- Her kan vi klemme og være sammen med 100 andre

Elisabet var usikker på hva hun ville etter videregående, og kjente hun trengte en pause. Valget falt på folkehøgskole. Det er hun veldig glad for nå: – Det beste stedet å være under korona.

Jeg er litt redd for at folk tenker at de ikke vil søke folkehøgskole nå på grunn av koronapandemien. Det er i tilfellet utrolig dumt. Folkehøgskole er det beste stedet å være under korona, smiler Elisabet Lønvik Øwre fra Ytterøy i Trøndelag. I år er hun elev ved Fredly folkehøgskole utenfor Trondheim.

Smitteverntiltak gjør folkehøgskolene nokså lukket for omverdenen. Elevene lever litt som i en boble. Til gjengjeld er hverdagen nesten helt som normal inne på skolen. Les mer om koronatiltak på folkehøgskole.

– Her trenger vi ikke å holde en meters avstand til hverandre, nettopp fordi vi bor sammen på skolen. Det er liten sjanse for å få smitte inn på skolen, siden vi ikke møter andre enn de vi går sammen med her, forklarer Elisabet.

– Med andre ord kan vi både klemme og være med 100 andre ungdommer. Helt ærlig så merker vi nesten ikke noe til korona!

I starten av skoleåret og etter ferier, deles skolen opp i mindre kohorter. Da er de kun sammen med klassen sin, og man spiser i mindre grupper i matsalen. Resten av året er alle elevene én stor gruppe.

Fire elever, Fredly folkehøgskole, gruppeklem

Elisabet forteller at de inne på folkehøgskolen nesten ikke merker noe til korona. Her kan de leve helt som normalt.

Les også: Tross korona: – På folkehøgskole er hverdagen like sosial som normalt

Aktivt år

– Jeg kan nesten ikke beskrive hvor fantastisk det er å gå på folkehøgskole, sier Elisabet.

Hun valgte linja friluftsliv/idrett på Fredly folkehøgskole for å få et aktivt år. Kombinasjonen av mange aktiviteter fristet.

slalåm, Elisabeth, første gang i bakken

Med hjelp fra lærer og medelever har Elisabet stått på slalåm for første gang – og lært det.

– Jeg er veldig glad i både friluftsliv og idrett, og tenkte derfor at en kombinasjon ville være perfekt for meg, sier hun.

Det varierte innholdet på linja gjør også at det er elever med ulik bakgrunn som har valgt den. Elisabet mener det gjør at de lettere kan lære av hverandre. Læreren er i tillegg flink til å tilpasset aktivitetene slik at alle elevene får utfordringer på sitt eget nivå.

Linja passer egentlig for alle som er glade i friluftsliv og idrett, uavhengig nivå. I klassen har vi for eksempel noen som er flinke til å klatre, turne, eller spille fotball, og så har vi sånne som meg som ikke er ekspert på noe som helst men elsker alt av idrett og uteliv, smiler Elisabet.

– Selv var jeg litt usikker på om denne linja ville passe for meg. Ville nivået være for høyt? Men her er det virkelig plass til alle. Både de som har lite erfaring og de som har mye.

hengekøye, overnattingstur, Fredly folkehøgskole

Folkehøgskoleåret har så langt vært akkurat slik Elisabeth drømte om: aktivt, sammen med mange andre.

Les også: Kan man søke friluftsliv uten å ha mye erfaring?

Bare i Norge

Det var flere grunner til at Elisabet valgte folkehøgskole etter videregående. Hun hadde hørt andre snakke om «det beste året i sitt liv», og hun var usikker på hva hun ville studere videre. Aller mest fristet det med en ordentlig pause fra stress, prøver og karakterer.

– Jeg tenkte at et år på folkehøgskole ville gi meg tid til å bli bedre kjent med meg selv og andre, og forhåpentligvis tid til å finne ut hvilket studie jeg tenker senere, sier hun.

Hverdagen på folkehøgskole er veldig variert. Da gjør det lite av utenlandsturer må avlyses.

Den eneste ulempen med koronasituasjonen er at folkehøgskolen ikke får dra på utenlandstur dette året.

– En av grunnene til at jeg valgte nettopp denne linja var den planlagte toukers turen til Maldivene. På grunn av korona ble det så klart ikke noe av, men egentlig gjør det meg nesten ingenting! Vi har det så bra her på skolen og får oppleve så mye forskjellig, fortsetter hun.

Så langt har hun blant annet stått på slalåm for første gang, testet alt fra vannski til klatring, og blitt glad i å spille volleyball. Sykkelturer og kanoturer med klassen har skapt gode minner, sammen med høydepunktet hundekjøring.

hundekjøring, elever, Fredly folkehøgskole

– Å prøve hundekjøring var helt fantastisk, sier Elisabet.

– Det aller beste med folkehøgskole er å bo sammen med så mange på min alder. Her har jeg venner som jeg kan trene med, se film med, spille kort, billiard, bordtennis osv. Alt med folkehøgskole er bare så bra!

– Vi har blitt som en stooor familie, og jeg kommer til å savne folkehøgskole så mye når vi er ferdige i mai.

klem, gruppeklem, gymsal, Fredly folkehøgskole