Folkehøgskoleelever sentrale i Kon-Tiki 2

Forrige uke startet Kon-Tiki 2 ekspedisjonen, fra Lima i Peru til Påskeøya – og tilbake. Sentrale i både byggeprosess og seilasen står en lærer og tre tidligere elever ved Fosen folkehøgskole.

Tekst: Marit Asheim

Fosen KonTiki

Mange tidligere elever på Fosen folkehøgskole har bidratt i byggeprosessen for flåtene til Kon-Tiki 2. Her sammen med rektor Wiggo Larsen, fremst til høyre.

To store 17 meter lange balsaflåter er bygget, og skal for første gang seiles både til Påskeøya og tilbake igjen til Peru. Med på både byggingen og seilasen er en lærer og tre tidligere elever på Fosen folkehøgskole. I tillegg har sju tidligere båtbyggerelever vært viktige medarbeidere gjennom både bygging og rigging av flåtene.

– Vår befatning med både håndverk og det å skolere ungdom i båtbyggertradisjon, har vært avgjørende for prosjektet, sier en stolt rektor, Wiggo Larsen. Han er nettopp kommet hjem til Norge etter to uker sammen med teamet i Peru, hvor han var med på å ferdigstille flåter og rigg

– Samarbeidsånden våre elever har brakt inn i ekspedisjonsteamet, var noe de andre aldri hadde sett maken til, sier han.

Råseil og gamle tradisjoner

Kon-Tiki 2 er en fortsettelse av Tangaroa fra 2006, hvor en flåte bygget i balsatre seilte i farvannet av Thor Heyerdahls Kon-Tiki-ekspedisjon fra 1947. Det unike denne gangen er at flåten skal seile både til Påskeøya, men også returnere tilbake til Peru. En viktig målsetting med ekspedisjonen er å vise at de mange beretningene om at flåtene kunne seile så langt ut i Stillehavet og hjem igjen til Chile og Peru, stemmer.

– Forskning har vist at man trolig seilte begge strekningene. Nå vil også dette teamet bevise at det er mulig, sier Larsen.

Båtbyggermiljøet på Fosen folkehøgskole er unikt i norsk sammenheng, også når det gjelder seilas med store råseil/skværseil som på fembøringer og vikingskip. Skolen ble derfor en naturlig samarbeidspart for Torgeir Higraff, leder for ekspedisjonen.

– Den erfaringen våre elever har med både båtbygging og seiling med råseil, er ganske unik, sier Larsen. – Dette er også en fantastisk arena for våre elever å få bidra, sier han, og mener engasjementet de tidligere elevene har vist har vært helt avgjørende for prosjektet.

Gode samarbeidsevner

flåte3

En av de to 17 meter lange flåtene som er bygget til ekspedisjonen.

Fra undervisningen på Fosen har elevene god erfaring med både seiling og båtbygging. Men også andre folkehøgskoleverdier har kommet til nytte i prosessen.

– Våre elevers samarbeidsevner har vært spesielt viktig. Her kommer vi som folkehøgskole virkelig til vår rett, sier Larsen, som mener forespørselen Higraff sendte skolen er et viktig signal.

– For oss som skole er det en sterk tilbakemelding at vi er ønsket til å bidra inn i et så stort prosjekt. Det sier noe om den kompetansen vi innehar, sier han.

Seilasen over til Påskeøya er ventet å ta mellom 45 og 60 døgn. Returen til Lima starter etter planen rett etter nyttår.

– At tidligere elever er med på dette prosjektet er selvfølgelig også kjempeinspirasjon for våre nåværende elver. Både de og vi ansatte opplever at Fosen bidrar med noe viktig. Det skaper helt klart stort engasjement på skolen, sier Larsen.

Hornmusikk og dåp

Det peruanske forsvaret har spilt en viktig rolle i byggeprosessen. Marinebasen i Lima har vært bosted for prosjektgruppa i forkant av ekspedisjonen. Også det chilenske forsvaret har vært veldig positive, og begge stiller opp dersom det skulle trengs underveis på seilasen. Flåtene ble sjøsatt med stor pomp og prakt, med hornmusikk og nasjonalsanger. Norges ambassadør i Chile var også med på seremonien og festlighetene.

– Vi har fått erfare hvor viktig det er for de peruanske myndighetene at ekspedisjonen gjennomføres. Dette er en stor og viktig del av deres historie fra Inkaenes tid. Vi har derfor møtt stor velvilje og entusiasme, og opplevd at vår innsats definitivt blir tatt på alvor, sier Larsen.

Ekspedisjonen kan følges her.