- På videregående var jeg bare karakterer. På folkehøgskolen får jeg være meg

Trixie stortrives på Follo folkehøgskole, og anbefaler flere å velge det samme. Foto: Isabella Telefsen.

Trixie Makokha Otundo Eid bestemte seg for å gjøre det hun ville aller mest, og startet på hiphop-linja ved Follo folkehøgskole etter videregående. Etter et halvt år er hun full av lovord: – Det du lærer på folkehøgskolen er ting du trenger overalt. Her får du ikke karakterer, men året gir deg karakter.

– Jeg fokuserte veldig mye på skole gjennom hele videregående. Det var mye press! I tillegg kom korona med mye usikkerhet. I perioder var jeg nesten bare hjemme, og da ble det kun skole jeg brukte tid på. Til slutt var jeg helt utslitt, forteller Trixie Makokha Otundo Eid fra Nesodden.

– I desember skjønte jeg at jeg kom til å slite hvis jeg skulle starte rett på studier. Jeg var rett og slett altfor sliten.

Faren foreslo at hun kunne søke Nansenskolen på Lillehammer, siden filosofi og skriving var fag hun likte godt.

Jeg kjente på at jeg var lei det akademiske, og ville slutte å følge strømmen. Det var mange meninger om hva jeg burde gjøre, men jeg måtte kjenne etter hva jeg selv egentlig ville gjøre, sier hun.

Trixie bestemte seg for at hun helst ville danse. Hiphop-interessen var noe hun ikke hadde fått bruke mye tid på i det siste. Etter krevende år på videregående ville hun utforske sin kunstneriske side.

Trixie danser, i gymsalen. Flere medelever i bakgrunnen.
Endelig har Trixie bedre tid til det hun liker best: dansing! Året på Follo har så langt gitt henne mye. Foto: Mikael Ôrtenheim.

Les også:

- Etter flere år med karakterpress, trengte jeg en pustepause på folkehøgskole

– Her får jeg være meg

folkehogskole.no fant Trixie hiphop-linjaFollo folkehøgskole, den eneste i landet. En venninne hadde gått der for to år siden, og oppfordret henne sterkt til å søke.

– Jeg så på det som en gylden mulighet til å gjøre akkurat det jeg ville. Skolen ligger i Vestby, bare 40 minutter fra Oslo. Det syntes jeg virket både sentralt og bra.

Hun søkte og fikk plass. Etter et halvt år er hun overbevist om at valget var helt riktig.

Follo Folkehøgskole

Sted: Follo
Elevplasser: 105
Linjer: 8
Undervisning pr. uke: 24 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Mamma var nok litt skeptisk til at jeg søkte. Hun forsto ikke helt hva jeg skulle bruke året til. Nå er hun så glad for valget jeg tok. Hun ser at jeg blomstrer.

– På videregående var jeg kun en karakter. Hvis jeg ikke fikk 6, opplevde jeg å ikke være god nok. Nå ser jeg hvor viktig det er å være fullt ut et menneske. Det handler om å stå opp, være med andre, diskutere og reflektere.

– Man må ikke hele tiden stresse videre og oppover. Av og til kan det være sunt å stå litt stille også.

Trixie er født i Kenya, og kom til Norge i 2008. I noen sammenhenger gjennom ungdomstida har hun kjent på at hudfargen gjør at hun skiller seg litt ut. For eksempel på leir med DNT-ung eller på besøk i Operaen. Hun var derfor noe spent på hvordan hun ville bli møtt på folkehøgskolen.

– Det gikk over all forventning. Jeg har hele tiden fått være meg.

Trixie under forestilling dans. Hun er i fokus, flere medelever rundt
Trixie anbefaler andre å velge folkehøgskole. I tillegg til dansingen mener hun at man lærer mange sosiale ferdigheter som trengs overalt. Foto: Mikael Ôrtenheim

Les også:

Slik velger du riktig folkehøgskole

Vil at flere skal velge folkehøgskole

I det legger Trixie at hun ikke blir behandlet annerledes enn andre. Hun blir stadig utfordret til å prøve nye ting, og lærerne ser henne for den hun er.

– Jeg er høylytt, ler mye og derfor veldig synlig. Selv er jeg bestemt på at hudfarge og etnisitet ikke får definere hvem jeg er. Likevel vet jeg at det legges merke til.

– Da jeg søkte på folkehøgskolen var det derfor fint å se bilder av andre svarte mennesker på nettsiden. Det var godt å se andre som lignet på meg. Representasjon er viktigere enn man tror.

I høst fylte Follo folkehøgskole 100 år. På jubileumsfeiringen fortalte Trixie sin historie, om stadig å være i endring. Det å snakke foran mange mennesker er en utfordring hun satte stor pris på å få.

Trixie sitter i trappa på scenen, klassen står ved siden av. Snakker i mikrofon.
Under jubileumsfesten på folkehøgskolen fortalte Trixie sin egen historie, fra Kenya og Norge. Den utfordringen er noe hun satte pris på. Foto: Øyvind Krabberød

Nå er hun opptatt av at flere bør velge folkehøgskole, også de med minoritetsbakgrunn. Selv om mye av halvåret har gått med til dansing, føler Trixie også at hun har lært mye om seg selv.

Mye av det man lærer på folkehøgskolen er sosiale ferdigheter som trengs overalt. Ingen vil vel komme til en lege som ikke kan holde en samtale. Da kunne man like gjerne snakket til Siri, smiler hun.

Fin start på veien videre

Selv er Trixie usikker på hva hun vil gjøre videre etter folkehøgskolen. Lenge har hun hatt lyst til å studere psykologi, og det kan godt være hun lander på det til slutt. Nå er hun glad for å ha gitt seg selv tid til å tenke, og tid til å gjøre det hun liker aller best.

– Dessuten gir et år på folkehøgskole deg tid til å puste. I møte med nye omgivelser og mennesker får man innblikk i andres liv og deres virkelighet. Overraskende nok er det også her man møter seg selv. Både på godt og vondt.

Jeg føler at jeg finner meg selv mye mer ved å være blant andre, enn å sitte isolert på eget rom.

Muligheten til å prøve ut nye ting, uten å få karakterer, tror hun har god effekt på tankeprosessen.

– Jeg har mange venner som går på folkehøgskole i år. Generelt tror jeg vårt kull var veldig interessert i å gjøre noe annet før videre studier. Alle stortrives på den folkehøgskolen de har valgt!

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Nå er det mulig å søke folkehøgskole for neste år! Her kan du lese mer om 84 folkehøgskoler og over 900 ulike linjer.

Finn din folkehøgskole