Fpu-lederen anbefaler folkehøgskole: – En god idé

Serie «Ungdomspolitikere om folkehøgskole»: – Pust med magen og ta et år på folkehøgskole. Det synes jeg er fornuftig, sier Simen Velle, leder i Fremskrittspartiets ungdom (FpU). Han mener likevel ikke staten bør betale for den typen utdanning.

– Folkehøgskole er absolutt en god idé for mange unge. Et avbrekk etter videregående, før man begynner å studere, er sunt for veldig mange, sier Simen Velle.

Under kommunevalget skiftet titusener av unge menn side og stemte på Høyre og Frp, ifølge NRK. Velle har ikke gått på folkehøgskole selv, men har flere kompiser og venninner som har gjort det.

– De har både nytt og likt det, og kommet ut som mer oppegående og fullkomne mennesker, sier han.

Leder i AUF: – Ikke stress med veien videre etter videregående

Skummelt å være 19 år

– Etter videregående lovte jeg mamma å bli voksen. Derfor begynte jeg å jobbe med en gang, i tillegg har jeg hatt politikken ved siden av, sier Velle.

Han kaller folkehøgskolene en god bidragsyter til at mennesker finner sammen i fellesskap.

– Fellesskap er noe av det viktigste med et samfunn, og det tror jeg folkehøgskolene bidrar til.

I løpet av de siste årene har det brutt ut krig i Ukraina, mat, bolig og strøm er blitt dyrere og verden har vært gjennom en koronapandemi.

– Jeg tror det er skummelt å være 19 år i dag. Jeg er ikke mer enn 22 år selv, og jeg merker jeg tviler på framtiden.

– Hvorfor er det skummelt å være 19 år i dag?

– Vår generasjon har vært et forsøksprosjekt på sosiale medier, som vi ennå ikke vet hva slags langtidsvirkningene av. Vi ser at flere land i verden blir udemokratiske og ufrie, i tillegg til å utvikle autoritære strømninger, også i Europa. Det er skummelt.

Velle mener også at ytringsfriheten er under press.

– Vi har enormt mange utfordringer å løse.

Han trekker likevel fram at verden har løst store utfordringer tidligere.

– Det er ikke bekmørkt, og det finnes lys i enden av tunellen. Vi må jobbe sammen, dyrke enigheten, samholdet og samfunnet – det er den eneste måten vi kan bevege oss framover på, sier Velle.

Les også:

Kraftig økning i Lånekassestøtte til folkehøgskoleelever

Fpu-leder Simen Velle anbefaler et år på folkehøgskole.

Simen Velle

• Leder for Fremskrittspartiets Ungdom
  • Fra Asker
  • FrP vant skolevalget sammen med Høyre
  • Bruker TikTok som kommunikasjonskanal mot unge

Les også:

Hvor mye koster folkehøgskole sammenligna med å studere?

Anbefaler folkehøgskole

Velle anbefaler unge å starte på folkehøgskole.

– Har du noen råd til unge som skal velge veien videre etter videregående?

– Pust med magen og ta et år på folkehøgskole. Det synes jeg er fornuftig.

Velle mener det er ingen grunn til å starte på studier med en gang etter videregående og fullføre på normert tid.

– Det er bare tull og tøys. Lev livet og ha det hyggelig. Man er bare noen og tjue år. Det er lov å ha det gøy, sier han.

– Hvordan vil FrP bidra til å styrke folkehøgskolene?

– Jeg mener folkehøgskolene på lik linje med veldig mange andre ting i samfunnet, bør styre seg selv.

Velle mener den beste måten å holde folkehøgskolene relevant på er å la dem selv bestemme finansieringsløsning og innhold.

– Ta et år på folkehøgskole, det er kjempefornuftig, men jeg vil ikke at mine skattepenger skal finansiere det.

Les også:

KrFU-leder: – Folkehøgskolene er en motvekt til presasjonsjaget ellers i samfunnet

– Fornuftig

– Har ditt syn på folkehøgskolene endret seg etter du startet med politikk?

– Jeg er veldig for at folkehøgskolene skal eksistere, og at ideen og konseptet er godt. Likevel mener jeg ikke bør finansieres av staten, sier Velle.

Folkehøgskolene får i dag årlig statsstøtte fra staten. Det er FrP i mot. De mener heller ikke at utdanninger som statsvitenskap på Universitetet i Oslo (UiO) skal finansieres av staten.

– Jeg mener de utdanningene samfunnet har nytte av, skal staten betale for, og de utdanningene enkeltpersoner har nytte av, kan de betale for selv, sier Velle.

En undersøkelse fra Danmark viser at de som har gått på folkehøgskole har høyere studiegjennomføring enn andre.

– Det høres kjempefornuftig ut å gå på folkehøgskole, men jeg mener fortsatt ikke det er et statlig ansvar, sier han.

Les mer om hva FpU mener om utdanningspolitikk.

Kan styrke demokratiet

Velle mener samfunnet er nødt til å sette alle gode krefter inn for å bevare demokratiet og ytringsfriheten.

– Samfunnet må ha en åpen debatt, der vi er nødt til å snakke dønn ærlig med hverandre, sier Velle.

Han er tydelig på at man ikke alltid trenger å være enige.

– Vi må se hverandre i øynene og snakke ordentlig til hverandre. Det er en viktig forutsetning for et godt samfunn.

– Kan folkehøgskolene bidra å styrke demokratiet?

– På en måte ja, fordi folkehøgskolene bidrar til at folk blir en del av noe. Mangel på fellesskap er et stort problem i demokratiet vårt og det motvirker folkehøgskolene, sier han.

Velle peker på at det er mye fokus i media på de tingene som splitter samfunnet.

– Vi må jobbe mer med de tingene som forener oss.