Masterstudent Rebekka tar studiepause for å gå på folkehøgskole

Rebekka Alve tok videregående på to år og er godt i gang med en master ved NTNU. Til høsten begynner hun ved Nordfjord folkehøgskule.

Et folkehøgskoleår etter videregående, eller etter førstegangstjenesten er ikke uvanlig. Men ikke alle vet at man kan gå på folkehøgskole etter å ha begynt på et studium man vil fullføre. Den muligheten tok 19 år gamle Rebekka Alve fra Oslo.

Hvem er jeg om jeg ikke driver med skole?

De siste to årene har Rebekka gått på en integrert master i kybernetikk og robotikk ved NTNU i Trondheim. Men det var egentlig ikke planen å begynne å studere så tidlig. Rebekka gikk på en videregåendelinje der man kunne fullføre på bare to år. Før hun fylte 18 år var hun derfor allerede klar for å legge planen videre.

Som en selverklært nerd som synes skole har vært lett ville hun finne ut mer om seg selv og egne interesser. Derfor dukket tanken om folkehøgskole opp.

– Hvem er jeg om jeg ikke driver med skole, tenkte jeg. Jeg skulle egentlig søke på folkehøgskole våren 2020, men ombestemte meg på grunn av pandemien da folkehøgskolene også ble stengt. En venninne skulle begynne å studere i Trondheim og det virket tryggere å dra med henne.

En ung kvinne går på langrennsski i en snøfylt skog.
Rebekka fant interessen for friluftsliv etter å ha begynt å studere i Trondheim.

Drømmen om folkehøgskole

Selv om Rebekka visste at hun hadde funnet drømmestudiet, forsvant ikke ønsket om å oppleve et år på en folkehøgskole. Hun vurderte å søke allerede etter det første skoleåret ved NTNU, men var redd for at hun ikke ville ha et like stort nettverk når hun kom tilbake. Etter to av fem år på masteren er hun nå tryggere på at det ikke er så farlig å ta en pause.

– Hvis jeg skal gå på folkehøgskole må jeg gjøre det nå, tenkte jeg! Nå føler jeg også meg sikrere på at det vil gå bra å komme tilbake til studentmiljøet mitt igjen. Jeg har blant annet vært fadder for studentene i klassen under, så jeg kjenner mange av de jeg vil studere sammen med etter pausen.

Ny friluftsinteresse

At valget falt på linja Friluftsliv/KRIK ved Nordfjord folkehøgskule var ikke tilfeldig. Som mange andre de siste årene har Rebekka fått en ny interesse for å være på tur. Via studentmiljøet og deltagelsen i Koiestyret ved NTNU har hun lært mye etter at hun møtte opp på en av de første fjellturene i joggesko.

–  Jeg gleder meg til alt vi skal gjøre, blant annet isklatring og å kjøre randonee. Jeg elsker også fine utsikter, og da er jo Vestlandet helt perfekt!

At en venninne som har gått på Nordfjord dette skoleåret anbefalte skolen var også avgjørende.

–   Siden jeg tok videregående på to år gikk mange av vennene mine utenom skolen på folkehøgskole dette skoleåret. De har alle snakka fint om det.

En ung kvinne står foran en kirke.
Rebekka har fått mange gode venner i løpet av studietiden som hun vil savne mens hun er på folkehøgskolen. Her fra en reise de hadde til Malta i påsken der de blant annet besøkte en kirke.

Håper på venner med samme verdier

At skolen er kristen og at elevene på  KRIK-linja får undervisning i kristen tro er viktig for Rebekka, som er vant til å ha et stort kristent nettverk rundt seg hjemme i Oslo. Det var ikke like lett som ny student i Trondheim, der det i starten bare var tilbud om online-kirke og vanskelig å bli kjent med folk.

For meg er det viktig å ha venner rundt meg som deler samme livssyn, sånn at vi kan gi hverandre gode råd. Jeg håper jeg kan få venner for livet på folkehøgskolen og da er det også viktig for meg at vi deler de samme verdiene.

Hun har også planer om å rekruttere folkehøgskoleelever til NTNU for å utvide vennekretsen der.

– Jeg har hørt at mange fra Nordfjord pleier å studere i Trondheim, så jeg satser på å lure dem med meg!

Overraskende lett å få permisjon

Før Rebekka søkte folkehøgskole juleferien 2021 hadde hun allerede fått innvilget permisjon fra studiet. Det gikk fortere enn hun trodde, blant annet fordi hun allerede hadde fullført ett helt skoleår før hun søkte. Hun trengte heller ingen begrunnelse for å få lov til å ta en studiepause.

–  Det var overraskende lett! Jeg googlet meg frem til et skjema og fikk svar etter et par dager. Universitetet sendte også en personlig mail med informasjon og navnet til en person jeg kunne kontakte for mer hjelp.

Her kan du lese mer om å få permisjon fra studier for å gå på folkehøgskole og her finner du en oversikt over permisjonsreglene ved de ulike høyskolene og universitetene i Norge.

En ung kvinne sitter inne i en enkel hytte.

Overgangen fra studentlivet

Rebekka er forberedt på at overgangen fra å være student til å bli folkehøgskoleelev kan bli stor. Hun er mest spent på måtte stå opp tidlig for å være med på obligatorisk morgensamling.

–   Jeg er glad i å sove lenger enn man «trenger». Så jeg er litt redd for å våkne opp lat en dag og innse at jeg går på friluftsliv og må komme meg ut på en tredagers tur!

Å gå fra å dele leilighet med en annen student til å bo på internat er hun også spent på.

– Men jeg har hørt at man ikke er så mye på rommet på folkehøgskolen uansett, så det går nok bra!

Hun har også planlagt hvordan hun skal unngå å havne etter faglig.

– Jeg har hørt at tredjeåret på masteren kan være ekstra krevende, så jeg har planlagt å bruke ekstra tid på skolen etter at folkehøgskoleåret er ferdig.

Skal du droppe ut?

Mange har støttet Rebekka i valget om å ta en pause fra studiene, og hun har bare fått noen få negative reaksjoner.

– Noen har spurt om jeg skal droppe ut, men det er folk jeg ikke kjenner så godt, som ikke skjønner at dette ikke handler om at jeg ikke liker og vil fullføre studiet. Familien og vennene mine støtter meg og mamma har vært spesielt støttende!