Pia Dahl (32) ventet fire år på at folkehøgskolen skulle starte opp

Pia så ikke på det å ha barn på folkehøgskolen som noen hindring for å begynne. Bildet er tatt da datteren var baby. Foto: Privat

Da Stavanger Urban Folkehøgskole (StUF) endelig åpnet var Pia over 30 år og hadde barn. Det ble ingen hindring.

For fire år siden scrollet Pia Dahl (32) gjennom Facebook og stanset ved en artikkel om en fremtidig urban folkehøgskole i Stavanger. Skolen skulle tilby ei linje der man lærte å bygge minihus, noe som hun alltid har drømt om å bo i.

– Jeg tenkte umiddelbart at her må jeg starte, sier hun.

Pia sendte raskt en e-post til rektor på Stavanger Urban Folkehøgskole og spurte hvor hun kunne søke. Dessverre var skolen fortsatt i idèfasen, og det skulle enda ta fire år før den startet opp.

– I fire år har jeg fullt med på hvert steg på skolen og i tillegg fått en baby i mellomtiden.

Da skolen endelig startet opp høsten 2022 var Pia bekymret for hvordan det skulle gå.

– Jeg sendte en e-post der jeg fortalte om barnet, men at jeg fortsatt ønsket å bo på skolen, sier Pia.

I juli fikk hun svar om at både hun og hennes ett og et halvt år gamle datter, var velkommen til å flytte inn på skolen.

Stavanger Urban Folkehøgskole StUF

Sted: Stavanger
Elevplasser: 140
Linjer: 18
Undervisning pr. uke: 25 til 30 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Drømmer om minihus

– Jeg er veldig opptatt av gjenbruk og alt skolen står for. I tillegg er min største drøm å bygge meg et minihus, så det var perfekt for meg, sier Pia.

I august 2022 flyttet Pia og datteren ut av leiligheten sin og inn på skolen. Der begynte Pia på linja Minihus og urbanisme, som har som formål å lære å bygge minihus og designe et eget hus man kan bo i.

– Jeg vil bo i minihus selv. Drømmen min er å bo på en tomt, med et minihus som hovedhus og flere rundt som gjestehus. Jeg vil at datteren min, når hun blir større, også skal få seg et eget hus på hjul, sier Pia.

På folkehøgskolen har Pia og datteren fått utdelt et litt større rom med stue og soverom. Hver dag sykler hun datteren til barnehagen på Storhaug. Etterpå spiser hun frokost med de andre elevene, mens barnet spiser i barnehagen.

Deretter er Pia alene på dagtid og har linjetimer og valgfag som vanlige folkehøgskoleelever. Klokken 15.30 henter hun datteren i barnehagen.

– Når hun kommer tilbake leker hun med meg og de andre elevene til kveldsmat. Hun har nok av barnevakter her, sier Pia.

Klokken 19.00 tar hun og datteren seg tid til kvalitetstid og stillestund på rommet, der de skifter til pysj og leker med dukkene. Vanligvis sovner datteren mellom klokken 20.00 og 21.00.

– Da har jeg tid til å henge med de andre, sier hun.

Stavanger Urban Folkehøgskole er ikke den eneste folkehøgskolen som legger til rette for foreldre. Kristiansand folkehøgskole har en egen linje for unge foreldre med barn.

Pia Dahl ønsker å bo i et minihus med datteren sin i fremtiden. Foto: Julie Byberg Bø

Minihus

• Et lite frittstående hus
  • Kalles også mikrohus eller villavogn
  • I de fleste tilfeller mindre enn 30 m2
  • Økonomisk alternativ til tradisjonelle hus
  • Kan i mange tilfeller fås for mellom 500 000 og 900 000 kroner.
  • Fordeler:
    • Lavere bokostnader
    • Billigere enn tradisjonelle hus
    •  Miljøvennlig
    • Kan i mange tilfeller forflyttes ved behov
  •  Ulemper:
    • Mindre plass til møbler og gjester
    • Få innflytningsklare hus på markedet – man må ofte skaffe tomt selv

Kilde: minihus.net

Helt nydelig

– Så langt har folkehøgskoleåret vært helt nydelig. Min lille jente er veldig sosial og elsker mennesker og oppmerksomhet, sier Pia.

Hun mener å bo på folkehøgskole har hjulpet dem å få nye og fastere rutiner i hverdagen.

– Datteren min har blitt godt kjent med alle elevene og fått gode venner. Hun har det som plommen i egget og elsker å leke i hagen og bade i dammen utenfor skolebygget, sier hun.

Pia var ikke spesielt bekymret for hvordan hun og datteren ville bli mottatt på skolen.

– Det er sunt for et barn å ha mange folk rundt seg.

Datteren til Pia Dahl er i barnehagen på dagtid. I mens vasker Pia rommet og har linjefag.

Pia Dahl fikk tilpasset rommet slik at hun kunne ha med datteren sin til folkehøgskolen.

Kan ikke ha «fomo»

Så langt har Pia ikke møtt på noen spesielle utfordringer med å ha datteren på skolen.

– Føler du deg annerledes?

– Ja, men det er helt naturlig siden jeg allerede er eldre enn de fleste her. Jeg er med på de sosiale tingene jeg kan, og så må jeg gå glipp av noe, sier Pia.

Til neste år ønsker hun å søke seg til å bli stipendiat på samme linje.

– Det er viktig at skolen fortsetter å drives, sier hun.

Før Pia startet på skolen hadde hun ikke hørt om andre mødre som gikk på folkehøgskole, men hadde hørt om folk som gikk på universitet og videregående med barn.

– Så hvorfor ikke folkehøgskole?

Pia synes ikke det er slitsomt å være mor på folkehøgskole, men mener de ikke kan ha såkalt «fomo», som er en forkortelse for fear of missing out.

– Jeg har ikke fomo, men det er jo alltids noen ting jeg vil være med på som jeg ikke rekker. Det var verre i starten, da ville jeg være med på flere ting, mens nå koser jeg meg også alene på rommet.

Folkehøgskolene har mange ulike skoler og linjer

Utforsk dem her