- Fikk hele folkehøgskoleopplevelsen på et halvt år

Emeline skulle i Forsvaret etter videregående, men en kneskade gjorde at hun dimmet etter bare ti dager. Ekstrajobb i barnehage var ikke det hun hadde sett for seg et helt år. Heldigvis oppdaget hun muligheten til å velge halvtårskurs på folkehøgskole.

– Jeg visste egentlig ikke så mye om folkehøgskole, og hadde heller aldri vurdert det ordentlig. Jeg skulle jo i Forsvaret, sier Emeline Østmo fra Lørenskog.

En kneskade gjorde likevel at hun måtte reise hjem etter bare ti dager, og friåret hennes ble erstattet med ekstrajobb i en barnehage. Å bo hjemme igjen ble ikke det samme.

– På instagram dukket det opp bilder fra bekjente som var på folkehøgskole, og jeg kjente jeg ble ganske misunnelig på det de opplevde. Selv har jeg vært i et miljø hvor de fleste går rett ut i studier etter videregående. Skal man gjøre noe annet velger man Forsvaret, fortsetter hun.

Etter hvert fikk hun flere annonser for folkehøgskole opp i feeden, og hun ble nysgjerrig. Det fristet ikke å bruke resten av året i barnehagen. I stedet fant hun ulike tilbud om halvtårskurs på folkehøgskole – og søkte.

– Jeg tenkte at jeg ville bruke resten av året på noe jeg liker. Da jeg fant teaterlinjaBakketun folkehøgskole i Verdal var det ikke lenger noen tvil om hva jeg skulle gjøre, smiler Emeline.

Emeline elev Bakketun folkehøgskole portrett

Emeline er veldig fornøyd med muligheten til å velge et halvt år på folkehøgskole.

Les mer om Bakketun folkehøgskole

Pangstart

Sammen med ni andre elever kom Emeline til Bakketun folkehøgskole som helt fersk i starten av januar. Hun var litt spent på hvordan det skulle være å komme inn i et allerede satt miljø. Heldigvis gikk det mye lettere enn hun fryktet.

– Det var en trygghet i at jeg ikke kom alene, men at vi var ti nye elever. Alle tok oss varmt imot, hilste og ville bli kjent. Det tok ikke lang tid før vi var en del av både klassen og skolemiljøet, sier hun.

– Egentlig tror jeg mange syntes det var litt fint at det kom noen nye fjes. Det er fort gjort å bli litt komfortable i faste grupper.

Som ny ble det en del praktisk informasjon de første dagene, men i teaterklassen var det rett på fag. Det skulle skrives og øves inn en forestilling de skulle på turné med i løpet av våren.

– For meg var det et perfekt tidspunkt å begynne. Jeg fikk være med både i idémyldring og manusskriving. Det er flott å få være med i et prosjekt helt fra starten av, sier Emeline.

Forestillingen hadde tidsreise som tema, og var innom mange ulike epoker. I samarbeid med andre linjer på skolen ble det produsert tidsriktig musikk og kostymer. Noen 1700-talls kjoler laget av aviser imponerte Emeline stort.

– Det var så mange flinke elever på skolen! Egentlig er det ikke ofte man får muligheten til å være med på både manusproduksjon og på scenen i samme stykke. Jeg angret ikke et sekund på at jeg reiste på folkehøgskole!

papirkjole kostyme forestilling Bakketun folkehøgskole

Kreative elever på skolen laget 1700-talls kjoler i papir.

Se alle halvtårskursene som starter i januar

Nyttig halvår

I dag studerer Emeline utviklingsstudier ved OsloMet. På fritiden holder hun på med improteater, en interesse hun fikk på folkehøgskolen. Drømmen er å en dag å komme inn på Teaterhøgskolen.

– Jeg tror det har vært mye lettere for meg å bli kjent med andre på studiet etter å ha gått på folkehøgskole. Jeg har lært mye om å åpne meg, slå av en prat og bare ta kontakt med andre. På mange måter handler det vel også om at jeg har blitt mer trygg på meg selv. Jeg tenker ikke lenger så nøye over hva jeg sier eller hva andre tenker om meg, sier hun.

Miljøet på folkehøgskolen var en sterk pådriver for dette.

– Jeg har alltid vært opptatt av karakterer. Derfor var jeg også usikker på hvordan et år uten vurderinger ville bli. Nå har jeg lært at det er andre ting som kan drive frem motivasjonen enn bare karakterer. Å få spillerom til å prøve nye ting, uten å tenke på andres vurdering av meg, er motiverende. På folkehøgskolen var jeg hele tiden omringet av venner og lærere som støttet meg. Det ga en enorm trygghet, sier hun.

teater Bakketun folkehøgskole

Halvtårskurset på Bakketun ga Emeline muligheten til både å skrive manus og stå på scenen.

Mangfold

Veien fra videregående i Oslo til folkehøgskole i Verdal var ganske lang. Også når det kom til mangfold.

– Det var noe helt annet å komme til et sted hvor jeg ble kjent med folk fra hele landet. Selv har jeg gått studiespesialisering i Oslo, men her var det elever både med fagbrev og fra mindre steder og bygder. Det var gøy å henge med folk med en helt annen bakgrunn, sier Emeline.

– Alle har godt av å møte noen som er forskjellig fra deg selv. Jeg tror jeg har blitt mer opptatt av å høre andres synspunkt, og dessuten lært mye av å se ting fra flere sider. Det har gjort meg mindre trangsynt.

Selv er hun ikke i tvil om å anbefale folkehøgskole til andre. Har man ikke mulighet til å velge et helt år, er halvtårskursene en gavepakke. Du får akkurat det samme – bare mer komprimert.

– Vi skal uansett jobbe lenge. Alle har råd til å unne seg et annerledes år. Uansett om du vet hva du vil studere eller ikke. Flere på studiet mitt har også gått på folkehøgskole. Jeg merker vi har mye til felles!