- Godt å trene uten å merke at man trener

Hver fredag formiddag danser Bror og Marianne. Alle elevene ved Ringerike folkehøgskole må velge en treningsform ved siden av linjefagene og valgfagene. Dette er en del av en satsing på fysisk aktivitet på skolen.

Bror Hallgren og Marianne Bull Madsen, begge fra Oslo, danser hver fredag formiddag

Marianne Bull Hansen har valgt linjen Visual Arts og Bror Hallgren går på Stand up & revy, men hver fredag formiddag møtes de i dansesalen på Ringerike folkehøgskole. De er med på en obligatorisk treningsøkt som alle elevene skal delta i.

– Det er sykt gøy å danse, forteller Bror som egentlig startet skoleåret med å velge ballsport. – Jeg fikk lyst til å danse istedet.

Bror og Marianne danser hver fredag. Her er dansetimen egentlig slutt, men til ære for fotografen så tar de et par ekstra dansetrinn

Elevene kan velge mellom flere typer aktiviteter

Elevene på Ringerike folkehøgskole kan velge mellom en rekke aktiviteter, men felles er at alle skal være aktive hver fredag formiddag. De kan velge å gå på ski på vinteren eller turer ut i fjellet når det er bart for snø. De kan danse, ha egentrening i treningsstudio, drive med ballsport, løping eller de kan gå en tur.

Når det er snø så drar en gruppe elever ut på skitur.

– Jeg kommer akkurat ned fra tur til Ringkollen med ti elever, sier Kjersti Hovland og kommer inn med røde kinn og et flott oransje pannebånd.

Når det er snø så går turene på ski, men når det er bart så blir det tur på beina.

– Vi går gjerne til Mørkgonga, forteller Kjersti. – Der er det en flott utsikt.

Kjersti Hovland er full av energi etter en nydelig skitur med ti elever

Det er ikke kun lærerne som er med på treningen med elevene. Rektoren på skolen har ansvar for ballsportgruppen og vaktmesteren passer på at løpegruppen er i aktivitet.

Treningen hver fredag er en del av Ringerike folkehøgskoles satsing på elevenes fysiske og psykiske helse. Blant annet er skolen opptatt av at elevene skal få gode søvnvaner. Gjennom et høyt fysisk aktivitetsnivå er elevene mer slitne når de skal sove, hvilket øker søvnkvaliteten. Bedre søvnkvalitet hjelper på den psykiske helsen.

Skolen som aldri sover lærer elevene gode søvnvaner

Flott å trene uten å merke at man trener

Når Bror skal trekke fram hva han synes er det beste med å danse så mener han at det å trene uten at man merker at man trener, er viktig.

Man blir jo sliten, men man tenker ikke over det. Man har det gøy

Marianne liker å lære koreografi med en stor gruppe som man blir godt kjent med.

– Man blir utfordret på bevegelser og teknikk, forteller hun.

– Og ikke minst kondis, legger hun til med et smil.

Man lærer teknikk og koreografi - og har det gøy mens man trener

Man lærer teknikk og koreografi – og har det gøy mens man trener

Verken Bror eller Marianne vurderte å begynne på danselinje istedet for de linjene de har valgt.

– Nå får vi i pose og sekk, sier Marianne.

Helsedans

Marianne danser ikke kun på fredager. Hun har nemlig også valgt valgfaget Helsedans der hun danser sammen med en gruppe psykisk utviklingshemmede som kommer på skolen en gang i uken. Hun smiler når hun forteller om dem hun danser med.

– Man kan se gleden i øynene deres når de danser. De kommer bort til deg og sier, «Hei, Marianne!» og er klar til å danse. Det er koselig!

Helsedansen varer fra klokken fem til kvart på sju, men inkluderer også en kakepause.

Vi danser alle mulige slags danser til all mulig slags musikk. Og så er det luftband på scenen.

Marianne er glad for å ha valgt Helsedans som valgfag.

– Man lærer mye av det og man utfordrer seg selv. Man ser at man gleder andre, men man får også mye glede av det selv.

Fysisk aktivitet er viktig på Ringerike folkehøgskole