Til hovedinnhold

- Jeg vil leve av musikken!

– Dette året har jeg blitt mye mer teknisk, og jeg har lært mer om å være kreativ, sier Svenn Roska. Erfaringene fra Rødde folkehøgskole vil han ta med seg videre i karrieren.

 

Tekst: Marit Asheim

 

– Mange snakker om folkehøgskole som et friår. For noen kan det kanskje være det, men for andre innebærer det å jobbe veldig hardt, sier Svenn Roska fra Gjøvik. For han har det siste vært tilfellet.

– Likevel har det vært veldig godt med et skoleår uten krav eller press til å måtte prestere. Det gjør at du får tid til å utvikle deg kreativt, sier han.

Det siste året har han vært elev på linja BeatsElectro ved Rødde folkehøgskole utenfor Trondheim.

– Jeg ville absolutt ikke ha gått glipp av dette året og det jeg har lært her, sier han.

– Folkehøgskole hadde jeg lett valgt om igjen!

 

12986589_10206399920181079_1022410582_o

– Jeg ville absolutt ikke ha gått glipp av dette året og det jeg har lært her, sier Svenn Roska om sitt år på Rødde folkehøgskole.

Populært linjevalg

– På denne linja får man undervisning i, og muligheten til å utvikle seg innen låtskriving og arrangering, miksing og mastering, musikkteori, kreativitet og workflow, DAWs, synther og musikkbransjen, sier linjelærer Øystein Berg Slettahjell.

– Jeg har i alle fall blitt mye mer teknisk, sier Svenn.

– De fleste her jobber i programmet FL studio, og jeg har lært veldig mye nytt i det. Vi har en hjelpelærer her som kan alt teknisk, det er fantastisk å få både hjelp og rettledning, sier han.

– Dessuten har vi hørt mye musikk i år. Man lærer mye av å være i et miljø der alle har de samme interessene som deg, sier Svenn.

Selv hadde han holdt på med musikk på hobbybasis i fire år før han kom til folkehøgskolen.

– Jeg hadde lyst til å lære litt mer profesjonelt enn å bare holde på for meg selv, sier Svenn.

– Da jeg kom over tilbudet på Rødde folkehøgskole så det helt perfekt ut, sier han.

Og flere tenker som Svenn. De siste to årene har linja vært stappfull med 19 elever. For neste skoleår er det allerede lang venteliste for å komme inn.

– Linja er egentlig et resultat av en brainstorming blant kollegaene på skolen for å sette sammen et nytt linjetilbud. En tradisjonell musikklinje vi hadde hatt i mange år var i ferd med å legges ned på grunn av få søkere, forteller Øystein.

– Den voksende interessen for elektronisk musikk blant ungdommer om min egen utdanning innen musikkteknologi har vist seg å være en veldig god kombinasjon. Linja BeatsElectro er et resultat vi er veldig stolte av, sier han.

 

Bassbikkja Cover

Alt elevene har produsert i løpet av året er publisert og samlet i en liste på Spotify. Albumcover har vi for eksempel også laget selv, sier Svenn Roska.

Stor fleksibilitet

– Vi som klasse er både med på å påvirke og bestemme hvilke emner vi vil lære mer om, sier Svenn.

– Det er veldig fleksibelt her på skolen!

Etter ønske fra elevene har det for eksempel blitt undervisning i både piano- og gitarspill dette året.

– Det er veldig ulikt nivå på elevene i klassen. Noen har holdt på med musikk lenge, mens andre kom hit med ønske om å lære noe nytt, sier Svenn.

– At det er så varierende er veldig bra, og det gir god motivasjon. Vi har mye å lære hverandre, sier han.

– Miljøet er veldig positivt, og det er ingen konkurranse om å være best. I stedet hjelper vi hverandre og gjør hverandre gode, sier Svenn.

I løpet av året har det vært flere ulike prosjekter i klassen. Alle har hatt i oppgave å fullføre noe de skulle publisere på spotify. Det elevene har laget i år er samlet på en egen liste.

– Albumcover har vi for eksempel også laget selv, sier Sven, og skryter av utstyret de har på skolen.

– Det er veldig gode fasiliteter her, og skolen har alt vi trenger av utstyr. Lydkort og små keybords får vi for eksempel låne, sier han.

Og både utstyr og rom er tilgjengelig hele døgnet.

– Alle i klassen  har fått sitt eget nøkkelkort til klasserommet. Teknisk sett kan vi altså være der døgnet rundt om vi ønsker, sier han. Det samme gjelder tilgang til innspillingsrom og studio.

– Dette har vært en veldig god start. Jeg har lyst til å jobbe og drive med musikk videre, sier Svenn. I første omgang er planen studier i Management og produksjon.

– Mange er her for moroskyld, men jeg har lyst til å leve av dette, sier han.

 

DSC01537

Klassen har i løpet av året hatt egen klubbkvelder for hele skolen, hvor de som vil har fått prøve seg som DJ.

Klubbkveld og New York

– Mange lister opp studieturen til New York som et høydepunkt når de snakker om folkehøgskoleåret sitt, sier Øystein.

– I tillegg kommer den musikalske utviklingen de opplever i løpet av året. Mange av elevene mine kommer fra musikkmekking alene på rommene sine og inn i en klasse med folk som er lidenskapelig opptatt av det samme som en selv. Det gjør noe med deg, sier han.

Svenn nevner også New York som et høydepunkt. Spesielt besøk i to studioer har gjort inntrykk.

– Vi hadde en utrolig lærerik og spennende uke der borte! Spesielt stort var besøket hos Sterling Sounds og møtet med Chris Gehringer. Han ga oss mye nyttig og spennende informasjon, sier han. Ellers nevner han flere utflukter i trondheimsområdet som lærerike.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Turen til New York, besøket hos Sterling Sounds og møtet med Chris Gehringer var et høydepunkt for mange i klassen BeatsElectro dette året.

 

– I februar jobbet vi for eksempel under Trondheim Calling, som er en stor festival. Vi hjalp til med å rigge opp en scene i et parkeringshus, og til gjengjeld fikk vi gå gratis inn på alle konserter og foredrag under festivalen. Det var gøy å få med seg, sier han.

– På skolen har vi også arrangert flere klubbkvelder. Det har vært kjempegøy, smiler Svenn.

– De som ville fikk være DJ og bruke eget miksebord til å spille for resten av skolen. Det var utrolig stats, sier han.

– På den måten har vi fått litt liveerfaring også, og en smakebit på hva arbeid i denne bransjen innebærer, sier han.

 

Royksopp

Svenn Roska trekker fram besøket på Trondheim Calling som noe stort. Dette bildet er tatt på konserten til Røyksopp.

 

 

159