Tidligere folkehøgskoleelev i TV2-programmet Glow Up

Emma Louise Orskaug hadde akkurat fullført året med cosplay på Hardanger folkehøgskule da hun ble plukket ut som deltager til TV2-programmet Glow Up. I høst konkurrerer hun om å bli Norges neste makeup-stjerne.

– Det er utrolig gøy, smiler oslojenta Emma Louise Orskaug når hun forteller om høstens TV-satsing.

Gjennom sju uker skal åtte deltagere konkurrere om å bli Norges neste makeup-stjerne. Influenser Martine Lunde leder sendingene på TV2 Sumo og TV2 livsstil. Hver uke skal deltagerne gjennom nye, kreative utfordringer, som vurderes av et dommerpanel med både kjente makeup-artister og gjester.

– Vi får nytt tema og oppgaver hver uke. Dette handler om kreativ sminke, så vi bruker mye farger! Den siste uken har vi for eksempel jobbet med filmsminke, sier hun.

For selv om hele serien ble spilt inn i august, har den akkurat hatt premiere på TV2 Sumo. Emma Louise er den yngste deltakeren.

– Det kommer tre nye episoder hver uke frem til finalen 6.desember.

sminke make up farger

Hver uke får deltagerne i Glow Up nye, kreative oppgaver.

Cosplay og kreativ sminke

Emma Louise hadde akkurat fullført sitt år på cosplay-linja ved Hardanger folkehøgskule da hun oppdaget omtale av showet og påmeldingslenke i en facebookgruppe. Hun skrev litt om seg selv, sendte inn og kom videre både til intervju og audition. Plutselig var hun en del av programmet.

– Jeg har holdt på med cosplay siden 2012, og med det kom også interessen for sminke. De siste tre årene har jeg jobbet mye med kreativ sminke, forteller hun. Mange av arbeidene ligger ute på hennes instagramkonto @emilou.makeup.

Øyesminke make up Glow Up

Makeup var også utgangspunktet når hun lette etter folkehøgskole. Det nærmeste hun kom var cosplay-linjer.

– Siden jeg har holdt på med cosplay ganske lenge passet det fint å velge det også på folkehøgskolen. Jeg så gjennom de ulike linjetilbudene som fantes på folkehogskole.no, og landet på Hardanger folkehøgskule. Deres linjeomtale passet meg best.

Les mer om Hardanger folkehøgskule

Sømteknikk og Japan

Selv om hun hadde vært aktiv cosplayer i flere år, var det også ting å lære på folkehøgskolen. Emma Louise fremhever sømteknikker som noe av det viktigste hun fikk med seg.

– Det var en god blanding av elever i klassen, med både nybegynnere og folk som hadde holdt på med cosplay lenge. Det var i grunnen bare fint, sier hun.

Edward Scissorhands cosplay Hardanger folkehøgskule

Foto: Cosplay Studio

– Vi lærte mye basic om søm, men også parykker, sminke og hvordan man skal være på scenen under konkurranser. Lærerne var utrolig dyktige!

I forkant av studieturen til Japan lærte de også en del om både Japansk kultur og historie.

– Det aller beste jeg fikk med meg fra folkehøgskolen var alle de nye vennene. Det var flott å komme til et sted hvor jeg møtte mange med de samme interessene som meg, smiler hun.

Glowe Up sminke

Drømmen om å studere makeup ble bare forsterket, både gjennom folkehøgskoleåret og gjennom deltagelsen i Glow Up.

– Jeg har lenge hatt lyst til å studere enten design eller sminke. Nå har jeg bestemt meg for å bli makeup-artist, og starter på studier neste år.

Vi gleder oss til å følge Emma Loiuse videre gjennom høsten i Glow Up!