Vil du begynne på folkehøgskole i januar?

Visste du at  man kan gå på folkehøgskole i et halvt år? På ti folkehøgskoler kan du velge halvtårskurs som begynner nå i januar.

Finn en folkehøgskole som passer for deg - allerede nå i januar!

Finn en folkehøgskole som passer for deg – allerede nå i januar!

E-sport, Fotball, Friluftsliv og Barne- og ungdomsarbeid. Det er bare noen av de mange linjene du kan velge å begynne på i januar. Ti ulike norske folkehøgskoler – fra Alta i nord til Nordiska folkhögskolan ved Gøteborg i sør – tilbyr halvtårskurs som går fra januar til mai eller juni.

Se oversikt over alle folkehøgskolenes halvtårskurs

Støtte fra Lånekassen

Å gå på folkehøgskole et halvt år er omtrent som å gå på folkehøgskole et helt skoleår, bare kortere. Undervisningen følger de samme hovedprinsippene og man får støtte fra Lånekassen på vanlige vilkår.

Det vil si at du kan få studielån i et halvt år. Hvis du fullfører det halve året på folkehøgskole, vil cirka 40 prosent av lånet bli gjort om til stipend som du ikke skal betale tilbake.

Et halvt år på folkehøgskole er omtrent som et helt år på folkehøgskole, bare kortere

Hvorfor velge å gå på folkehøgskole i et halvt år?

For mange er halvtårskursene på folkehøgskolene helt perfekte. Noen har gjort andre ting på høsten og trenger noe å gjøre på våren. Eller kanskje planene for våren ikke ble noe av og man må lage nye planer. For andre handler det rett og slett om at man angrer på at man ikke valgte folkehøgskole i høst. Med et halvtårskurs kan man likevel få smaken av folkehøgskole.

Valgmulighetene er mange:

Se oversikt over alle folkehøgskolenes halvtårskurs

Folkehøgskolene har mange ulike typer halvtårskurs

Hvordan søker man på et av folkehøgskolenes halvtårskurs?

Først går du inn på oversikten over alle folkehøgskolenes halvtårskurs og finner et kurs som passer for deg. Når du har funnet en linje du har lyst til å søke på så klikker du på «Søk på linjen».

Du vil da få opp et søknadsskjema som du fyller ut. De fleste folkehøgskoler er mest opptatt av motivasjonen din for å søke på akkurat den linjen så det kan være lurt å bruke litt tid på å beskrive akkurat dette.

Når du er ferdig med å fylle ut søknaden, så sender du den inn. Du vil vanligvis høre fra folkehøgskolen ganske fort. Hvis du får tilbud om plass så må du bestemme deg for om du vil takke ja til plassen. Hvis du sier ja til plassen så må du betale inn et påmeldingsgebyr. Du vil få mer informasjon fra skolen om innbetalinger.

Husk å søke Lånekassen om støtte når du har takket ja til plass på folkehøgskole!

Hva betaler man for på folkehøgskolen?

Våren på folkehøgskole kan gi deg læring for livet - og helt eksepsjonelle opplevelser!

Våren på folkehøgskole kan gi deg læring for livet – og helt eksepsjonelle opplevelser!