Slik stresser du ned før jul

Det er mange forventninger som er knyttet til julehøytiden. Det kan føre til stress, og i verste fall sette en stopper for den gode julestemningen. Her får du 5 enkle tips fra vår ekspert, for hvordan du kan stresse ned før jul.

stress ned før jul

Stress kan sette en demper for julestemningen. Med enkle grep kan du få den tilbake!

Gaver skal kjøpes, pakkes og sendes, huset skal vaskes, julekakene skal bakes, julekort skal skrives og man skal stille til juleavslutninger, fester og familiesammenkomster. Det kan bli i meste laget for de aller fleste.

Stress kan sette en stopper for julestemningen, men med enkle grep kan du få den tilbake! Vår ekspert, Ida Falchenberg, lærer på helse og helhetslinjaHadeland folkehøgskole, gir deg tips til hvordan du finner tilbake til julefreden.

Ida Falchenberg

Ida er hovedlærer på helse og helhetslinja på Hadeland folkehøgskole. Hun har utdannelse i selvutvikling, livsveiledning, energiarbeid og faghealing ifra ILIANA akademiet, er medisinsk yoga instruktør, og har studert filosofi, religion og kultur ved Universitetet i Oslo.

1. Vær tilstede og nyt øyeblikkene

Skru ned tempo, sett hverdagens gjøremål på pause, og benytt anledningen til å ta en skikkelig time-out med god samvittighet (også fra sosiale medier!).

2. Lær deg en pusteøvelse

Pusten er den beste måten å «skru av stress» og sette kroppen i en modus av ro. Å bruke sansene kan gi samme effekt. Stopp opp – lukt, smak, se, hør og kjenn på stillheten i julestemningen.

3. Sett av noen minutter om dagen til meditasjon

Lukk øynene, vend fokus innover. Kjenn etter hvordan du egentlig har det, hva du har behov for, og ta vare på deg selv slik du ville tatt vare på noen du er glad i.

4. Gi slipp på forventninger om hvordan julen burde være

Aksepter at ikke alt er perfekt. Uansett hvordan din jul ser ut er det alltid noe å sette pris på. Fokuser på det du er takknemlig for.

5. Velg hva du vil ta med inn i 2017

Sett av tid til å se tilbake på de gode opplevelsene du har hatt i år. Tenk på hva som har vært verdifullt for deg, og hva du ønsker mer av i det kommende året.

mg_0856-e1479673017824-1024x576

_if_3997

Hva er stress?

Stress er et vidt begrep. For mange er begrepet nærmest synonymt med mas, tidsmangel og altfor mye å gjøre. Fagfolk bruker gjerne betegnelsen stress om det som skjer i kroppen når den settes i alarmtilstand, mens det som kan utløse alarmtilstanden kalles stressfaktorer eller stressorer.

Ved akutt stress på grunn av ulike plutselige påkjenninger påvirker det autonome (ikke viljestyrte) nervesystemet binyrebarken til å skille ut stresshormonene adrenalin og noradrenalin. Stresshormonene øker hjerterytmen, blodtrykket stiger og musklene spennes. Kroppen innstiller seg på å yte maksimalt.

Dette gjør stress med deg

Stress kan, avhengig av type, styrke og varighet både ha positive og negative virkninger på organismen. Mens mildere former for stress kan virke fysisk og psykisk stimulerende (som for eksempel fysisk trening, utfordrende arbeid), vil langvarig stress kunne ha negative følger.