Rådgiver og folkehøgskolemamma: På folkehøgskole må man ikke prestere hele tiden!

Charlotte Stokke. Foto: Privat

Rådgiveren ved den største grunnskolen i Bergen mener unge har godt av et år på folkehøgskole for å slippe unna en hverdag der de blir målt hele tiden.

Charlotte Stokke (50) jobber hver dag med ungdommer på Olsvik skole. Hun er opptatt av å fortelle elevene at de ikke trenger å ta strake veien inn i voksenlivet, men sette pris på omveiene.

Jeg ser det mye i jobben, spesielt blant jenter, at de har en plan på hvor de vil. De skal jobbe hardt på skolen, se ut som modeller og skli rett inn på medisin. De rekker ikke pustepauser.

Overtalte egen datter til å gå på folkehøgskole

Da datteren Vega var ferdig på videregående ville hun også begynne rett på universitetet, men greide ikke å bestemme seg for hvilket fag. Da så moren sitt snitt til å argumentere for folkehøgskole.

Erfaringen som rådgiver bidro til at Charlotte ønsket at datteren skulle ta en omvei før høyere utdanning.

–  Mange sliter psykisk fordi de skal oppnå noe hele forbanna tiden! På folkehøgskole må man ikke alltid prestere noe.

Hun sier foreldre som er skeptiske til å ta et friår bør sette seg inn i hvordan hverdagen til ungdommene er.

–  Vi blir ikke målt hele tiden på samme måte som ungdom blir, det er en annen måte å leve på. De blir målt på skolen, på utseendet og i idretten.

– De har godt av å dra et sted i villmarka uten dekning der de kan puste litt!

Bildet Charlotte bruker ikke tilfeldig. Datteren Vega endte nemlig opp med å gå på Alta folkehøgskole. Der fikk hun blant annet teste å overnatte alene ute i naturen i Finnmark, noe Charlotte ikke trodde at datteren ville turt på forhånd.

– Da var jeg skikkelig stolt!

To kvinner, en yngre og en eldre er ute i naturen. De smiler mot kamera.
Charlotte sammen med datteren Vega som gikk to år ved Alta folkehøgskole.

Et trygt eventyr før voksenlivet

Selv gikk ikke Charlotte på folkehøgskole, men hun bodde i flere land før hun etablerte seg i Bergen. Hun ville at datteren også skulle oppleve mer før studietida, men på en tryggere måte.

– Jeg reiste selv til Wien uten noe sted å bo. Det er jeg glad for at Vega ikke gjorde! Men Vega fikk ha sitt eventyr på en tryggere måte, med andre voksne til stede. Det var fint for meg som mor.

Etter to år som elev og stipendiat ved Alta folkehøgskole skal nå datteren studere journalistikk eller medieproduksjon i Volda. Lillebror Ask går fortsatt på videregående og vil inn i førstegangstjenesten etterpå.

Mor Charlotte jobber allerede aktivt for at også han skal gå på folkehøgskole i tillegg til året i Forsvaret. Hun er ikke redd for at barna skal bli hengende etter andre som begynner rett på studier og går direkte ut i arbeidslivet etterpå.

–  Du trenger ikke å ha bil og leilighet når du er 25, det går helt fint å vente til du er 27. Du skal jobbe i sinnsykt mange år! Du må ta de små veiene som ikke går rett frem og nyte den fine utsikten som er underveis.