Folkehøgskole gjør deg mer attraktiv for arbeidsgivere

– Et år på kokkelinje byr på mange spennende opplevelser, nyttig kunnskap og fordeler du kan ta med deg videre i livet. Å lage mat sammen knytter bånd og åpner dører, forteller August Muri, elev på linja «Mat med smak av verden», på Bømlo folkehøgskole.

boroy-10

Lærer, Eva Lilleås Engevik, synes det er morsomt å kunne ta med elevene ut i naturen for å lage spennende retter.

August Muri (18) startet rett på folkehøgskole etter videregående.

– Det var planen hele tiden, forteller August, som har flere familiemedlemmer som har gått på folkehøgskole.

– Moren og søsteren min har fortalt så mange fantastiske historier fra tiden på folkehøgskole, så for meg var folkehøgskole et helt naturlig valg etter å ha fullført grunnskolen, legger han til.

Mange velger å dra på folkehøgskole fordi venner eller familiemedlemmer har anbefalt det

Tid til interesser

August har mange interesser. Musikk, politikk, film, reise og matlaging er noen av de han ramser opp. Målet han har satt seg for folkehøgskoleåret er å ha tid til å drive med interessene sine. Spesielt har han lyst til å fordype seg i matfaget.

August Muri

– Jeg vil bruke året på å videreutvikle matgleden, sier August Muri.

Fokus på matglede

Valget falt på Bømlo folkehøgskole. Der hadde de linja «Mat med smak av verden», som ikke hadde hovedfokus på ernæring eller landbruk, men på matkultur og hvordan dyrke matinteressen.

– Det passet meg midt i blinken, forteller han.

– Selv om jeg ikke har planer om å bli kokk, så vet jeg at det er noe jeg vil dra nytte av senere i livet, fortsetter han.

_mg_5473

Elevene får lage mat både ute i vakker vestlandsnatur og på skolens kjøkken. Her lærer elevene mange smarte og nyttige triks de vil få bruk for i fremtiden.

Jobber for mer bærekraftig mat

linja «Mat med smak av verden» lærer elevene hvordan man enkelt lager spennende matretter fra smakfulle og sunne råvarer. Inspirasjonen henter man fra både inn- og utland. Fokuset er rettet mot matglede og gode matopplevelser, og det jobbes hardt for å gjøre maten mer bærekraftig på en kreativ måte.

Nå starter folkehøgskolene egne linjer med fokus på miljø og bærekraft.

Engasjert lærer

– Mitt mål er at elevene skal bli tryggere på seg selv og sine valg. Her får de jobbe kreativt og muligheten til å utfordre seg selv innenfor trygge rammer. Over alt håper jeg å kunne finne frem glede og kreativitet innen matlaging hos samtlige av elevene mine, forteller lærer, Eva Lilleås Engevik.

eva-bomlo

Eva Lilleås Engevik, lærer på linja «Mat med smak av verden», er lidenskapelig opptatt av å vekke matgleden hos elevene.

Blir mer attraktiv på arbeidsmarkedet

– Et år på denne linja gjør elevene mer attraktive for arbeidsgivere. Her får de god erfaring innen samarbeid, og de lærer seg å ta ansvar, være kreative og punktlige, og venne seg til å presentere og å få tilbakemeldinger på arbeidet sitt. Hvilken arbeidsgiver setter vel ikke pris på det?, spør Eva.

Kokkeelever

Elevene blir godt kjent med hverandre samtidig som de lager spennende retter av smakfulle og sunne råvarer.

Variasjon i skolehverdagen

Eva forteller om varierte skoledager.

– En dag kan vi reise ut i skogen og plukke sopp eller dra ned til vannet for å fiske, for deretter å reise tilbake på skolen og lage en deilig rett av fangsten. En annen dag kan vi arrangere Masterchef på skolekjøkkenet, hvor elevene virkelig får kjent på nervene under matlagingen, forteller hun engasjert.

Fisk på bømlo folkehøgskule

Se torsken. En feit og fin og norsk en. Torsken kommer nå. Uten den kan verden ei bestå. Det fins ei en eneste fisk, som er bedre enn torsken faktisk, det er da sant og visst.

Elevene får prøvd seg

Et stort prosjekt klassen årlig jobber med, er å arrangere et stort julebord for hele skolen. Da får elevene prøvd seg på å sette i stand et stort selskap, og å lage tradisjonsrike retter. Elevene får blant annet lage sitt eget pinnekjøtt fra grunnen av, noe August gleder seg veldig til.

– Tenk å kunne brilliere med slike kunster når jeg flytter for meg selv da!, forteller han.

– Hvem setter vel ikke pris på å ha en sånn kar i vennegjengen, skyter Eva spøkefullt inn.

Eva og August

Lærer Eva synes det er givende å undervise for slike engasjerte elever som August.

Trenger inspirasjon til hva du skal lage til mat? Sjekk ut disse fantastiske oppskriftene fra August og resten av kokkelinja på Bømlo folkehøgskole!