Søknadene strømmer inn

Det er travelt på folkehøgskolene i disse dager. Tusenvis av søknader skal leses og vurderes før skolene bestemmer hvem som skal få plass på de ulike linjene når opptaket starter 15. november.

Vigdis Dikkanen på Lundheim folkehøgskole gleder seg over alle søknadene til skolen. Bilde: Peter Monstad

Folkehøgskolene har ikke søknadsfrister. Istedet har de en opptaksstart – det vil si en dato der folkehøgskolene begynner å ta opp elever. Denne datoen er 15. november.

Men for å være klare til opptaksstart så er folkehøgskolene allerede nå i full gang med å lese de mange tusen søknadene som allerede har kommet inn. Alle søknadene må leses grundig for å vurdere hvem som skal få tilbud om plass på den enkelte skolen og linjen.

Person holder kurv med hvite konvolutter og en brosjyre

Sonja Anne Melhus viser fram søknadene som har strømmet inn til Namdals folkehøgskole

Førstemann til mølla

På noen linjer har det allerede kommet inn flere søknader enn det skolen har plass til på linjen. Det betyr at linjen kommer til å bli fylt opp i forbindelse med opptaket 15. november.

Det vil fortsatt være mulig å få plass på andre linjer eller andre folkehøgskoler helt fram til skolestart, men mange linjer blir fulle allerede i løpet av februar. Det kan derfor lønne seg å søke nå.

To personer ser på en PC-skjerm

Mari Dahl og Dorthe Svendsen, på Follo folkehøgskole, leser på de søknadene som allerede har kommet inn.

Mange velger å søke tidlig

Mange av dem som velger å søke folkehøgskole gjør det fordi venner eller familiemedlemmer har anbefalt skoleslaget. Det er antakelig også der de har hørt at det lønner seg å søke tidlig. I løpet av den neste uken så forventer folkehøgskolene å få inn flere tusen søknader fra ivrige ungdommer som ønsker å være med i førsteopptaket.

Kjersti Nesse og Ina Jørgensen ved Rønningen folkehøgskole er i full gang med å lese de mange søknadene som har kommet inn til skolen allerede.

Send mer enn en søknad

Folkehøgskolene anbefaler at du sender mer enn en søknad. Dermed øker du dine sjanser til å få plass på en folkehøgskole til høsten. Du kan enten velge å søke på flere linjer ved den samme folkehøgskole eller du kan velge å søke en linje ved flere skoler.

Alle folkehøgskolene er selvstendige institusjoner som vurderer søknadene selv.

Du finner alle folkehøgskolenes søknadsskjemaer her. Du kan også finne knapp til søknadsskjemaet på siden til den linjen du ønsker å søke på. Finn alle folkehøgskolenes linjer her.

Hva hvis jeg får plass på mer enn en linje?

Du er ikke forpliktet til å ta alle plassene dersom du skulle være så heldig å få tilbud om plass på mer enn en linje. Skolene gir gjerne en frist på rundt ti dager der du må velge hvilken plass du takker ja til.

Kristin Vigestad Valderhaug og Bente Søgnen Blindheim gleder seg over store mengder søknader til Ålesund folkehøgskole

Kristin Vigestad Valderhaug og Bente Søgnen Blindheim gjør seg klar til å sende ut svar på de mange søknadene til Ålesund folkehøgskole

Når du har sagt ja til en linje, så må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Når du har betalt dette så er du klar for å begynne på et flott år på folkehøgskole i august!

Administrasjonsgebyret får du ikke igjen hvis du senere skulle velge å ikke ta plassen likevel.

Send søknad i dag!

Vi ønsker alle lykke til med å fylle ut søknader til et spennende og lærerikt skoleår!

Du finner oversikt over alle skoler og linjer her.