Rekordmange gutter vil lære å sy. - Håper dette er starten på en trend

Influencer Ingrid Vik Lysne er imponert etter et sykurs på Oslofjord folkehøgskole. Omtrent halvparten av elevene i designklassen er gutter. Det har hun aldri før opplevd.

– Stort sett når jeg holder sykurs er det 100 prosent jenter som deltar. Jeg tror jeg kan telle på én hånd antall gutter menn som har vært på kurs med meg noen gang, sier influencer Ingrid Vik Lysne.

Oslofjord folkehøgskole fikk hun derfor en positiv overraskelse da hun skulle holde kurs. I Design klær og interiør-klassen på skolen er nemlig halvparten av de 17 elevene gutter.

– Jeg synes det er dødskult at så mange gutter har lyst til å lære seg å sy! Og jeg håper dette kanskje markerer et slags generasjonsskille, hvor ikke sying lenger trenger være en jenteting, fortsetter hun.

At så mange velger å bruke et helt år på folkehøgskole for å lære seg å sy, er hun også glad for.

– Sying er jo veldig i vinden, og dette er et eget bevis på det. Jeg synes det er kjempekult og veldig lovende!

– I dag sitter de i tillegg og syr av gjenbrukstekstiler, noe som er kjempekult. Det viser at de har lyst til å lære å gi gamle tekstiler et nytt liv, og med det kanskje leve mer miljøvennlig i klesveien. Når du først kan det grunnleggende med å sy, er det så mye enklere både å reparere klær eller sy dem om. Det gjør det enklere å handle brukt, fordi du klarer justere på størrelsen dersom det ikke passer helt perfekt.

Ingrid Vik Lysne, symaskin, sykurs

Influencer Ingrid Vik Lysne synes det er dødskult at så mange gutter på Oslofjord folkehøgskole vil lære seg å sy. Her er hun sammen med Sander Nyseth. Foto: Benedikte Vederhus

Les også: – Har lært mye mer enn vi trodde var mulig

– Gøy med mange gutter

Det var ikke bare influenceren som fikk seg en positiv overraskelse da hun oppdaget antallet gutter i klassen. For elevene selv var det også et stort pluss første skoledag. Flere av guttene hadde regnet med å komme inn i en ren jenteklasse.

– Det var en stor overraskelse at vi skulle være så mange gutter i klassen. Det er kjempegøy, sier Harald Marcel Hernholm fra Vestby.

Selv hadde han nesten aldri sydd før han kom til Oslofjord folkehøgskole, men er veldig interessert i klær. Nå gleder han seg til å kunne bruke året på å dyrke interessen, og ikke minst lære seg å sy egne klær.

– Vi blir kastet litt ut i det å sy her med en gang, og det er veldig bra. Det gjør nok at vi lærer fortere. Spesielt gøy var det å få besøk av Ingrid og jobbe med et konkret prosjekt sammen med henne, sier han.

Ingrid har tatt med oppskrift fra sin egen sybok, og hele klassen skal sy hver sin skjorte. Stoffet de har valgt ut er enten noe de hentet hjemme i høstferien, eller gjenbruksmaterialer de har funnet på skolen.

sy, syrom, elever, Oslofjord folkehøgskole

På Oslofjord folkehøgskole er det like mange gutter og jenter i designklassen. Det er positivt for elevmiljøet! F.v Harald Marcel Hernholm, Sander Nyseth, Anja Erlandsen og Najiib Said. Foto: Benedikte Vederhus.

Trenger ikke kunne mye

Najiib Said fra Lofoten klipper i gardiner med mønster av Kaptein Sabeltann. Barndomshelten skal få hedersplass på hans skjorte. Til vanlig liker han klær med masse farger. Denne skorta blir ikke noe unntak.

– Jeg gikk realfagslinja på videregående, og hadde lyst til å prøve noe helt nytt. Klesdesign her på Oslofjord folkehøgskole virket veldig gøy, smiler han.

Selv om han aldri hadde sydd før, har han allerede lært mye denne høsten. Spesielt gøy er det at klassen er så sammensatt av ulike typer og erfaringer.

– Folk har valgt linja av veldig ulike årsaker. Det gjør også at vi lærer veldig mye av hverandre, sier han.

Najiib Said, syrom, syr, Oslofjord folkehøgskole

Najiib Said syr egen skjorte med Kaptein Sabeltann-mønster.

Medelev Sander Nyseth fra Sandnes er enig.

– Hjemme har vi ikke så stort tilbud for å lære å sy. Da var det flott å oppdage muligheten på folkehøgskole, sier han.

– Det er kult å kunne bruke et helt år på sy masse! Jeg er veldig interessert i mote og design, og vil bruke tiden her på å finne ut om dette er noe jeg kan jobbe med videre.

Spesielt fint synes han det er at de kan bruke klasserommet så mye de vil på kveldene. Det gjør at de rekker mer.

– Vi har egen nøkkel og kan bruke rom og symaskiner når vi vil. Det har vi allerede gjort en del, og det tyder vel på at vi trives her, smiler han.

Se alle linjene med mote, søm og design på folkehøgskole

Variert år

Selv om de bare er noen uker inn i skoleåret, har klassen allerede rukket flere prosjekter. De har sydd munnbind og totebag (handlenett), jobbet med redesign og lært ulike teknikker. I tillegg har de malt og designet hver sin skoeske hvor de oppbevarer utstyr og påbegynte prosjekter.

– Da vi jobbet med redesign fikk jeg også bleket en egen bukse, sier Sander.

– Det har vært ordentlig gøy å komme i gang! Kurset med Ingrid er også veldig spennende. Hun er veldig flink, og det er fint med et såpass stort prosjekt allerede.

Anja Erlandsen fra Hønefoss er enig. Hun har alltid vært interessert i design, og ser fram til alt de skal lære dette året.

– Drømmen er etter hvert å kunne sy mine egne klær!

– Jeg ble litt sjokkert da jeg oppdaget at det vi var en så stor klasse, men det er bare positivt selvfølgelig. Før vi begynte var jeg helt sikker på at det bare skulle være jenter her. Det er utrolig gøy at vi faktisk er 50/50 jenter og gutter i klassen, smiler hun.