Nå fylles folkehøgskolene opp

Alle linjene ved Karmøy folkehøgskule er nå fulle selvom det kun er midten av februar

Det har kommet inn over 15.000 søknader til norske folkehøgskoler. Søknadene kommer fra nesten 9.000 personer. Det betyr at mange linjer og skoler begynner å fylles opp.

Opptaket til de norske folkehøgskolene startet 1. februar. Var du en av de mange tusen søkerne som fikk tilbud om plass? Gratulerer med plassen!

Hvis du takket ja til plassen så kan du glede deg til et flott og sosialt år på folkehøgskole!

Hvis du ikke søkt enda, så kan det være lurt å gjøre det nå.

Folkehøgskolene fikk inn mange tusen søknader før 1. februar. Her er det Vigdis Dikkanen ved Lundheim folkehøgskole som leser søknader.

Fortsatt mulig å søke

Folkehøgskolene tar opp elever helt fram til skolestart i august – eller til det ikke er flere plasser igjen. Det betyr at du kan ta det med ro dersom det ikke er så viktig for deg hvilken linje eller hvilken skole du skal gå på.

Hvis du vil gå på en bestemt linje så bør du søke nå

Mange linjer fylles vanligvis opp i løpet av mars. Det kan derfor være lurt å søke nå om du vil sikre deg plass. Det gjelder spesielt for de linjene som har få plasser igjen.

Det er få plasser igjen på flere av linjene til Fana folkehøgskule

Sosialt liv og studieturer

Folkehøgskolene har fått inn flere søknader i forhold til samme tid i fjor. Mange søkere forteller at det er ekstra viktig med et sosialt år etter to år med koronabegrensninger på videregående skole. På folkehøgskolene bor elevene tett sammen og de har spennende prosjekter både på dagen og på kvelden.

Nå som verden åpnes opp så ser vi også at flere søkere velger linjer med fokus på andre land. Etter to år med reisebegrensninger så ønsker mange å benytte muligheten til å besøke andre land og å lære mer der.

Linjer med fokus på andre land er ekstra populære i år

Les også:

- Vi føler oss veldig heldige! Folkehøgskolen er en stor kontrast til det vi opplevde i fjor

Studiestøtte

Det koster penger å gå på folkehøgskole. Det er fordi du bor og spiser på skolen. Du betaler for rommet og for maten. I tillegg betaler du for studieturene og opplevelsene.

Du kan få studiestøtte fra Lånekassen. Studiestøtten utbetales som et lån, men når du er ferdig med året på folkehøgskole uten for mye fravær, så blir rundt 40% av lånet gjort om til stipend som du slipper å betale tilbake.

Du kan lese mer om pris, lån og stipend her.

Du betaler for mat, rom, studieturer og materiellet du bruker når du går på folkehøgskole. Her er det elever fra luftsportlinjen ved Voss folkehøgskule som ligger på fallskjermene sine

Les også:

10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke folkehøgskole nå

Slik søker du

Det er svært enkelt å søke folkehøgskole.

1. Først finner du linjen du har lyst til å gå på. Du finner alle linjene på folkehogskole.no
  2. Les deg opp på linjen for å sikre at du har lyst til å søke på den
  3. Så klikker du på «Søk på linja»
  4. Fyll ut de enkle spørsmålene – husk at skolen er mest interessert i din motivasjon for å søke