Over 500 forslag til nye drømmelinjer på folkehøgskole

I vår har Folkehøgskolene arrangert konkurransen Min Drømmelinje. Nå er vinnerne kåret.

Det kom inn mer enn 500 forslag til konkurransen. Og forslagene til nye linjer for folkehøgskolene var gode, seriøse, kreative og ikke minst spennende.

Vinnerne av Min Drømmelinje

Det var forslagene til de nye linjene «Rekorder og utfordringer», «Sankerlinja» og «Teatermarkedsføring» som trakk det lengste strået. De tre heldige vinnerne vant gavekort på hver sin Mac.

En av de vinnerne er linja «Teatermarkedsføring» foreslått av Gaute Wiik. På Gautes linje for teatermarkedsføring skal man lære grunnleggende teori innen markedsføring og PR, i tillegg til å jobbe tett med de andre klassene på skolen.

Hva slags forhold og kjennskap har du til folkehøgskolene?

-Jeg gikk på Romerike Folkehøgskole i 2019/2020. Der gikk jeg på linjen kostyme og teatersminke, og det er det beste og viktigste året jeg har hatt i mitt liv, forklarer Gaute.

Han mener også at båndene man skaper i et sånn år kan ikke beskrives.

-Etter jeg hadde gått markedsføring og ledelse ett år på universitetet, merket jeg at jeg trengte å gjøre noe annet. En venn anbefalte folkehøgskole og spesifikt Romerike om man liker teater, sier Gaute.

En av de glade vinnerne, Gaute Wiik, som vant en av hovedpremiene for sitt forslag til ny drømmelinje på folkehøgskole - Teatermarkedsføring.

Blanding av markedsføring og teater

Kan du utdype litt mer om hvordan du tenker deg din drømmelinje utformet? Tenk deg at du er hovedlærer for denne linjen. Hva vil året inneholde?

– På denne linjen skal man lære seg alt det sentrale rundt det å markedsføre et teater og en teaterforestilling, forklarer Gaute.

Gautes forslag er avhengig av at skolen allerede tilbyr teaterfag.

– I løpet av året skal elevene jobbe med enkelte produksjoner der de både skal ta bilder av forestillingene, filme videosnutter og promoteringsvideoer, lage teaterprogram-hefter, lære teori innenfor markedsføring og media, og i tillegg lære alle nødvendige redigeringsprogrammer, sier Gaute.

Mange nyskapende forslag til drømmelinjer

De to andre som fikk hovedpremien var «Sankerlinja» foreslått av Stian Andersson og «Rekorder og utfordringer» foreslått av Vilde Gjertsen.

Her kan du se alle bidragene som kom inn i konkurransen

Det kom inn mange gode forlag knyttet til grønn livsstil. Nye linjer knyttet til utfordringer og konkurranse var det også mange av.

Det var også mange som ønsket seg en egen linje for amerikansk fotball på noen av de 84 folkehøgskolene.

-Det skulle ikke forundre oss om dette er linjer som kommer til å starte opp snart, sier daglig leder på Informasjonskontoret for folkehøgskolen og jurymedlem, Dorte Birch.

Å fordype seg i bitcoins og krytovaluta var det også mange som hadde troen på og som foreslo som nye linjer.

Dorte Birch, daglig leder for informasjonskontoret for folkehøgskolen og jurymeldem i konkurransen, syntes det var kommet så mange kreative forslag til nye drømmelinjer på folkehøgskole at det var vanskelig å velge ut vinnerne.

Ett forslag har allerede blitt en linje

Faktisk har allerede ett av forslagene blitt til en linje. Drag kings og queens er en helt ny folkehøgskolelinje på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole som starter opp allerede til høsten.

Skolen snudde seg virkelig fort rundt og allerede nå kan du søke deg inn på linjen.

Les også:

Drag kings og queens - en helt ny folkehøgskolelinje

Egen pris for kreative nyskapninger

Juryen hadde problemer med å la noen av de mest kreative nyskapningene ligge og delte derfor ut en ekstra pris til to av disse linjene:

• «Area 51» der konseptet er konspirasjonsteorier. I linjebeskrivelsen heter det blant annet: Her skal vi snakke om konspirasjonsteorier. Alt fra hva vi tror skjuler seg på det verdensberømte stedet Area 51 og om vi tror det er mer liv i universet enn det vi ser.
  • Linjeforslaget «Vanlife» fikk også ekstra honnør: På denne linja skal elevene lære å innrede/pusse opp en van, varebil eller bil til det formålet de vil! Enten det er friluftsliv, ekstremsport eller reising kan et rullende hjem være en god måte å drive med det en har lyst til.

Sjekk forslagene til nye drømmelinjer!

Instapoesi, bitcoins, økomote eller aliens? Se om du finner din drømmelinje blant forslagene som kom inn.

Se alle drømmelinjene