Til hovedinnhold

- Jeg var en av dem som ikke skulle på folkehøgskole

Sigrid skulle ikke på folkehøgskole. Hun skulle i militæret, men fikk problemer med hoften. Da ringte hun til Follo folkehøgskole. Dagen etter begynte hun på skolen. Sammen med Tomas, Andrea, Yvonne og Sofie, forteller hun om hva året har gjort med henne. 

Sigrid skulle ikke begynne på folkehøgskole, men nå beskriver hun seg som en del av Follo-familien

Sigrid skulle ikke begynne på folkehøgskole, men nå beskriver hun seg som en del av Follo-familien

Sigrid tok en rask beslutning i fjor høst. Hennes planer om et år i militæret ble ødelagt av en vond hofte og hun visste ikke hva hun skulle gjøre. En kjapp telefon til Follo folkehøgskole ga henne plass på skolen selv om det allerede var noen uker inn i skoleåret.

– Jeg fikk begynne dagen etter jeg ringte skolen og det gikk helt fint. Man blir veldig fort en del av Follo-familien.

Hun beskriver elevene på skolen som en søskenflokk.

– Vi bor sammen og spiser sammen. Det blir veldig trist når vi skal forlate hverandre, men det snakker vi ikke om nå i den siste uken på skolen. Vi er ikke helt ferdige enda.

Sigrid forteller om et stort samhold.

– Det er så mange kule personer her. Når man først møter dem så er man litt usikker, men så finner man ut av at de er fine. Man lærer mye av å bo sammen, ta hensyn og sånt.

Andrea, Yvonne, Sofie, Sigrid og Tomas er fornøyd med sitt år på Follo folkehøgskole

Andrea, Yvonne, Sigrid, Sofie og Tomas er fornøyd med sitt år på Follo folkehøgskole

Andrea, Yvonne, Sofie og Tomas er enige.

– Jeg var en av dem som IKKE skulle på folkehøgskole

– Folkehøgskole er et år der du får gjøre det du vil gjøre, sier Andrea. – Et år der du kan utvikle deg som person og finne ut av hva du vil drive med i framtiden.

– Jeg var en av dem som IKKE skulle på folkehøgskole, forteller Sigrid. – Nå sier jeg, «bare gjør det». På folkehøgskole er man voksen og man får lov å være voksen. Det er ikke sånn at lærerne står og kjefter på deg.

– Den store foreskjellen er at du ikke har karakterer, mener Andrea. – Du får en helt annen relasjon til lærerne.

– Og også resten av personalet, legger Tomas til. – Rektor er vanligvis en fjern person. Her blir man venner med ham.

– Lærerne er kunnskapsrike og har forståelse, mener Sigrid. – De har veldig mye ekte. Det er nok et eget folkeslag.

Elevene mener at de ansatte ved Follo folkehøgskole er et eget folkeslag. Her øver de ansatte på en forestilling de skal ha for elevene på avslutningsdagen.

Elevene mener at de ansatte ved Follo folkehøgskole er et eget folkeslag. Her øver de ansatte på en forestilling de skal ha for elevene på avslutningsdagen.

Når de fem elevene blir utfordret på å beskrive Follo folkehøgskole i en setning så nekter de.

– Man kan ikke beskrive Follo folkehøgskole i en setning, sier Yvonne.

– Man må bruke minst to timer, legger Tomas til.

– Det er så fint her, forteller Sigrid. – Skolen er godt utstyrt. Alt er godt ivaretatt. Det betyr mye å bo på et fint sted.

Andrea, Yvonne, Sigrid, Sofie og Tomas

Andrea, Yvonne, Sigrid, Sofie og Tomas foran ett av internatbyggene til Follo folkehøgskole

Les mer om Follo folkehøgskole

Fem elever, fire ulike linjer

Andrea, Yvonne, Sigrid, Sofie og Tomas har gått på fire ulike linjer. Tomas og Andrea valgte Vokallinjen, Sigrid har gått Personlig Trener-linjen, Yvonne har brukt et år på HipHop-linjen og Sofie har gått Danselinje.

– Jeg valgte Follo folkehøgskole på grunn av linjen, forteller Yvonne. Hiphop var bare en hobby for meg, men med gjestelærere som var Norges beste hiphoppere så har jeg fått et annet syn. Nå har jeg lyst til å satse videre og konkurrere.

De fem Follo-elevene har blitt gode venner på det året de har gått på skolen rett sør for Oslo

De fem Follo-elevene har blitt gode venner på det året de har gått på skolen rett sør for Oslo

Sofie hadde egentlig ingen planer om å gå på folkehøgskole, men så kunne hun ikke bestemme seg for hva hun skal gjøre og et møte med Follo folkehøgskole på en utdanningsmesse, gjorde at hun søkte.

