- Du kjeder deg aldri på folkehøgskole. Det er alltid noe som skjer!

Maria hadde ikke hørt noe særlig om folkehøgskole, og var veldig skeptisk da hun ble tipset om å sjekke det ut. Etter å ha lest mer sendte hun likevel en søknad. På plass på skolen fant hun en helt ny, sosial verden – uten press.

– Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre etter videregående. Det jeg hadde aller mest lyst til var å reise. Samtidig hadde jeg lyst til å studere psykologi, men følte meg ikke helt klar for å hoppe rett på studier, forteller Maria Sandlie Johansen fra Oslo.

Bestevennen hennes tipset om folkehøgskole. Maria visste ikke helt hva det var, men hadde alltid tenkt på det som noe for de som ikke fullførte videregående. Hvorfor skulle det passe henne? Temmelig skeptisk gikk hun inn på folkehogskole.no for å lese mer.

– Jeg oppdaget at folkehøgskole betydde at man skulle bo på skolen. Det virket veldig annerledes fra hva jeg hadde vært vant til med skole før. Samtidig hørtes det litt spennende ut, og jeg oppdaget at de hadde flere reiser som fristet, sier hun.

Maria Sandlie Johansen, portrett, hatt

Etter å ha lest mer om folkehøgskole, ble Maria overbevist om at det også kunne passe henne. I dag er hun veldig glad for at hun reiste til Risøy folkehøgskole.

Lærere som bryr seg

Etter å ha lest litt mer om folkehøgskole, sendte Maria en søknad til Risøy folkehøyskole. Linja reise, livsstil og helse fristet.

– Da jeg så den linja ble jeg gira på folkehøgskole. Jeg tenkte at den var midt i blinken for meg.

Fremme på folkehøgskolen oppdaget hun at skolehverdagen var mye mer enn hun hadde sett for seg på forhånd.

– Jeg valgte linje på grunn av mulighetene for å reise, men folkehøgskole viste seg å være veldig mye mer. Lærerne som møtte oss var helt annerledes enn de jeg var vant til fra videregående. De ble som nesten som venner, og man merket fort at det var noen som virkelig brydde seg, sier hun.

– Man kommer fra å bo hjemme, og da er det vanskelig å se for seg hvordan det skal være å bo med så mange andre ungdommer. Men det er helt supert! Det som sitter igjen aller mest fra året er nok at man blir så godt kjent med andre.

– Hverdagen på folkehøgskolen er den aller beste!

gruppebilde ved sjøen, elever, Risøy folkehøyskole

Noe av det Maria likte aller best med folkehøgskolen var at det alltid skjedde noe.

Les mer om Risøy folkehøyskole

Utvikling, ikke press

Maria oppdaget fort at det var mer med skolehverdagen på folkehøgskolen som skilte seg fra videregående. Her var det mer praktisk fokus på fag, og tanken på karakterer og prøver var helt borte.

– Uten karakterfokus handler læring mye mer om utvikling, og man slipper press. Det gjør også at man får det bedre med seg selv, forteller hun.

Samtidig opplevde hun at skolehverdagen var lagt opp til at man skulle både samarbeide og bli kjent med alle. Det hadde ingenting å si hvem man var, hvor man kom fra eller hvilke karakterer man hadde. Her kunne alle starte litt på nytt.

– Selvfølgelig lærte jeg mye fag i løpet av året, men likevel var nok det viktigste jeg lærte det å bo med andre. Jeg fikk mer selvtillit og ble mer trygg på meg selv. Det var et stort pluss å møte folk med en annen bakgrunn enn det jeg hadde.

Aller mest tror hun det handlet om det trygge miljøet hun opplevde på folkehøgskolen.

– Når læreren fokuserer på at du skal ha det bra, blir det et godt miljø. Jeg husker at jeg snakket med bestevenninnen min i telefon en dag, hvor jeg plutselig sa «vet du, jeg er så lykkelig her!». Det er jammen ikke ofte man kan si det, og mene det på den måten.

På slutten av skoleåret laget Maria og to medelever denne filmen «Vær deg selv» til en morgensamling. De intervjuet to elever fra hver klasse, og fikk dem til å dele noe personlig.

Motivasjon til studier

Risøy folkehøyskole ligger på en egen øy, og plasseringen preger både linjetilbudet og valgfagene på skolen. Maria likte godt å se en helt annen del av Norge enn der hun hadde bodd tidligere.

– Både lærere og elever på skolen var veldig kreative, og det var like gøy å bo ved sjøen på vinteren som om sommeren. På en folkehøgskole er det alltid noe å finne på, og man kjeder seg faktisk aldri, smiler hun.

I løpet av året hadde hun både seiling, vindsurfing, gitar, svømming og kajakk som valgfag. I kombinasjon med linjefaget ga det stor variasjon.

– Med så mye samarbeid på tvers av klasser lærte vi mye om å bygge gode relasjoner til nye folk. Det har jeg hatt stor nytte av senere, forteller Maria.

i våtdrakter, Maria og venninne, klare for sjøen

Det at skolen ligger på en egen øy, gjør det mulig med mange aktiviteter på sjøen. Sommer som vinter.

Hun opplevde å trives godt med mange rundt seg, noe hun også har tatt med seg videre i studiehverdagen.

– Jeg reiste til Australia etter folkehøgskolen for å studere psykologi og teater, og har jobbet og studert der de siste fem årene. For å gjøre det trenger man både selvtillit og være åpen for å møte nye folk. Begge deler fikk jeg med meg fra folkehøgskolen. Jeg hadde aldri vært klar til å gjør det samme rett etter videregående.

Livet i multikulturelle Sydney minnet Maria om hverdagen på folkehøgskolen. Hele tiden noe som skjedde, og stadig nye mennesker å bli kjent med.

– Etter videregående er mange slitne både fysisk og mentalt. Det var nok jeg også. Året på folkehøgskole ga meg mer motivasjon for studier. Jeg hadde opplevd hvor spennende hverdagen faktisk kan være.