- Jeg føler meg sterkere psykisk etter et år på folkehøgskole

Anna Wistum (19) har slitt med angst, PTSD og depresjon. Hun valgte å være åpen om dette da hun søkte plass på folkehøgskole og i 2019/2020 gikk hun på yogalinjaHadeland Folkehøgskole. Det har hjulpet henne mye i etterkant  🧘‍♀️

Jeg fant ut at jeg trengte et år på folkehøgskole for å lære meg å bli mer selvstendig og få flere venner.

Starten av året var utfordrende, men hun lærte og vokste mye på den tiden hun hadde på Hadeland. Hun fikk god hjelp av de rundt seg på skolen til å takle hverdagen.
– Spesielt læreren min og stipendiatene på linja. Jeg er veldig glad for at jeg var åpen fra starten.

Det var vanskelige perioder i løpet av året hvor Anna trodde hun måtte slutte, fordi det ble for mye for den psykiske helsen hennes.
– Men når jeg fikk pratet om det med noen så ble det alltid mye bedre!

Les også: – Vi må tørre snakke mer om psykisk helse

Gjennom folkehøgskoleåret ble Anna godt kjent med medelevene sine.

Fikk støtte av folkehøgskolen

Folkehøgskolen var opptatt av at elevene skulle ha noen å snakke med, og om det var behov for hjelp fra profesjonelle hjalp skolen til med å komme i kontakt med distriktspsykiatrisk senter (DPS).
– Skolen kjørte og hentet fra timer hvis man ikke kunne eller ville ta kollektivtransport.

Anna benyttet seg ikke av tilbudet selv, men hun syns det var betryggende å vite at det var en mulighet.

Yogalinja og skolen hadde en del fokus på mindfullnes. Gjennom det lærte Anna mye om hvordan hun kunne mestre å være alene med tankene sine.

Hadeland folkehøgskole

Sted: Hadeland
Elevplasser: 101
Linjer: 5
Undervisning pr. uke: 32 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Jeg tror det var fint for alle, til og med for de som ikke slet så mye. Vi fikk et slags kart til å takle de vanskelige situasjonene, som vi alle møter i livet.

– Når man sliter med angst kan det være vanskelig å skille realiteten fra det du har i hodet, tankene tar overhånd. Jeg har lært å møte situasjoner jeg syns er vanskelige med å prøve å finne roten til det. Istedenfor å løpe fra det vil jeg finne ut hvorfor det er vanskelig, og hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre. Det hjelper veldig å ha noen å snakke med, noe det aldri var mangel på på folkehøgskolen.

Anna lærte mye om yoga.

Livsviktig lærdom

Det siste året har det vært spesielt nyttig. I mars 2020 stengte folkehøgskolene på grunn av koronasituasjonen, og Anna måtte reise hjem til Ås. Der fikk hun bruk for teknikkene fra yogatimene.

Yoga og meditasjon har blitt en stor del av hverdagen min. Jeg lærte mye om hvordan jeg skulle forholde meg til vanskelige situasjoner. Det var livsviktig for meg rundt denne tiden, og er fortsatt det.

Hun bruker yoga forebyggende, og som løsning hvis hun har det vanskelig. Hun mediterer mye for å klarne hodet og finne roen i en stresset verden.

– Det er så godt å ha de faste tingene du vet hjelper, sier Anna.

Slik pleier hun å gå frem:

💭 Hvis jeg havner i en situasjon der jeg føler veldig på angsten vil jeg prøve å identifisere hva som startet det.

🚶‍♀️ Om tankene er for mye forsøker jeg å gjøre noe aktivt for å riste det av meg.

🧘‍♀️ Etterpå setter jeg meg ned og puster, og går igjennom det som egentlig skjedde, sammenlignet med hvordan situasjonen var i hodet mitt.

🧩 Jeg tar alle bitene fra hverandre og setter de sammen igjen, for å se hele bildet.

– Jeg har gjort 90 % av jobben selv. Folkehøgskole er ikke en kur og jeg har fortsatt mye å jobbe med. Det folkehøgskolen hjalp meg med var å finne meg selv, og å ville bli bedre! Det er kanskje ubehagelig å reise langt hjemmefra, til et sted man ikke kjenner noen, men det kan være akkurat det man trenger også!

Skal bli yogalærer

Anna hadde lite tro på seg selv før folkehøgskolen. Hun så egentlig ikke for seg fremtiden i det hele tatt, men nå er hun både tilbake på videregående og midt i en yogalærerutdanning.
– Livet har sine opp- og nedturer, men nå klarer jeg å takle både opp, ned og midt i mellom cirka like greit.

Jeg føler meg mye sterkere psykisk etter et år på folkehøgskole, sterkere enn jeg noen gang har følt meg. Det er den beste avgjørelsen jeg har tatt.

Les også:

Folkehøgskole reddet personlig trener Malin fra en psykisk smell og ga henne drømmejobben