Nå er opptaket i gang!

Fra i dag behandler folkehøgskolene søknader om plass til høsten. Mange skoler melder om store mengder med søknader som de jobber med å lese igjennom og vurdere.

Folkehøgskolene har travle dager med å lese igjennom tusenvis av søknader. Her fra Rødde folkehøgskole

Utdanningsrådgiver anbefaler folkehøgskole

I dag gikk starten på opptaket til de norske folkehøgskolene. Tusenvis av ungdommer har allerede søkt og mange sitter akkurat nå med søknaden. På folkehøgskolenes felles nettsider, der søknadsskjemaene ligger, er det en hektisk aktivitet.

– Det er et stort press på nettsidene våre i disse dager, forteller webredaktør Astrid Fuhr hos Folkehøgskolene.

– Det er tydelig at mange ungdommer har fått med seg at det er lurt å søke tidlig.

Webredaktør hos Folkehøgskolene forteller om stor trafikk på nettsidene

Slik velger du riktig folkehøgskole

Lurt å søke tidlig

De fleste folkehøgskoler tar opp elever etter hvor tidlig de har søkt.

– Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist, forteller informasjonsrådgiver Marit Asheim hos Folkehøgskolene.

– De begynner å ta opp elever fra 15. november og fortsetter helt til skolestart eller til linjen er full. Det betyr at det kan være lurt å søke tidlig dersom man ønsker plass på en linje med mange søkere.

- Folkehøgskolene tar opp elever helt fram til linjen er full, forteller Marit Asheim hos Folkehøgskolene

– Folkehøgskolene tar opp elever helt fram til linjen er full, forteller Marit Asheim hos Folkehøgskolene

Hvorfor velge folkehøgskole?

Populære skoler

Antall søknader til de norske folkehøgskolene har økt år for år. Det har aldri gått flere elever på norske folkehøgskoler enn det det gjør i år.

Marit Asheim peker på tre viktige grunner til at så mange søker seg til folkehøgskolene:

1. Fornøyde elever gir folkehøgskolene god reklame
    Analysebyrået EPSI foretar hvert år en undersøkelse av hvor fornøyd norske elever og studenter er med universiteter, høgskoler, folkehøgskoler, videregående skoler og andre skoleslag. Folkehøgskolene kommer hvert år ut på topp med de mest fornøyde elevene. De fornøyde elevene reiser hjem og forteller om folkehøgskolen til yngre søsken og venner som også får lyst til å dra på folkehøgskole.
  2. Presset er stort i andre skoleslag
    Mange elever trenger et år uten karakterer og eksamen etter stort press på videregående skole. Dette året kan gi elevene læregleden tilbake før de for eksempel begynner på universitet eller høgskole.
    – Elevene er mye mer motivert for videre utdanning etter et år på folkehøgskole, forteller Marit Asheim.
  3. Folkehøgskolene har linjer som er relevante og interessante
    Med over 600 ulike linjer så er det noe for enhver smak. De siste årene har folkehøgskolene opprettet populære linjer innen for eksempel esport, spillutvikling og cosplay i tillegg til de mer tradisjonelle linjetypene innen friluftsliv, musikk og teater og mediefag.
    I tillegg er selve undervisningsformen på folkehøgskolene tilpasset det morgendagens arbeidsmarked trenger. På folkehøgskolene er det ikke pugging som står i sentrum, men samarbeid og moderne problemløsing.
Søk nå om du vil gå på folkehøgskole til høsten

Hva er folkehøgskole?