Til hovedinnhold

Lager egen app

Markus og Bendik på linja innovasjon, sosiale medier og markedsføring har utviklet en egen app de tror vil lette skolehverdagen til fremtidige elever på Haugetun folkehøyskole.

 

– Det hele begynte som en idé fra lærer Erik, og klassen var raskt enig i at dette var noe å satse på, sier Markus Jensen Flatebø (20) fra Stord.

Sammen med medelev Bendik Syversen (22) fra Fredrikstad tok han raskt rollen som prosjektleder.

– Poenget med appen skal være å løse en del praktiske utfordringer, som gjerne kan være irritasjonsmoment i hverdagen. Her skal alle beskjeder kunne samles. Appen vil kunne erstatte fysiske lister, oppslag og Facebookmeldinger, legger han til.

20170303_104128

Brukertesting og spørreundersøkelser har vært en viktig bit i det å utvikle en app.

– For å finne ut hvilke funksjoner appen burde ha, gjennomførte vi spørreundersøkelser på skolen, supplerer Bendik.

– Ut fra ønskene som kom inn laget vi raskt en prototype, hvor det som ble mest etterspurt i undersøkelsen er mest synlig, sier han.

I appen skal skolens elever ha enkel tilgang til dagens timeplan, hva som serveres til middag, hvem på skolen som har bursdag, påmeldingsliste for kjøring til Elixia eller når det er ledig tid for klesvask.

– Man kan også enkelt melde fra dersom man er syk en dag, sende middagsønsker til kjøkkenet eller beskjed til vaktmester om det er noe som ikke fungerer et sted på skolen, sier Markus.

utsnitt app

Gjennom spørreundersøkelser blant elever og ansatte fant guttene fort ut hvilke funksjoner appen burde inneholde.

Les mer om Haugetun folkehøyskole

– Gøy å se at det er bruk for

Appen inneholder i tillegg en meldingstjeneste, slik at ansatte på skolen kan sende beskjeder enten til hele skolen eller klassevis.

– Vi har vist prototypen rundt på skolen, og både lærere og elever er veldig positive, sier Bendik.

– Det er gøy å se at vi er med på å lage noe det virkelig er bruk for, legger han til.

I klassen har alle elevene jobbet med et større egenprosjekt denne våren, og for Markus og Bendik ble utformingen av appen et enkelt valg.

– Det er fint å få jobbe med et konkret case som faktisk blir til noe, sier Markus.

Her forklarer guttene enkelt de ulike funksjonene i appen.

Nå er innholdet levert til en apputvikler, og de venter spent på resultatet.

– Vi får jo ikke tatt i bruk appen mens vi selv er elever her, men forhåpentligvis blir den i bruk allerede fra høsten av. Det blir gøy å komme tilbake på reunion og se at nye elever bruker den, sier Markus.

– Og funker den bra her er det kanskje flere folkehøgskoler som kunne tenke seg å bruke den samme, smiler Bendik.

Guttene presisere at det var viktig for dem at appen skulle være enkel å bruke, slik at den faktisk blir brukt. Underveis i arbeidet oppdaget de også at det var mye å tenke på for utviklingen av baksiden og det tekniske for appen.

– Alle lærere og andre ansatte skal ha tilgang til å publisere noe gjennom appen. Kjøkkenet må ha tilgang til å laste opp meny, og vaktmester til å hente ut meldinger. Da er det viktig at også baksiden av appen er enkel å bruke, sier Markus.

utsnitt 2

Appen gjør det enkelt for elever å melde fra at de er syke, eller om de har en beskjed til vaktmester.

– Det er klart at vi har blitt inspirert av andre skoleapper som for eksempel It’s learning og Fronter, sier Bendik.

– Samtidig er det ganske tydelig at disse ikke er laget av elever, legger han til.

– På mange måter kan du derfor si at de like mye har vært inspirasjon for hva vi ikke ville lage, sier Markus.

– Elevene ønsket seg aller mest timeplan, middagsliste og vaskeliste. Det har nå fått god plass, sier Bendik.

– Noe det viktigste vi har lært i denne prosessen er kanskje verdien av brukerundersøkelser og testing, sier Markus.

– Det er lettere å utvikle noe når man vet hva det er behov for, sier han.

 

Les også:   Vil finne den nye oljen

 

Variert linje

Selv om arbeidet med appen har tatt mye tid, har også guttene fått mye annet ut av folkehøgskoleåret.

– Vi hadde en tidagers tur til USA og Silicon Valley i september, det var helt topp, sier Markus.

Der besøkte de blant annet Googles hovedkvarter, Nordic innovation house og flere andre byråer.

– Turen kunne faktisk ikke vært bedre, skryter Bendik.

– Vi fikk møte flere norske gründere som hadde flyttet dit, og høre om dere opplevelse og utfordringer. Det var utrolig lærerikt, legger han til.

Silicon valley

Bedriftsbesøk og møter med gründere var noen av høydepunktene i turen til USA og Silicon Valley.

Hjemme i Norge har de også vært på flere bedriftsbesøk. Spesielt Google Norge og et par lokale reklamebyråer pekte seg ut som spesielt interessante. Dessuten har de hatt en ukes praksis i en bedrift de valgte selv, og laget en del reklameinnhold for folkehøgskolen.

– Dette året har vært veldig forskjellig fra videregående. Her lærer man noe man har lyst til, sier Markus.

– Linja vår er en veldig bred linje, som gjør at vi har fått prøve oss på veldig mye forskjellig. Alt fra grafisk design til koding og animasjon har vært spennende, sier Bendik.

– Vi har lært mye, og har en veldig flink lærer, fortsetter Markus.

– Spesielt godt har jeg likt at vi har jobbet med konkrete caser. En markedsføringsoppgave vi fikk var for eksempel knyttet til Fredrikstad kommune, som mister mange barnefamilier til Strømstad. Hvorfor gjør de det, og hvordan kan man markedsføre Fredrikstad som et attraktivt alternativ? Det var en spennende oppgave å jobbe med, sier han.

 

Les også:  Kreativitet kan trenes

Innsikt i gründerverden

– Noe av ønsket med linja er å gi elevene innsikt i hva det vil si å være gründer, sier lærer Erik Øysæd. Selv har han 20 år bak seg som gründer, og har lagt opp en del av undervisningen basert på egne erfaringer.

– Gjennom året tror jeg at jeg har klart å inspirere litt, og vise at det går an å få til egne prosjekter. Jeg brenner for innovasjon, og tror at ballasten elevene tar med seg etter dette året er noe de vil få bruk for uansett hvilken bransje de skal inn i senere, sier han.

Lærer

Lærer Erik Øysæd er godt fornøyd med det første året til den nye linja på Haugetun folkehøyskole.

Mange av møtene og bedriftsbesøkene på studieturen til San Fransisco og Silicon Valley var avtaler gjort gjennom kontakter i Innovasjon Norge.

– Turen til USA er nyttig på mange måter. Her får elevene et lite innblikk i hva som skjer der ute, og ikke minst lære en del om bransjen. Det er ikke alle sider ved gründertilværelsen som er like enkle, sier Erik.

– Bedriftsbesøk både i USA og Norge viser dessuten elevene flere forskjeller. Der borte er de mye flinkere til å blåse i janteloven, noe også elevene har godt av å øve på, fortsetter han.

– Vi har for eksempel øvd mye på å holde en investor-pitch i klassen. Det er gøy å se hvordan enkelte elever har blomstret og vokst gjennom året. Fra å være usikre og sjenerte, står de nå foran klassen og presenterer ideer med iver, smiler han.

112