Spretter sjampanjen for ny folkehøgskole i Mandal

Innovasjon, kreativitet og et nært samarbeid med næringslivet. Det er kjernen i den nye folkehøgskolen som starter opp i Mandal neste sommer. Det er satt av midler til SKAP folkehøyskole i forslag til statsbudsjett som ble lagt fram i dag. Den nye folkehøyskolen får ikke helt beløpet den har søkt om, men er likevel glade for å ha fått et klarsignal for oppstart.

– Nå trykker vi på startknappen, sier Hilde Tallaksen, som er prosjektleder for den nye folkehøgskolen. – Og vi kan starte jakten på den som skal lede SKAP folkehøyskole og forme skolen til å bli en betydningsfull arena for nyskaping.

Tre glade personer i Mandal: Bjørge Reiersen, fabrikksjef på Nøsted Kjetting og styremedlem i SKAP folkehøyskole, Hilde Tallaksen, prosjektleder for SKAP folkehøyskole og Are Østmo, leder i Næringshagen

Nyskaping

Nyskaping står nemlig helt sentralt for den nye folkehøgskolen. Linjenavnene viser at skolen har en litt annen retning enn de fleste folkehøgskoler:

SKAP folkehøgskole i Mandal

Oppstartsmidler

Skolen fikk et forvarsel om statsstøtte da den ble tildelt oppstartsmidler i revidert statsbudsjett 1. juni.

– Vi var hoppende glade og giret kraftig opp forberedelsene, forteller Are Østmo, leder i Næringshagen. – Samtidig turte vi ikke helt trykke på startknappen og sprette sjampanjen. Det gjør vi nå! Og vi håper våre gode hjelpere fra politikk og næringsliv også skåler for oss i dag.

Lønnsom kreativitet

Det unike med skolen er koblingen mot næringsliv og arbeidsliv. Samarbeidet vil gi bedriftene nye innspill og kontakt med framtidens talenter, samtidig som de får input fra det faglige nettverket som skolen bygger opp.

– Vi opplever at vår grunnidé om å utfordre den kreative kraften virkelig har fått gehør, sier Bjørge Reiersen, fabrikksjef på Nøsted Kjetting og styremedlem i SKAP. – På SKAP folkehøyskole skal elevene få være med å skape framtidens løsninger, utfordret av spennende oppdragsgivere og inspirert av de beste på sitt felt.

Tidligere hotell

Elevene på SKAP folkehøyskole kommer til å bo godt. Skolen flytter nemlig inn i et tidligere hotell i Mandal sentrum. Hotellet har vært brukt til konferanser og har derfor gode fasiliteter til undervisning. I tillegg vil elevene bo på hotellrom og kunne nyte godt av hotellets kjøkken.

SKAP folkehøyskole flytter inn i et tidligere hotell i sentrum av Mandal

– Elevene på SKAP folkehøyskole vil ha gåavstand til både strand, park og hele Mandal sentrum, forteller Hilde Tallaksen.

Fakta om SKAP folkehøgskole

På SKAP folkehøyskole i Mandal vil elevene jobbe tett sammen med næringslivet