Slik bor du på folkehøgskolen

Folkehøgskolene er internatskoler og det betyr at elevene bor på skolen. For mange er dette første gang man bor hjemmefra. Her kan du lese om hvordan det er å bo på  folkehøgskole.

Det er ikke mange som har bodd på internat før de starter på folkehøgskole. Derfor er det mange som er nysgjerrige på hvordan det vil være. Det er vanskelig å komme med en fasit om hvordan det er å bo på internat, da alle vil oppleve dette forskjellig. I tillegg til vil forholdene variere fra skole til skole. Det er likevel noe som er likt:

Enkelt- eller dobbeltrom

Internatet ligger sammen med folkehøgskolen. Enten i samme bygg eller i nabobygg tett på undervisningslokalene. Man bor enten i hus eller på gang med noen av de andre elevene på skole.

På de aller fleste folkehøgskoler er det dobbeltrom. De fleste kan også tilby noen enkeltrom mot et lite tillegg i prisen.

Dette med å skulle bo på dobbeltrom er noe av det flest elever er nervøse for før skolestart, men de aller fleste elever trives godt med å bo på rom med en medelev.

Livet på internatet er både sosialt og hyggelig!

Deler dusj og toalett

Du vil som oftest dele dusj og toalett med dine med de du går sammen med på skolen. Badene kan være på rommet eller i gangen rett utenfor.

Å dele med andre kan være en fint fordi man lærer seg å ta hensyn til andre. Mange folkehøgskolerom har en håndvask på rommet til tannpuss og sminkefjerning.

På mange skoler har man vask på rommet, det er alltid kjekt. Foto: Sund Folkehøgskole

Mat og kosthold

Alle folkehøgskoler har kjøkken og matsal, og alle måltider spises i fellesskap.

Folkehøgskolene er vant med å ta hensyn til ulike allergier og andre ting som krever spesielt kosthold, men trenger å få beskjed i god tid før du begynner på skolen.

På mange skoler  er det kjøkken på hvert internat med mulighet for å holde på med enkel matlaging.

Les også:

Allergier og dietter har blitt en naturlig del av kjøkkenet

Romvask, internatvask og klesvask

Alle må selv holde sitt eget rom rent i tillegg til internatet. Fra tid til annen kan det være inspeksjon og flere skoler har også premiering av ryddigste rom. D

Du vasker klærne dine selv på skolen. Det er ofte vaskekjeller i hvert internat. Mange skoler har «vaskekurs» for å sikre at ikke alt for mange elever vasker hvite sokker rosa.

De fleste elever pynter rommene sine og gjør dem hjemmekoselige. Dette skal jo være hjemmet i et helt skoleår og da er det viktig at man trives.

Se tips til hvordan du kan pynte rommet ditt:

Tilgang til rom og aktiviteter hele døgnet

Siden folkehøgskolene er internatskoler er det mange muligheter for ulike aktiviteter utenom selve skoletida.

Skolens fellesrom, undervisningsrom og utstyr står som regel til fri disposisjon. Avhengig av hvilke linjer og valgfag skolen har,finnes det ofte gymsal, filmrom, treningsrom, skolekjøkken, sløydsal, kanoer, fotballbane, syrom eller lignende.

Det er alltid noe å finne på og noen som har lyst til å være med. Om det er en spontan kveldstur, volleyballkamp, film, brettspill, bursdagsfeiring i internatstua eller bare sitte med kaffekoppen og prate eller diskutere  til langt etter kveldsmaten.

Mange skoler har treningsmuligheter på skolen.

Slik bor elevene på folkehøgskolen

Elevrommene kan være ganske like før elevene flytter inn, men etter de har pyntet dem og gjort dem personlige, så blir de helt ulike. Sjekk disse rommene: