Vega (20): Glad for at mamma "tvang meg" til å gå på folkehøgskole

Vega Stokke Røynstrand og Charlotte Stokke. Foto: Privat

Da Vega Stokke Røynstrand nærmet seg slutten av videregående, var det mamma Charlotte som var mest gira på folkehøgskole.

Prosessen med å bestemme seg for et år på folkehøgskole er ulik fra elev til elev og familie til familie. I familien Stokke/Røynstrand fra Bergen var det mor Charlotte som var pådriveren. Datter Vega var nemlig fast bestemt på å begynne rett på universitetet i hjembyen, mest sannsynlig for å studere noe «geografiaktig».

– Jeg har alltid vært glad i skole og å jobbe med fag. Det føltes tryggere å studere i Bergen, der jeg både kunne bo hjemme og være sammen med vennene mine som også skulle studere rett etter videregående, forteller hun.

Mor Charlotte var ikke like overbevist, og sommeren før tredjeklasse på videregående kom hun stadig med forslag om ulike varianter av et pauseår, som reising, jobbing eller språkkurs. Det var ikke før hun nevnte folkehøgskole at datteren ble interessert.

– Å jobbe virket kjedelig, og jeg likte ikke tanken på å måtte organisere og finne ut av masse selv for å reise. Men på folkehøgskole kan du få et friår som er planlagt for deg.

I november 2019 søkte derfor Vega på linja Foto Villmark ved Alta folkehøgskole. Valget av skole ble både preget av morens fasinasjon for hundekjøring (hun har sett alle Finnmarksløpsendingene de siste årene) og Vega sitt ønske om å gå på en skole der alle elevene delte en felles interesse. Hun kom inn på skolen og høsten 2020 flyttet hun over 200 mil fra Bergen til Alta.

To unge kvinner sitter på et fjell med hver sin tursekk på ryggen.
En av mange naturopplevelser på folkehøgskolen.

En utfordring under trygge rammer

Å gå fra å ville studere hjemme, til å flytte helt til Finnmark alene kan virke som en stor omveltning, men Vega tok sjansen fordi hun følte at folkehøgskolen ville gi henne trygge rammer til å teste ut noe nytt.

For mor Charlotte Stokke var det en bevisst handling å overbevise datteren om å ta en «omvei» før studiene. Som rådgiver for ungdomsskoleelever på den største grunnskolen i Bergen er hun opptatt av at ungdommer må få pustepauser i livene sine for å ikke bli utbrent. Hun mente også at datteren trengte  et «push» utenfor komfortsona, både for å teste nye ting og bli mer sosial. Året på folkehøgskole ble akkurat det moren håpte på.

–  Vega sov blant annet alene ute i naturen i Finnmark. At hun turte det? Det hadde jeg ikke trodd. Da ble jeg stolt!, forteller hun.

Vega selv sier at de fysiske utfordringene på linja har gjort henne sterkere, både fysisk og mentalt. I løpet av året fikk hun blant annet testa isklatring i en foss, lange teltturer på vidda og å sove i telt med isbjørnvakt på skoletur til Svalbard.

Å bo på dobbeltrom og være i nærheten av medelevene hele tida har også gjort Vega mer utadvendt og fått henne til å endre studieplaner fra geografi til journalistikk, noe mor Charlotte også har prøvd å foreslå for henne flere ganger tidligere.

– Jeg har blitt flinkere til å hive meg med på ting og gjøre ting jeg synes er skummelt, forteller Vega.

Alta folkehøgskole

Sted: Alta
Elevplasser: 112
Linjer: 13
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Vega fikk utfordret seg selv på mange måter mens hun gikk på folkehøgskole.

Vega (til høyre) sammen med romkamerat Hanna Hegstad.

To år på folkehøgskole

Vega møtte bare støtte da hun bestemte seg for å gå på folkehøgskole, men da hun fikk muligheten til å fortsette på skolen som andreårselev ble moren mer skeptisk.

– Vi tok en runde på det. Er dette relevant? Men så fikk hun oppgaven med å jobbe med PR for skolen, skrive og ta bilder. Noe hun kan ha på CVen. Jeg har alltid ment at hun burde bli journalist og oppgavene ville passe godt med det.

Fra å ville begynne rett på studier endte Vega med å ta to «pauseår». Men stresset hun tidligere har følt om å komme seg videre i voksenlivet gikk fort over denne gangen.

– Først ble jeg litt redd for å havne etter, men det gikk fort over. Man skjønner fort at det ikke gjør noe å ta pause, du har nok av tid.

Det er mange år igjen av livet etter at du har fylt 19!

Hun var heller ikke redd for å gå glipp av studieplass siden førstegangsvitnemålet kan brukes til og med året du fyller 21.

–  Om du trenger å øke snittet kan du jo også bruke tilleggspoengene fra folkehøgskolen for å søke i den ordinære kvota. En kompis tok et årsstudium for å gjøre det, men angra på at han ikke gikk på folkehøgskole fordi han mente det ville kosta han det samme som å være student, men vært mye gøyere!

Flere av dagene på folkehøgskolen ble brukt på tur.

Vega sammen med noen av medelevene sine.

Journalistikkstudent i friluftslivsbygd

Til høsten begynner Vega på studier i journalistikk eller medieproduksjon ved Høgskulen i Volda. Det er en del nærmere mamma Charlotte i Bergen, og ligger også perfekt til for at Vega kan fortsette med et aktivt friluftsliv som på folkehøgskolen.

Hvordan tror du livet ville ha vært om du ikke dro på folkehøgskole, men heller ble igjen i Bergen for å studere?

–  Jeg hadde sikkert trivdes med det og hatt det bra. Men jeg hadde ikke vært på samme sted med meg selv, som etter året på folkehøgskolen der jeg har fått utfordra meg selv.

–  Jeg er blitt flinkere til å stole på meg selv, egne valg, og hva jeg får til!