– Jeg gikk på danselinje på videregående skole og skal gå videre på Norges Dansehøyskole.

Hun forteller at mange i klassen ikke hadde danset før, men at det ble lagt veldig godt til rette for både nybegynnere og dem som kunne mye.

– Man får masse inspirasjon fra dem som ikke hadde danset før.

Sofie trekker også fram at karakterfriheten gjør en stor forskjell.

– Det er mindre press på folkehøgskole enn på videregående skole. På videregående skole får man karakterer på det som egentlig er en hobby. Her kan man prøve ut nye ting uten å være redd for karakteren. Det har gjort at jeg har utviklet meg veldig som danser.

Tomas hadde egentlig også planer om å dra i militæret etter videregående, men så kom han ikke inn.

– Jeg hadde lite informasjon om folkehøgskole og det sa meg ikke så mye. Men så kom kjæresten min inn på danselinjen her. Da jeg så at de hadde vokallinje så fikk jeg lyst til å søke. Jeg flyttet hit sammen med kjæresten og vi er fortsatt kjærester, forteller han med et smil.

På avslutningen på Follo folkehøgskole sang Tomas sammen med alle de andre elevene

På avslutningen på Follo folkehøgskole sang Tomas sammen med alle de andre elevene

Sosial utvikling

Alle fem Follo-elever er enige om at de har vært igjennom en stor utvikling på skolen.

– Jeg var skikkelig beskjeden før, men så kom jeg hit og begynte å gjøre ting jeg aldri hadde gjort før, forteller Yvonne. – Det er fantastisk å se hvordan folk utvikler seg. Folk er mer åpne.

Tomas er helt enig.

– Jeg hatet alltid å samarbeide, men her opplever man en masse samarbeid. Man føler seg ikke presset av samarbeidet, men det går mer i underbevisstheten. Samarbeidsmessig har jeg hatt en stor utvikling. Man kan få en ny start på folkehøgskolen for det er ingen som kjenner en fra før.

På folkehøgskolen bor og spiser man sammen.

På folkehøgskolen bor og spiser man sammen.

– Jeg tenkte faktisk ny start da jeg kom hit, forteller Yvonne. – Jeg har utviklet meg som person. Den ene venninnen min vil starte på folkehøgskole fordi hun har sett hvor bra det har vært for meg. Mine venner misunner meg, smiler hun.

Yvonne er ikke den eneste som har fått venner til å begynne på folkehøgskole.

– Jeg har vervet en kompis til å gå på folkehøgskole, forteller Tomas. Jeg maste på ham i hele høst og da jeg var hjemme i juleferien så spurte jeg om han hadde søkt.

Sigrid kan også fortelle at vennene hennes har sett at hun har vært igjennom en utvikling.

– Jeg har kommet et steg videre, mener hun.

– Har skolen stalket våre Facebook-profiler?

På Follo folkehøgskole deler man rom med en av de andre elevene, men man får sjelden rom med en man også går på linje med.

– Det er et veldig lurt sosialt tiltak, mener Tomas.

Alle var fornøyde med hvordan romkameratene ble fordelt.

– Jeg synes skolen var ekstremt gode til å se hvem som burde dele rom med hvem, sier Tomas. – Det var veldig få krasj.

– Man har noe til felles med den man deler rom med, forteller Yvonne.

– Har skolen stalket våre Facebook-profiler for å finne ut av hva vi interesserer oss slik at de kunne plassere oss på rom med en som har samme interesse? lurer Tomas på med et smil.

Britt Soot, som jobber på kontoret til Follo folkehøgskole, forteller at skolen legger stor vekt på at alle har romkamerater de trives i lag med

Britt Soot, som jobber på kontoret til Follo folkehøgskole, forteller at skolen legger stor vekt på at alle har romkamerater de trives i lag med.

Britt Soot, som jobber som administrasjonskonsulent ved Follo folkehøgskole, forteller at skolen legger stor vekt på å plassere alle på rom med en de kan trives i lag med. Stalking av Facebook-profiler vil hun ikke helt være med på, men at de leser søknadene grundig for å se hvem som kan passe sammen med hvem, er det nok ingen tvil om.

Nå er skoleåret på Follo folkehøgskole forbi og Sofie forteller at hun kommer til å savne det å dele rom med noen.

– Det blir trist å sove alene.

På avslutningen på Follo folkehøgskole ble det delt ut mange gode klemmer fra skolens ansatte

På avslutningen på Follo folkehøgskole ble det delt ut mange gode klemmer fra skolens ansatte

205