Orleans som reisemål, er nettopp kontrastene det gir, forteller Ragnhild.

– I New Orleans er folk mye friere. Den feelingen de har i sin musikk er noe helt annet enn den man møter i perfeksjonistiske New York, legger hun til.

– Jeg tror at slik innsikt er med på å vise elevene hvem de har lyst til å være, og hvordan de vil uttrykke seg.

New Orleans

Musikkglede i New Orleans er inntrykk som sitter igjen hos elevene etter et besøk i byen.

Menneskemøter i de to byene ga også en dypere forståelse av musikk som virkemiddel.

– Det var utrolig spennende å besøke New York nå, etter at Trump er valgt som president. Mange kunstnere er i opprør, og vi fikk se hvor viktig politikk kan være for kunsten, sier Ragnhild.

– Man er ikke nødvendigvis kunstner for eget egos skyld, men for mange er det en måte å uttrykke seg på – både politisk og verdimessig. Visuelt og gjennom musikk kommer flere menneskehistorier til uttrykk enn de man møter andre steder i samfunnet, legger hun til.

– Det er ikke nødvendigvis slik at alle elevene i klassen har lyst til å satse på musikk som yrkesvei. Da er det flott å besøke steder som New Orleans, hvor man kan se den tydelige musikkgleden på ethvert gatehjørne.