- Jeg trengte et pauseår før krevende studier

Karoline mener året på folkehøgskole gjorde henne bedre forberedt til studier på NTNU.

Gjennom hele videregående brukte Karoline folkehøgskoleåret som ventet som motivasjon. Det ble et godt pusterom før krevende studier ved NTNU. Året gjorde henne også mer utadvendt, og ble nyttig på flere måter.

– Før jeg begynte på videregående vurderte jeg veldig om jeg skulle flytte hjemmefra for å kunne gå på musikk, dans og drama, eller om jeg skulle bli boende hjemme og ta studiespesialisering, forteller Karoline Silnes Straumsnes fra Eide utenfor Molde.

Hun landet på at studiespesialisering ville gi flest muligheter senere.

– Mamma foreslo samtidig at jeg heller kunne reise et år på folkehøgskole etter videregående, og bruke det året på å fordype meg i drama, legger hun til.

Gjennom krevende år på videregående ble det en viktig motivasjon.

Jeg hadde mange krevende fag som tok mye tid og krefter. Hele tiden lå det samtidig i bakhodet mitt at folkehøgskoleåret nærmet seg. Det ble en viktig motivasjon for å holde ut.

Karolinen på scenen, sammen med to medelever, under en forestilling
Selv om folkehøgskoleåret var fylt med opplevelser, oppsetninger og mye øving, kjente Karoline på at hun kunne senke skuldrene. Etter tøffe år på videregående var det godt å lade opp før lange studier på NTNU.

Mye bedre enn forventet

Teaterlinja Karoline først hadde sett seg ut ble lagt ned, og hun var litt i villrede for hvilken folkehøgskole hun skulle velge. Litt tilfeldig kom hun på ei fra bygda som i dag jobber som skuespiller. Hun hadde tidligere gått på Åsane folkehøgskole i Bergen.

– Da jeg leste mer om den skolen fant jeg fort ut at det var dit jeg skulle dra. Teater og impro-linja virket helt perfekt!

Før skolestart var Karoline litt nervøs. Hun kjente ingen som hadde gått folkehøgskole, og visste ikke helt hva hun skulle se for seg. Hun lurte også på hvor lett det skulle være å få seg nye venner.

– Etter noen uker på skolen skjønte jeg at dette ble bra. Året ble rett og slett mye bedre enn det jeg hadde forestilt meg på forhånd.

– Det var heller ikke noe problem å bli kjent med andre. Vi fikk et utrolig godt miljø på skolen! Alle hadde det kjekt sammen, og jeg likte meg utrolig godt. Det er egentlig vanskelig å beskrive hvor bra det faktisk var.

Hun forteller også ivrig om flinke lærere på folkehøgskolen.

Åsane folkehøgskole - Bergen

Sted: BERGEN
Elevplasser: 115
Linjer: 10
Undervisning pr. uke: 31 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Lærerne våre kunne utrolig mye, og de var med på alt. Jeg føler ikke at de satte grenser, de flyttet heller grenser. De utfordret oss og tok oss veldig seriøst. Det satte jeg utrolig stor pris på!

Les også:

- Altfor mange starter rett på studier etter videregående. Flere hadde trengt en pause

Ladet opp før studier

Selv om året var fylt med mange aktiviteter, mye øving, flere forestillinger og sene kvelder, kjente Karoline på hvor godt det var å slippe karakterpresset fra videregående. Her kunne hun senke skuldrene og lære på en annen måte.

På mange måter kjente jeg på at jeg fikk ladet opp igjen. Jeg hadde nok tatt meg veldig ut på videregående, og trengte et pauseår. Tida på folkehøgskolen ga meg mer energi for nytt, hardt studie.

tre medelever rundt bålet, en har gitar
Året på Åsane var variert, og klassen til Karoline gjorde mer enn å sette opp ulike forestillinger. Hun satte stor pris på alt det sosiale på skolen.

I dag går Karoline på sivilingeniørstudiet elektronisk systemdesign og innovasjon ved NTNU. Det er en integrert master, og karaktersnittet for å komme inn var høyt. Da kom tilleggspoengene fra folkehøgskolen godt med.

– For meg ble folkehøgskoleåret en bonus på flere måter. Siden man fremdeles kan søke med førstegangsvitnemål etter et slikt år, visste jeg at jeg ikke ville tape noe på valget. Nå viste det seg at jeg kom bedre ut i ordinær kvote, og da var tilleggspoengene jeg fikk veldig nyttige.

Les også:

- Året på folkehøgskolen hjalp meg inn på videre studier

Lettere å bli kjent i ny studieby

Det å bo sammen med mange andre på folkehøgskolen gjorde også Karoline mer trygg på seg selv. Hun lærte mye av det å være med folk med ulike interesser.

– Jeg ble bedre kjent med meg selv i løpet av året. Dessuten ble jeg nok flinkere til å akseptere ulike folk, som har andre interesser eller bakgrunn enn meg. Det tror jeg at jeg vil få god nytte av senere i livet!

I Trondheim bor hun i kollektiv sammen med tre venner fra Åsane. Hun er sikker på at det fungerer mye bedre å bo på den måten etter å ha vært et år på folkehøgskole.

– Jeg lærte mye om det å bo med andre på folkehøgskolen. Det gjør det nok mye enklere å bo i kollektiv nå. Jeg har for eksempel blitt vant til å dele bad og kjøkken med andre, sier hun.

pause på skitur. Fem elever med solbriller rundt et bord, ski i bakgrunnen.
Karoline mener året på folkehøgskole har gjort henne mer utadvendt. Det kommer godt med på plass som student i ny by.

Folkehøgskoleåret har nok også gjort meg mer utadvendt. Det er mye enklere å ta kontakt med nye folk nå, enn hva det var tidligere. Det er topp i en ny studieby!

– Året på Åsane gjorde overgangen til studier enklere, samtidig som jeg ble mer motivert for å studere. Jeg er nok en bedre student nå enn om jeg hadde begynt rett på NTNU etter videregående.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Nå er det mulig å søke folkehøgskole for neste år! Her kan du lese mer om 86 folkehøgskoler og over 800 ulike linjer.

Finn din folkehøgskole