Ung i 2015

I sommer var det en som spurte meg hva jeg jobbet med. Et vanlig spørsmål tenker du, men jeg tenkte: «Hva slags spørsmål er det? Jeg er 19 år! Skal du ikke spørre om hva jeg skal studere?»

vanja

Slik er det å være ung i 2015.

Det er ikke så mange årene siden ungdomstiden ble et begrep. Før så var man barn til man ble konfirmert, så var det rett på det voksne livet. Dagens samfunn er på god vei til en lignende ordning. I dag skal man ut i jobb når man er rundt 25, kanskje eldre. Da har man tatt en lang utdanning, har skyhøye studielån, stressplager, og er klar for å starte på «det virkelige liv». Jeg var en av de som skulle starte å studere rett etter videregående. Hvorfor vente? Utdanning må jeg ha uansett. Tre år med hard jobbing på videregående og det eneste jeg har oppnådd? Muligheten til å studere videre.

Slik er det å være ung i 2015.

Første halvdelen av 2015 kan kort oppsummeres i ett ord: stress. Prøver, framføringer, innleveringer og karakter på karakter. Lærere som sier: «Det er nå det gjelder! Det er nå dere legger grunnlaget for resten av livet!» Samtaler om studier og framtidige jobbmuligheter hver uke. Diskusjoner om «flinkpike-syndromet» og hvordan det ødelegger psyken til unge i dag. Men blir noe endret på? Nei.

Slik er det å være ung i 2015.

Da eksamenskarakterene mine kom, gikk verden i grus. Den planen jeg hadde brukt hele tredjeklassen på å legge, måtte nå forkastes. 0,3 karakterpoeng. 0,3 poeng manglet jeg. Og jeg har aldri følt meg så mislykket i hele mitt liv.

Slik er det å være ung i 2015.

Men nå skjønner jeg hvor dum jeg var som tenkte slikt. Nå er jeg evig takknemlig for de poengene jeg manglet. De gjorde at jeg valgte folkehøgskole. De gjorde at jeg havnet i Sogndal.
Høsten min har inneholdt fjellturer, isbreer, rafting, surfing, overnattingsturer og lange kvelder rundt bålet sammen med gode venner. Ingen karakterer, ikke noe «flinkpike-syndrom», ingen høye forventinger. Bare fantastiske mennesker, gode venner, nye erfaringer og minner for livet.

Slik er det å være ung i 2015, for meg og 7000 andre unge i Norge.

Slagordet til folkehøgskolene er «Ett år kan forandre mye». Allerede har Sogndal folkehøgskule forandret mye for meg.  Mitt ønske er at folkehøgskolene skal slippe å forandre så mye for de som er 19 år i 2016. Og da mener jeg på ingen måte at folkehøgskolene skal endre seg, det er resten av samfunnet som må gjøre en endring. Men til deg som går på videregående nå: Glem studiene for en stund. Ikke søk på universitet og høgskole slik jeg gjorde. Finn en folkehøgskole. Det finnes ikke noe bedre.

Slik er det å være ung i 2015. La 2016 bli annerledes.

Av Vanja Lilleeidet (19). Sogndal Folkehøgskule

Ønsker du å delta i skrivekonkurransen? Da kan du sende inn ditt bidrag til skrivekonkurranse@folkehogskole.no, sammen med et bilde som passer til teksten. Husk at du må ha rettighetene til bildet du sender inn, og at du skriver hvilken skole du går på i mailen. Den endelige vinneren trekkes 15. januar, og får en Mac eller PC. Lykke til!