Vil du drive med kunst eller foto et helt år?

Det er fortsatt mulig å søke på mange av folkehøgskolenes spennende linjer innen kunst og foto. På Restplasstorget finner man alt fra tegneserie- til naturfotolinjer.

Tekst: Dorte Birch

_MG_5044

Folkehøgskolene tilbyr mange spennende muligheter dersom du vil bli en bedre fotograf

Har du lyst til å bruke et år på å tegne, male, lage tegneserier, designe klær eller ta bilder? Vil du se hvor langt du kan strekke deg når du ikke må tenke på eksamen eller karakterer? Sjekk ut Folkehøgskolenes restplasstorg for muligheter.

Det er ikke for sent å søke på folkehøgskole.

Foto

Det er ledige plasser på flere folkehøgskoler som tilbyr fotolinjer. Du kan velge mellom naturfotolinjer, fotosafari og fotolinjer der du jobber i studio og bruker mørkerom. På enkelte av linjene er det kun 1-2 plasser igjen, så det lønner seg å søke fort.

Sjekk alle fotolinjer som har ledige plasser.

2016-04-10_1460281913

Man kan blant annet velge linjer der man drar på safari og tar bilder

Hva betaler man for når man går på folkehøgskole?

Kunst, tegning, maling

Folkehøgskole er et perfekt utviklingsår for alle som har en kunstner i seg, På folkehøgskolen kan du lære nye teknikker og prøve deg på kunstformer du aldri har prøvd før. Det er ledige plasser på flere ulike kunstformer, fra tegneserie og glasskunst til bredere kunstlinjer.

Sjekk alle ledige plasser innen kunst, tegning og maling

_MG_4750

Man får prøve seg på mange ulike kunstformer

Dette er de ti mest populære linjene på folkehøgskolene

Håndverksteknikker

Har du lyst til å lære og lage smykker? Vil du prøve deg på å leve som Birkebeinerne? Det er fortsatt noen få linjer igjen for deg som ønsker å prøve deg ut på å lære håndverksteknikker.

Sjekk ut alle ledige plasser innen håndverksteknikker

anno

Du kan lære gamle håndverksteknikker på folkehøgskole

Rekordår for folkehøgskolene – igjen!

Mote, søm og design

Hvis du har lyst til å bli god på å lage dine egne klær, så bør du forte deg. Det er ikke mange ledige plasser på folkehøgskolenes linjer innen mote, søm og design.

Sjekk ut alle ledige plasser innen mote, søm og design

1253792728683330734_248632254

Vil du designe hverdagsklær eller festklær? Mulighetene er mange på folkehøgskole

Jentene dominerer ikke lenger folkehøgskolen

Opptak fram til skolestart

Folkehøgskolene har ikke søknadsfrist. De tar opp elever helt fram til skolestart eller til skolen eller linjen er full. På folkehøgskolenes restplasstorg finner man oversikt over alle linjer på alle folkehøgskoler som har ledig plass. Restplasstorget blir oppdatert hver uke.

John Legaspi har travelt med å lese alle søknadene som har kommet inn til Arbeiderbevegelsens folkehøgskole. Bilde Eivind Solberg

Folkehøgskolene sitter klare til å ta imot din søknad

Hva ser folkehøgskolene etter?

Hvordan er et år på folkehøgskole?

Et folkehøgskoleår består av mange ulike deler. Man har undervisning i linjefaget og i tillegg har man valgfag. Hvor mange valgfag man har i løpet av et år, varierer fra skole til skole. I tillegg deltar alle på morgensamlinger og lørdagsundervisning på de lørdagene der man ikke har hjemreise. Man bor på folkehøgskolen og har derfor mange muligheter til å bruke skolen hele uken og hele dagen.

Hadeland mat elever

Man bor på skolen og spiser sammen med de andre elevene. Dem som jobber på kjøkkenet er ofte svært populære

Hvilken mat får man på folkehøgskolen?

De fleste folkehøgskoler har også ulike skoleprosjekter som hele skolen deltar på. Det kan være innsamlinger til en skole i en annen verdensdel eller et teaterprosjekt. Disse skoleprosjektene kan vare en dag eller flere uker.

Det er også studieturer på folkehøgskolene. På noen skoler er det linjene som drar på tur, på andre skoler drar hele skolen sammen.

2016-03-25_1458896522

Alle folkehøgskoler har studieturer

De mest fornøyde elevene

Det er mange grunner til at folk begynner på folkehøgskole. Noen har planlagt det hele livet, mens andre endte opp på folkehøgskole ved et tilfelle. Uansett hvorfor man valgte folkehøgskole, så er det stor sannsynlighet for at man blir fornøyd. Faktisk er det ingen andre skoler som har mer fornøyde elever eller studenter enn folkehøgskoler.

2016-01-22_1453487931

Folkehøgskolene har de mest fornøyde elever

Feilen som ble et lykketreff – glemte å si ja til NTNU og endte på folkehøgskole