- Folkehøgskolen har hatt mye å si for min utvikling

– Jeg visste absolutt ingenting om hva folkehøgskole var før jeg kastet meg ut i det og reiste til Hadeland, sier Elise Stave. I ettertid er hun takknemlig for valget som har utviklet henne både faglig og som menneske.

Tekst: Marit Asheim

– Jeg har uten tvil utviklet meg masse, sier Elise Stave (20) fra Oslo om sitt år på folkehøgskole.

– Egentlig hadde jeg trodd at det skulle bli mye mer kos. I stedet har jeg opplevd å bli utfordret. Både på fag, men også på hvordan jeg ønsker å være som person i møte med andre, sier hun.

– Det blir nesten som å bo i kollektiv med 85 andre mennesker. Til tider kan det være veldig utfordrende, men så er det vel nettopp også derfor man lærer så mye. Det vi har lært her vil være gull verdt i jobbsammenheng senere. Uansett hva man skal jobbe med må man takle det å være en del av et stort fellesskap, sier Elise.

yoga2

På folkehøgskolen har jeg opplevd å bli utfordret. Både på fag, men også på hvordan jeg ønsker å være som person i møte med andre, sier Elise Stave (i midten).

Fantastisk mulighet

De siste to årene har hun vært på Hadeland folkehøgskole, først som elev og så som stipendiat. Begge årene knyttet til linja Yoga.

Skolen der øst møter vest

– Jeg synes det er fantastisk at vi i Norge har muligheten til å velge folkehøgskole. Uansett hvilken linje du skulle velge blir året noe du vokser på, sier Elise.

– At det finnes ungdomspolitikere som mener at et folkehøgskoleår er bortkastet forstår jeg rett og slett ikke. Og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i den beskrivelsen de har av skoleslaget. Det er ikke noe friår, for det er tettpakket med både undervisning og opplegg. Men det at vi slipper karakterfokuset vi ellers er vant til, gjør at vi også utvikler oss mer, sier hun.

Klassevenninne Inger Kristine Havåg (19) fra Ulsteinvik er enig.

– Det er ikke alt som er målbart. Å få en pause fra ytre press et år er også viktig. På folkehøgskolen utvikler man seg på en annen måte enn i det vanlige skolesystemet, sier hun.

– Etter et slikt år vet du mer om deg selv, og du kjenner dine egne grenser. Det er definitivt nyttig å ta med seg videre, sier Inger Kristine.

– Og så er det helt sant, uansett hvor klisjeaktig det høres ut, smiler hun.

– Jeg har aldri hørt om noen som angrer på et folkehøgskoleår, sier Elise.

– At alle har godt av et slikt år er jeg overbevist om! Etter videregående er de aller fleste lei, både av skole og karakterpress. Å hoppe rett inn i studier med enda mer press, tror jeg blir tøft for veldig mange, sier hun.

Hadeland, Elise yoga

Elise Stave (til venstre) og Inger Kristine Havåg har blitt gode venner i løpet av folkehøgskoleåret.

Utvikling uavhengig av nivå

Undervisningen i yogaklassen er preget av både trening og filosofi. Yoga handler også om å være i kontakt med naturen, så flere ganger har de vært ute på tur.

– Det varierer veldig hvilken bakgrunn elvene i klassen har, sier Elise.

– Noen har trent mye yoga før, mens andre er her mest for å lære noe nytt. At vi kommer med ulikt utgangspunkt er helt greit, sier hun.

– Jeg hadde for eksempel aldri prøvd yoga før, men det har aldri vært noe problem, sier Inger Kristine.

yoga 3

På folkehøgskolen legges undervisningen opp etter nivået til elevene. Alle skal føle seg inkludert.

– Her legges timene opp ut fra nivået til elevene i klassen. Det er viktig at ingen skal føle seg utenfor! Uansett bakgrunn vil du i løpet av året få bryne deg på en rekke utfordringer, og du vil se en utvikling i hva du selv mestrer, sier hun.

– Jeg hadde få forventninger til året, annet enn å komme i bedre form, både fysisk og mentalt. Så ble det et fantastisk år hvor jeg sitter igjen med så mye mer, sier Inger Kristine.

I klassen har de vært sju gutter og fjorten jenter, en god blanding mener jentene selv.

– De ulike klassene på skolen tiltrekker seg litt ulike elever. Det gir en fin miks, sier Elise.

– I miljøet her finnes både bodybuildere, pc-gamere, og de som er interesserte i meditasjon. Men det er helt greit! Uansett hvilke interesser du har opplever jeg at folk finner noen de passer sammen med, sier hun.

– Jeg har aldri opplevd at noen ikke føler seg godkjent i miljøet. Det er veldig åpent og fritt her, sier Inger Kristine.

yoga 4

Studietur til India

– Selv om det er flere ulike linjer på skolen, er det også en tydelig rød tråd her på Hadeland, sier Elise.

– Alle linjene har et østlig fokus, enten det handler om trening, kampsport eller filosofier, sier hun.

– Likevel har vi et mer blanda miljø enn folk kanskje tror. Mange ser nok på skolen som litt «alternativ», men det er også mange gamere med interesse for manga her. Skolen passer like bra for dem, sier Inger Kristine.

Begge jentene ser på studieturen til India som et av årets høydepunkt.

Yoga india 2

Morgenyoga på stranda på studieturen til India.

– Vi reiste helt nord i India, og besøkte byen Rishikesh, sier Elise.

– Dette regnes som yogaens hjemby, og er en hellig by hvor både kjøtt og alkohol er forbudt, sier hun.

– Vi bodde på et yogaretreat, og trente yoga hver dag, sier Inger Kristine.

– Yogaen de praktiserer her har fokus på fem elementer i naturen: jord, ild, luft, vann og rom. Hvert element er knyttet til et organ og en følelse, forklarer hun.

– Elementyogaen er litt annerledes enn den mer vanlige yogaen vi har blitt kjent med på skolen. Det var spennende å oppleve noe nytt, og samtidig se og kjenne på kroppen den kulturen som filosofien stammer fra, sier hun.